ראשי Blog דף 3

ניתחתי 15 מניות ומצאתי 6 הזדמנויות שאף אחד לא מדבר עליהן

0

בסקירה הזו ניתחתי עבורכם 15 מניות שאתם ביקשתם ממני בתגובות ובהודעות, ומתוכן סיננתי שש הזדמנויות שבלטו מעל השאר. לא בגלל שהאחרות לא מעניינות — אלא בגלל שהשש האלה מציגות את המבנה הטכני הכי ברור, את אזורי הביקוש הכי מדויקים, ואת יחס הסיכוי-סיכון הכי הגיוני למסחר מעשי. המניות שנפסלו לא נפסלו כי הן חברות גרועות, אלא כי הגרף שלהן לא מספק לנו מספיק ודאות כרגע. זה בדיוק העיקרון שמנחה אותי כבר 25 שנה בשווקים: לא לרדוף אחרי כל מניה שמדברים עליה, אלא לבחור רק את אלה שנותנות לנו יתרון טכני אמיתי.


מבט על S&P 500 — מה מצב השוק הרחב

לפני שנצלול למניות עצמן, חשוב להבין את הרקע. מדד ה-S&P 500 קפץ כלפי מעלה עוד לפני שהגיע לאזור התמיכה המשמעותי שסימנתי באזור 5,175. המחיר פרץ את אזור ההתנגדות סביב 5,634, השאיר פער מחירים, והגיע לאזור עצירה באזור 5,790-5,800 — בדיוק המקום שבו ציפיתי להאטה. מבחינת הגישה המחזורית, יש לנו תאריך שמצביע על מפנה בתנועה, וסטטיסטית הימים הקרובים נוטים יותר לירידות. מחזורי המסחר בעלייה עדיין נמוכים יחסית, מה שאומר שהקונים עוד לא חזרו בעוצמה מלאה. כל עוד המדד נמצא בין אזור 5,524 למעלה לבין ה-5,800, אנחנו בתחום דשדוש — ובתחום כזה יש פחות ודאות לגבי הכיוון, ועדיף להיות זהירים עם כניסה לעסקאות חדשות.


קרן סל (ETF) — ירידה טכנית שיוצרת הזדמנות קנייה

הקרן סל הזו ירדה כ-18% — ירידה שנראית דרמטית אבל בהקשר של מגמת עלייה ארוכת טווח היא בעצם תיקון טכני בריא. הנקודה הקריטית: שימו לב למבנה המחירים. נקודות השיא והשפל עדיין מסודרות בצורה עולה בגרף השבועי, מה שאומר שהמגמה הראשית לא השתנתה. ככל שהירידה נמשכה, מחזורי המסחר הלכו וקטנו — בדיוק כמו שראינו ב-S&P 500. המניה הגיעה לאזור ביקוש ברור בין הפתיל לגוף הנר, ומשם התחילה לטפס חזרה. מי שכבר בפנים — מצוין, עם -Stop Loss מתחת לאזור הביקוש. אבל מי שבחוץ — אסור לרדוף אחרי המחיר. שימו לב: אם קונים עכשיו אחרי הקפיצה, ה-Stop Loss צריך להיות רחוק (סביב 12%) בעוד שהיעד העליון נמצא באזור ההתנגדות הקרוב — יחס סיכוי-סיכון שפשוט לא הגיוני. עדיף לחכות שהמחיר יחזור לאזור הביקוש, ואז הסיכון יורד ל-5% תוך פוטנציאל של 17% — יחס של פי 2.5 וזה כבר משחק אחר לגמרי.

מי שפספס את נקודת הכניסה — פספס, וזה בסדר. יש כל כך הרבה מניות בשוק. הכסף הוא אותו כסף: 20% כאן שווים בדיוק כמו 20% במקום אחר. אל תפחדו לוותר, כי ההזדמנות הבאה תמיד מגיעה.


GE — תמיכה שחוזרת על עצמה כהזדמנות

המניה הזו מציגה תופעה מרתקת שצריכה ללוות אתכם בכל ניתוח: אזור תמיכה שחוזר על עצמו שוב ושוב. תראו כמה פעמים המניה חזרה בדיוק לאותו אזור, נעצרה, וחזרה לטפס. ושימו לב — בדיוק באזורים הללו, ההתנגדות שהייתה בעבר הפכה לשמש כתמיכה. זה המנגנון הקלאסי שאנחנו מחפשים. מי שקנה באזורי הביקוש הללו וסיכן כמה אחוזים בודדים, יכל להגיע לפוטנציאל של פי 10 מהסיכון. לא כל עסקה תפגע כמובן — אנחנו אף פעם לא נדע מראש איזו מניה הולכת להתפוצץ כלפי מעלה ואיזו תיקח אותנו ל-Stop Loss. אבל כשהולכים עם כיוון המגמה, קונים באזורי ביקוש, ושומרים על סיכון מבוקר — ההסתברות עובדת לטובתנו לאורך זמן. מי שבפנים, עם -Stop Loss מתחת לאזור התמיכה, יכול לתת לדברים לעבוד. מי שבחוץ — צריך לחכות לירידה חזרה לאזורי הביקוש.


MCK — McKesson: מגמת עלייה יפהפייה לאורך שנים

מניית -MCK (מקקסון) היא בדיוק הסוג של מגמת עלייה שאתם רוצים לראות בתיק שלכם. מבנה מחירים עולה לאורך שנים, עם ביקוש ועצה שמתנהגים בדיוק כמו שצריך. אזור התמיכה שסימנתי נמצא בטווח שבין 850 ל-880 דולר. מתחת לאזור 848 דולר — זה המקום של ה-Stop Loss, בגודל של כ-30-40 דולר מתחת לאזור הביקוש. באחוזים, מדובר בסיכון יחסית קטן על מניה במחיר הזה. האם פספסתם קצת? ייתכן. אבל אפשר לחכות שהמחיר ירד חזרה לאזור. וכמובן, אם שוברים את אזור 800 דולר — המבנה העולה בסכנה והמניה הופכת למסוכנת יותר. העיקרון המנחה פשוט: הולכים עם כיוון המגמה, מחכים לאזורי ביקוש, קונים שם, מנהלים סיכון. ברגע שהעסקה עובדת — יושבים על הידיים, לא ממשים מהר מדי, נותנים לדברים לעבוד. ואם מחזורי המסחר לא גדלים עם העלייה — אולי ממשים חלק בדרך.


המניות שנפסלו — ולמה

מתוך 15 המניות שנותחו, תשע מניות סוננו החוצה מסיבות טכניות שונות. זה לא אומר שהן לא מעניינות בכלל — אלא שכרגע, בסיטואציה הנוכחית בשוק, הן מציגות פחות ודאות ופחות יחס סיכוי-סיכון לעומת השש שנבחרו. בין המניות שסוננו:

  • קוקה קולה (KO) — לא מייצרת מגמת עלייה ברורה. היא כן מגיעה לרמות תמיכה ונעצרת, אבל אין לה שמיים פתוחים. נמצאת בשלב של תיקון טכני ולא מספקת את המבנה הנדרש.
  • ערית (TASE) — מניה ישראלית שאפילו אני קניתי אותה והפסדתי בירידה הנוכחית. עד שהיא לא תחזור מעל 5,000 — היא פחות מעניינת. לפעמים גם מי שסוחר 25 שנה נפגע, וזה בסדר.
  • מניות שנכשלו על מחזורי מסחר — כאלה שהיו אמורות לעצור באזורי תמיכה אבל שברו כלפי מטה. כשמבנה המחירים נשבר, המשמעות ברורה: הקונים לא הגיעו.

טבלת סיכום

מניה סטטוס אזור ביקוש / כניסה Stop Loss הערות
HOOD רשימת מעקב ~66-67$ מתחת ל-55$ דוחות בקרוב, מחזורי מסחר יורדים בירידה
NLY רשימת מעקב אזור ביקוש יומי לפי ATR מתחת לאזור הביקוש מגמה חזקה, צפוי תיקון Fibonacci 38.2%
קרן סל (ETF) ממתינים לירידה אזור ביקוש — פתיל עד גוף מתחת לאזור הביקוש (~5%) ירדה 18%, מי שבפנים — אחלה. אסור לרדוף
GE רשימת מעקב אזור תמיכה חוזר מתחת לאזור התמיכה תבנית חוזרת, פוטנציאל פי 10 מהסיכון
DN רשימת מעקב אזור ביקוש שבועי מתחת לאזור הביקוש מחזורי מסחר בעליות הולכים ופוחתים
MCK רשימת מעקב 850-880$ מתחת ל-848$ מגמת עלייה ארוכת שנים, מבנה מושלם
KO נפסלה אין מגמת עלייה ברורה, בתיקון טכני
ערית (TASE) נפסלה מתחת ל-5,000, מבנה מחירים שבור

טעויות נפוצות

  • רדיפה אחרי מחיר שכבר עלה — כשמניה כבר טיפסה 100% או 200%, הפיתוי לקנות עצום. אבל בנקודה הזאת ה-Stop Loss רחוק, היעד קרוב, ויחס הסיכוי-סיכון הפוך ממה שאתם רוצים. כמו שאמרתי — אם ה-Stop Loss הוא 12% וההתנגדות יכולה לתת לכם רק 8.5% — לכו לקזינו, שם לפחות תקבלו 100% על הסיכון שלקחתם.
  • אי-הגדרת Stop Loss מראש — כל עסקה חייבת להתחיל מהשאלה: כמה אני הולך להפסיד אם אני טועה? לא כמה אני הולך להרוויח. ההפסד צריך להיות מוגדר ומוגבל לאחוז אחד מההון העצמי. בלי Stop Loss אתם סוחרים מתוך תקווה, ותקווה לא עובדת בשווקים.
  • חוסר סבלנות — קנייה כשאין כניסה — כשאין אזור ביקוש מוגדר, כשהמחיר נמצא באמצע ולא על תמיכה או התנגדות, אין מה להיכנס. פוזיציה על הגדר היא גם פוזיציה לגיטימית, ולפעמים היא החכמה ביותר.
  • התעלמות ממחזורי מסחר — מניה שעולה בלי מחזורי מסחר גדלים היא עלייה שרירית — חלשה. מחזורי מסחר שדועכים בירידה הם סימן חיובי (המוכרים נחלשים), אבל מחזורים שדועכים בעלייה הם סימן אזהרה.
  • החזקת עסקה מפסידה מתוך תקווה — אם לא מכרתם במינוס 30%, יהיה לכם יותר קשה למכור במינוס 40%. הקושי הוא לא טכני, הוא נפשי. אתם מתחילים להשלים עם ההפסד, קוראים לזה השקעה לטווח ארוך — ולפעמים הטווח הארוך הזה לא מגיע לעולם.

שאלות נפוצות

מה ההבדל בין מניה שנכנסת לרשימת המעקב לכזו שנפסלת?

מניה שנכנסת לרשימה מציגה מבנה מחירים ברור עם נקודות שיא ושפל עולות, אזורי ביקוש מוגדרים, ויחס סיכוי-סיכון שמצדיק כניסה. מניה שנפסלה יכולה להיות חברה מצוינת, אבל אם הגרף לא מספק ודאות טכנית מספקת — אין כניסה. בנוסף, מניות שנמצאות בתיקון טכני או שלא מייצרות מגמה ברורה נשארות בחוץ.

למה לא כדאי לקנות מניה שכבר עלתה חזק?

כי אתם לוקחים סיכון גדול תמורת פוטנציאל קטן. הדוגמה מהסקירה ממחישה את זה: קנייה אחרי עלייה עם -Stop Loss של 12% מול יעד של 8.5% — זה יחס סיכוי-סיכון שלילי. עדיף לחכות שהמניה תחזור לאזור ביקוש, ואז הסיכון יורד ל-5% תוך פוטנציאל של 17% או יותר.

מה עושים כשפספסתם נקודת כניסה?

ממשיכים הלאה. יש כל כך הרבה מניות בשוק שאין סיבה לרדוף אחרי אחת ספציפית. הכסף הוא אותו כסף — 20% במניה אחת שווים כמו 20% במניה אחרת. חכו להזדמנות הבאה, כי המניות כמעט תמיד חוזרות לאזורי הביקוש שלהן.

מה המשמעות של מחזורי מסחר יורדים בזמן ירידת מחיר?

זה סימן חיובי שמעיד על כך שהמוכרים מאבדים כוח. הם פחות מעוניינים למכור במחירים הנמוכים, לפחות לא באותה עוצמה שהיו מוכנים לזרוק קודם. זה אחד הסימנים שאזור הביקוש אכן פעיל ושיש סיכוי שהמחיר יתחיל לעלות מאותו אזור.

מה זה פוזיציה על הגדר ולמה היא לגיטימית?

פוזיציה על הגדר היא ההחלטה לא להיות בפנים ולא בחוץ, אלא לשבת ולחכות. זו לא חולשה — זו חוזקה. רוב הזמן בשוק צריכים לשבת על הגדר. ההזדמנויות הטובות באות ומקפצות כשאזורי הביקוש נבדקים, וביניהן — סבלנות.

איך קובעים איפה לשים Stop Loss?

ה-Stop Loss צריך להיות ממוקם מתחת לאזור הביקוש, בגודל שנקבע לפי ה-ATR (טווח תנודות ממוצע). אם המחיר שובר את אזור הביקוש — הקונים לא הגיעו, וצריך לצאת. הכלל: ההפסד בעסקה בודדת לא צריך לעלות על אחוז אחד מההון העצמי שלכם.

למה חשוב לנתח גם את S&P 500 לפני כניסה למניות בודדות?

כי רוב המניות הולכות עם הכיוון של השוק הרחב. אם ה-S&P 500 נמצא באזור דשדוש או בירידה, גם מניות חזקות יכולות להיסחף כלפי מטה. כשהמדד נמצא בין תמיכה להתנגדות בלי כיוון ברור — יש פחות ודאות, ואז צריכים להיות זהירים יותר עם כניסה לעסקאות חדשות.


סיכום

מתוך 15 המניות שביקשתם לנתח, שש הזדמנויות בלטו מעל השאר: HOOD (רובינהוד) עם אזור ביקוש מוגדר אחרי נפילה של 50%, NLY עם מגמת עלייה חזקה ואזורי כניסה בגרף היומי, קרן סל שירדה 18% אך שומרת על מבנה מחירים עולה, GE עם תבנית חוזרת של תמיכה שמייצרת הזדמנויות, DN עם אזור ביקוש שבועי ומבנה מחירים עולה, ו-MCK (מקקסון) עם מגמת עלייה יפהפייה לאורך שנים ואזור ביקוש ברור באזור 850-880 דולר. תשע המניות הנותרות נפסלו — לא בגלל שהן חברות גרועות, אלא בגלל שהגרף שלהן לא מספק מספיק ודאות טכנית למסחר בטוח. העיקרון שמנחה את כל הסקירה הוא פשוט: הולכים עם כיוון המגמה, קונים באזורי ביקוש, מגדירים -Stop Loss מראש, ולא רודפים אחרי מחיר שכבר ברח. הסבלנות והדיסציפלינה — לא הכישרון או המזל — הם מה שעושה את ההבדל בין סוחר מצליח לכזה שמפסיד.

לא כל עסקה תפגע ביעד. הלוואי שכן, אבל בואו נגלה לכם סוד — זה לא יקרה. אנחנו לא נדע מראש איזו מניה הולכת להתפוצץ ואיזו תיקח אותנו ל-Stop Loss. אבל כשהולכים עם כיוון המגמה וקונים באזורי ביקוש — ההסתברות עובדת לטובתנו, וזה כל מה שצריך

גילוי נאות: המידע במאמר זה הוא לצורכי לימוד בלבד ואינו מהווה המלצה לקנייה או מכירה של ניירות ערך.

כל החלטת השקעה היא באחריות הקורא בלבד.

המאמר עובד ונערך בעזרת בינה מלאכותית על בסיס סקירות הווידאו של זיו חקשוריאן (25 שנות ניסיון בשוק ההון).

סולאראדג׳ ופלנטיר — רגע לפני מהלך גדול?

0

בסקירה הזאת אנחנו ניגשים לגרפים שאתם ביקשתם — מניה אחרי מניה, בלי קיצורים ובלי סיפורים. שתי המניות המרכזיות שעליהן נשים דגש הן סולאראדג' (SEDG) ופלנטיר (PLTR), שתיהן הגיעו לנקודות טכניות מרתקות שיכולות לסמן את תחילת הגל הבא כלפי מעלה. אבל לא עוצרים שם — בסרטון הזה נסקרות גם מניות נוספות שהביאו תוצאות מצוינות מסקירות קודמות, מניות שמחכות בתור, ומניות שפשוט צריך להתרחק מהן. כי בשוק ההון, לדעת מה לא לקנות חשוב לא פחות מלדעת מה כן.


תוצאות מסקירות קודמות — ההוכחה שהשיטה עובדת

לפני שנכנס לניתוחים החדשים, חשוב לראות שהגישה הזאת באמת עובדת. HWM (Howmet Aerospace) נותחה בסקירה קודמת, סומן אזור ביקוש מדויק — והמניה ממש מאותה נקודה התחילה לטפס כלפי מעלה. כרגע היא כבר מציגה עלייה של כ-13.5% מאזור שסומן. באותו אופן, מניה נוספת שנסקרה בעבר קיבלה תיקון לאזור שסומן, ומשם התחילה לטפס — עם פוטנציאל של 12% כלפי מעלה עד לאזור ה-50%. אלה לא מקרים בודדים, אלא חזרה עקבית על אותו עיקרון: מזהים את אזור הביקוש, מחכים שהמחיר יגיע אליו, ונכנסים עם תוכנית.


המניות המעניינות — ניתוח מלא


SEDG — סולאראדג': פריצה, חזרה ואזור ביקוש מדויק

סולאראדג' היא המניה הראשונה שפותחת את הסקירה, ולא במקרה. בגרף השבועי אפשר לראות תמונה ברורה: אחרי מגמת ירידה ממושכת, המניה פרצה את שיא ההתנגדות האחרון — ובכך שברה את מגמת הירידה. הפריצה הגיעה עם מחזור מסחר גבוה, מה שמעיד שקונים אמיתיים נכנסים לתמונה ובולעים את המוכרים שישבו על הרמות הללו. זו היתה עסקה שנלקחה בזמן אמת, עם רווח של כ-35% לפני שהמניה התקפלה חזרה.

עכשיו מגיע החלק החשוב: אחרי הפריצה, המניה חוזרת לבדוק את אזור הפריצה — וזה בדיוק מה שאנחנו רוצים לראות. הדפוס הקלאסי של פריצה-וחזרה (-Breakout and Retest). מחזורי המסחר בירידה הולכים וקטנים, מה שמראה שהמוכרים מתרוקנים. אזור הביקוש המדויק נמצא סביב 41.60-42.20 דולר. מי שפספס את הכניסה הראשונה — זו ההזדמנות השנייה. אזור התמיכה המשמעותי הבא יושב ב-37.85 דולר, ושם יהיה ה-Stop Loss.

לגבי היעד — אם נסתכל על ההתנגדות שנשברה בעבר, אותה רמת תמיכה שהפכה להתנגדות נמצאת באזור 64.50 דולר. זה מייצג פוטנציאל של כמעט 50% כלפי מעלה מאזור הביקוש. עם -Stop Loss של כ-11% מתחת לרמת התמיכה, יחס הסיכוי-סיכון כאן אטרקטיבי מאוד.


PLTR — פלנטיר: שתי רמות פיבונאצ'י חופפות על אזור תמיכה אחד

פלנטיר היא מניה שכבר סיפקה עסקה מוצלחת עם רווח של 30%, ואחריה עסקה כושלת עם הפסד של 6-7%. זה חלק מהמשחק — וזה בדיוק למה ניהול סיכונים הוא הדבר הראשון שצריך לשלוט בו. עכשיו, כשהמניה נמצאת באזור מעניין, הניתוח דורש עבודה יסודית יותר.

בגרף השבועי יש דילמה: מצד אחד, רמת תמיכה נשברה כלפי מטה. מצד שני, המחיר נעצר סביב אזור התנגדות קודם. כשקשה לקבל החלטה בטיימפריים אחד, עולים טיימפריים אחד למעלה — מהשבועי לחודשי. וכאן התמונה מתבהרת. בגרף החודשי, אפשר לראות את כל גל העליות מקבל תיקון טכני, והמחיר מתיישב בדיוק על רמת -Fibonacci של 38.2% — הרמה הראשונה והמשמעותית מבין שלוש רמות מרכזיות.

אבל זה לא הכל. כשמסתכלים על הגל האחרון בלבד, רמת -Fibonacci של 61.8% חופפת לאותו אזור בדיוק. שתי רמות -Fibonacci מגלים שונים, יחד עם רמת מחיר מהגרף עצמו — הכל מתנקז לאזור אחד סביב 123 דולר. בנוסף, מחזורי המסחר הולכים וקטנים בירידה, מה שמעיד שהמוכרים מתעייפים. הקונים כבר הראו סימני חיים: בנקודה אחת נרשמה קפיצה של 27%, ואפילו במצב הנוכחי יש עלייה של כ-9%. אם מוסיפים ממוצעים נעים, גם הם תומכים בהחלטה. הנחת ה-Stop Loss — לפי -ATR שבועי, לא חודשי.

חשוב להבין: מי שמסתכל על המניה עכשיו, אחרי הקפיצה, ומרגיש שפספס — זו בדיוק הטעות שצריך להימנע ממנה. המחיר הגיע לנקודה, יצא מהתחנה — אתם כבר לא רודפים אחריו. אתם מחכים שיחזור. לא חוזר? מתבעסים, זה בסדר גמור — ועוברים לנכס אחר שייתן את האינדיקציה בזמן הנכון. היעד בטווח ארוך, אם נסתכל על אזור 200 דולר — זה מקום שמניות באות ועושות כשהכל מתיישר, אבל אף אחד לא יכול להבטיח שזה יקרה.

כשאתם מנתחים מניה ולא מצליחים לקבל החלטה ברורה על הטיימפריים שאתם עובדים בו, תעלו טיימפריים אחד כלפי מעלה. מגרף יומי לשבועי, מגרף שבועי לחודשי. שם התמונה הגדולה מתגלה, ואיתה גם הרמות שבאמת משנות


MU — מיקרון: פספוס אבל עדיין על הרדאר

מיקרון פרצה חזק כלפי מעלה, ומי שחיכה לתיקון לאזור שסומן — התיקון פשוט לא הגיע. זה קורה, וזו בדיוק הסיבה שלא רודפים אחרי המחיר. הרמה הבאה שרלוונטית לכניסה היא אזור 309 דולר. האם המניה תחזור לשם? אי אפשר לדעת. מה שכן ברור: הגישה היא לקנות באזורי ביקוש בלבד, ואם המחיר לא מגיע לשם — פשוט לא קונים. תמיד יש מניות אחרות שייתנו הזדמנות טובה יותר. האפשרות השנייה היא להצטרף לפריצה כלפי מעלה על בסיס הגרף השבועי, כי התצורה מאפשרת את זה.


CORT — קורספט תרפיוטיקס: מגמת עלייה איכותית עם נקודות כניסה ברורות

המניה הזאת סומנה כמעניינת מאוד, והסיבה ברורה: היא מפתחת מגמת עלייה איכותית עם נקודות שיא ושפל מסודרות — בדיוק מה שאנחנו מחפשים. לא מדובר במניה שקופצת 1,000%, אלא במניה שעושה את הדברים בצורה מסודרת, שמאפשרת להגדיר בדיוק איפה להישאר בעסקה ואיזה איתות לקבל מהגרף כשהדברים משתבשים.

אזור הכניסה המועדף נמצא בסמוך לרמת התמיכה הקרובה ביותר בגרף השבועי (ראו גרף למטה). העיקרון פשוט: ככל שקונים קרוב יותר לנקודת ה-Stop Loss, הסיכון קטן יותר. אם קונים במחיר הנוכחי, ה-Stop Loss רחוק. אם מחכים שהמחיר יגיע לאזור התמיכה — הסיכון מצטמצם משמעותית. ואם המניה לא תגיע לשם? אז לא קונים. פשוט עוברים לנכס הבא.


מניות שנבדקו אבל לא מעניינות כרגע


RBLX — רובלוקס: דוגמה חיה לפחד מפספוס

רובלוקס היא הדוגמה המושלמת למה שקורה כשרודפים אחרי מניה. מי שנכנס אחרי עלייה של 170-180% נתקע עם ירידה של כ-62% כלפי מטה. זה הפחד מפספוס (-FOMO) בצורה הכי כואבת שלו. כרגע, בגרף החודשי, יש אזור קונים בין 45-53 דולר שעשוי להציע הקלה למשקיעים שנתקעו בפנים. אבל — יכול להיות שהמניה תצטרך ירידה נוספת לפני שתמצא קרקע יציבה. בכל מקרה, זו לא מניה לכניסה חדשה כרגע.


BABA — עליבאבא: אין מגמה ברורה

עליבאבא לא מציגה מגמה ברורה. בגרף החודשי, אזור התמיכה נמצא בין 106 ל-114 דולר. שימו לב לאזור הזה כרלוונטי, אבל בלי מגמה ברורה ומבנה מחירים מסודר — אין סיבה להיכנס. מניות שנעות בצורה צדדית או כאוטית מציבות אתגר אדיר לסוחרים, כי קשה להגדיר נקודות כניסה ויציאה ברורות.


XOM — אקסון מוביל: מגמה חיובית אבל צריכה תיקון עמוק

אקסון מוביל נמצאת במגמת עלייה, וזה חיובי. אבל כדי שתהיה מעניינת לכניסה, היא צריכה תיקון משמעותי לאזור 120 דולר. עד שזה יקרה — אין מה לחפש כאן. מניה יכולה להיות מצוינת מבחינה פונדמנטלית, אבל אם המחיר לא נמצא באזור שמאפשר כניסה עם יחס סיכוי-סיכון אטרקטיבי, פשוט מחכים.


IGV — תעודת סל טכנולוגיה: על תמיכה אבל חלשה

-IGV נמצאת על רמת תמיכה, ואפילו הגיבה ממנה פעמיים. אבל השאלה שצריך לשאול היא: למה להיכנס למניה שנלחמת להחזיק את עצמה, כשיש מניות שמתפוצצות כלפי מעלה עם תיקונים נקיים שמזמינים כניסה? נכון, יש תמיכה. נכון, היא יכולה להחזיק. אבל תמיד תעדיפו מניה שנמצאת במגמה ברורה כלפי מעלה ומציעה תיקון טכני — על פני מניה שנלחמת על הישרדות.


מניות נוספות שנפסלו

מספר מניות נוספות נבחנו ונפסלו מסיבות טכניות ברורות: RKT (רוקט קומפניז) — אין מגמת עלייה ברורה ואין נקודות שיא ושפל מסודרות. KRE (תעודת סל בנקאית) — נכשלה בפריצת שיא, תהפוך למעניינת רק מעל אזור 73 דולר. TAT — אין מחזורי מסחר, ובלי ווליום אין מה לדבר. ONDS — אזורי התנגדות משמעותיים מאוד שחוסמים את הדרך כלפי מעלה. כל אלה ממחישות את העיקרון המרכזי: ברמזור אדום חייבים לעצור. לא משנה כמה המניה נראית מפתה — אם המבנה הטכני לא תומך, לא נכנסים.


טבלת סיכום

סימול שם סטטוס הערות
SEDG סולאראדג' ברשימת מעקב אזור ביקוש 41.60-42$, יעד 64.50$, סטופ מתחת ל-37$
PLTR פלנטיר ברשימת מעקב תמיכה באזור 123$, שתי רמות Fibonacci חופפות, סטופ לפי ATR שבועי
CORT קורספט תרפיוטיקס ברשימת מעקב מגמת עלייה איכותית, בדקו אזור כניסה בגרף
MU מיקרון ממתינים פרצה חזק, מחכים לתיקון לאזור 309$ או פריצה חדשה
XOM אקסון מוביל ממתינים מגמה חיובית, צריכה תיקון עמוק לאזור 120$
BABA עליבאבא ממתינים אין מגמה, תמיכה באזור 106-114$
RBLX רובלוקס לא מעניינת ירידה של 62%, דוגמה לסכנת FOMO
IGV iShares Tech-Software לא מעניינת על תמיכה אבל מגמה חלשה, יש אפשרויות טובות יותר
RKT רוקט קומפניז לא מעניינת אין מגמת עלייה ברורה, אין מבנה מחירים מסודר
KRE SPDR Regional Banking לא מעניינת נכשלה בפריצת שיא, רלוונטית רק מעל 73$

טעויות נפוצות

הסקירה הזאת מלאה בשיעורים מעשיים. אלה הטעויות שסוחרים עושים שוב ושוב, ושהניתוח הזה ממחיש בצורה ברורה:

  • רדיפה אחרי מניה שכבר יצאה מהתחנה — כשמניה כבר עלתה 6% מאזור הביקוש, הרבה סוחרים מרגישים שפספסו ורצים לקנות. זו טעות קלאסית. המחיר יצא מהתחנה — אתם כבר לא רודפים אחריו. מחכים שיחזור לאזור ביקוש, ואם לא חוזר — עוברים לנכס אחר. רובלוקס היא דוגמה קיצונית: מי שרדף אחרי עלייה של 180% ספג ירידה של 62%.
  • קנייה רחוק מנקודת ה-Stop Loss — כשקונים רחוק מאזור התמיכה, ה-Stop Loss רחוק, והסיכון גדול. העיקרון פשוט: קנו כמה שיותר קרוב לנקודת ה-Stop Loss כדי להשאיר את הסיכון קטן. נכון, אולי המניה לא תגיע לשם — אבל אם כן, הסיכון שלכם מינימלי.
  • ויתור על השיטה אחרי כמה עסקאות כושלות — בדיוק כמו קבוצת כדורגל שמפסידה שלושה משחקים ברצף אחרי 11 ניצחונות — זה לא אומר שהמאמן גרוע. בכל שיטה יש סטטיסטיקה של עסקאות שלא עובדות. אם אתם מוותרים אחרי שתיים-שלוש הפסדים, אתם לא נותנים לשיטה להוכיח את עצמה.
  • ניתוח ב-Timeframe לא מתאים — כשלא מצליחים לקבל החלטה בגרף שבועי, צריך לעלות לחודשי. כשלא מצליחים ביומי, עולים לשבועי. התמונה הגדולה תמיד נמצאת ב-Timeframe הגבוה יותר.
  • התעקשות על מניה ספציפית — אם מניה לא נותנת נקודת כניסה טובה, לא צריך לכפות אותה. השפע בשוק ההון הוא אדיר — פעם ראובן תופס, פעם שמעון, פעם לוי. לא תתפסו הכל, אבל מה שתתפסו — תנהלו נכון.

שאלות נפוצות

מה זה דפוס פריצה-וחזרה ולמה הוא חשוב?

דפוס פריצה-וחזרה (-Breakout and Retest) הוא מצב שבו מניה פורצת רמת התנגדות כלפי מעלה, ואז חוזרת לבדוק את הרמה שנפרצה. הרמה שהיתה התנגדות הופכת לתמיכה. זה חשוב כי הפריצה מאשרת שינוי כיוון, והחזרה נותנת הזדמנות כניסה עם סיכון נמוך. בדוגמה של -SEDG, הפריצה הגיעה עם מחזור מסחר גבוה, ואז המניה חזרה לאזור 41.60-42.20 דולר — בדיוק ההזדמנות שחיכינו לה.

איך משתמשים בסרגל Fibonacci כשיש דילמה בין רמות?

כשקשה לקבל החלטה בין שתי רמות תמיכה, בודקים מכמה גלים. אם סרגל פיבונאצ'י מהגל הגדול נותן רמת 38.2% באזור מסוים, וסרגל מהגל הקטן נותן 61.8% באותו אזור — ההצטלבות הזו יוצרת אזור תמיכה חזק במיוחד. זה בדיוק מה שקרה ב-PLTR באזור 123 דולר: שתי רמות -Fibonacci מגלים שונים התנקזו לנקודה אחת.

למה לעלות Timeframe כשלא מצליחים לקבל החלטה?

ה-Timeframe הגבוה יותר מציג את התמונה הגדולה. בגרף יומי רואים רעשי רקע, בשבועי רואים את המגמה, ובחודשי רואים את הכיוון הגדול. כשיש מבוכה בגרף השבועי — כמו ב-PLTR, שם תמיכה נשברה אבל המחיר נעצר על התנגדות קודמת — המעבר לגרף החודשי חשף שהמחיר יושב בדיוק על רמת -Fibonacci 38.2% עם מחזורי מסחר יורדים. התמונה הגדולה הבהירה את מה שהגרף השבועי לבדו לא הצליח.

מה ההבדל בין סקאלה רגילה לסקאלה לוגריתמית ומתי להשתמש בכל אחת?

בסקאלה רגילה, הקפיצות בין המחירים קבועות (למשל, כל דולר תופס את אותו מרווח). אבל עלייה מ-12 ל-16 דולר (33%) היא לא אותו דבר כמו עלייה מ-68 ל-72 (6%), למרות ששתיהן עלייה של 4 דולר. סקאלה לוגריתמית מתקנת את זה ומציגה את התנועות באופן פרופורציונלי באחוזים. כשמנתחים מניה שקפצה הרבה או ירדה משמעותית בטווח ארוך — תפתחו סקאלה לוגריתמית. בצד ימין של הגרף, לחצו קליק ימני ובחרו לעבור ללוגריתמית.

מה עושים כשנמצאים במינוס 60% במניה?

מצב כואב, אבל צריך להתמודד איתו בצורה רציונלית. קודם כל, בדקו אם יש אזור קונים בגרף החודשי שיכול לספק תמיכה. אם כן, וה-סטופ לוס שלכם עדיין מתחת לאזור הזה — אפשר להישאר. אם אין תמיכה ברורה — צריך שיחה כנה עם עצמכם. במקרה של רובלוקס, יש אזור קונים בין 45-53 דולר שאולי יסיים את הסבל. אבל הלקח החשוב הוא למנוע את המצב הזה מלכתחילה: תמיד להיכנס עם -Stop Loss מוגדר.

האם מניה על רמת תמיכה שווה קנייה?

לא בהכרח. תמיכה לבדה לא מספיקה. צריך גם מגמת עלייה ברורה, מבנה מחירים מסודר, ויחס סיכוי-סיכון אטרקטיבי. -IGV למשל נמצאת על תמיכה, אבל מגמתה חלשה. למה להיכנס שם כשיש מניות כמו -CORT שמציגות מגמת עלייה ברורה עם תיקונים נקיים? תמיד תעדיפו מניה שמגמתה ברורה כלפי מעלה — על פני מניה שנלחמת להחזיק את עצמה.

למה מחזורי מסחר יורדים בתיקון הם סימן חיובי?

כשמניה יורדת אחרי עלייה, אנחנו רוצים לראות מחזורי מסחר (-Volume) הולכים וקטנים. זה אומר שהמוכרים מתרוקנים — פחות ופחות אנשים מוכנים למכור ברמות הללו. כשהמוכרים נגמרים, מספיק ביקוש קטן יחסית כדי להחזיר את המניה כלפי מעלה. ב-SEDG ראינו בדיוק את התופעה הזאת: הפריצה היתה עם ווליום גבוה, אבל ככל שהמניה חזרה לבדוק את הרמה, מחזורי המסחר קטנו. זה סימן שאזור הביקוש חזק.


סיכום

הסקירה הזאת מציגה תמונה ברורה: סולאראדג' (SEDG) נמצאת בדפוס פריצה-וחזרה קלאסי עם אזור ביקוש מוגדר סביב 41.60-42.20 דולר ויעד של 64.50 דולר. פלנטיר (PLTR) מציגה הצטלבות נדירה של שתי רמות -Fibonacci באזור 123 דולר, עם מחזורי מסחר יורדים שמעידים על עייפות המוכרים. קורספט (CORT) מפתחת מגמת עלייה איכותית עם אזור כניסה בסמוך לתמיכה הקרובה. לצד אלה, המניות שנפסלו מלמדות שיעור חשוב לא פחות: ברמזור אדום חייבים לעצור, לא משנה כמה מפתה הסיפור. מניות כמו רובלוקס שממחישות את סכנת ה-FOMO, ומניות בלי מבנה מחירים מסודר — הן בדיוק המקומות שחוסכים לכם כסף כשאתם יודעים להתרחק מהם. בשוק ההון, השפע הוא אדיר. לא חייבים לתפוס הכל — אבל מה שתופסים, חייבים לנהל נכון.

גילוי נאות: המידע במאמר זה הוא לצורכי לימוד בלבד ואינו מהווה המלצה לקנייה או מכירה של ניירות ערך.

כל החלטת השקעה היא באחריות הקורא בלבד.

המאמר עובד ונערך בעזרת בינה מלאכותית על בסיס סקירות הווידאו של זיו חקשוריאן (25 שנות ניסיון בשוק ההון).

אלה המניות שיכולות לעשות עשרות אחוזים — ניתוח טכני מקיף

0

בסקירת מניות מיוחדת, זיו חקשוריאן מ-CycleTrading ניתח 36 מניות שצופים ביקשו, בחר מתוכן 10 מניות מעניינות והציג אותן בפירוט מלא. התוצאה? מניות עם פוטנציאל של עשרות אחוזי רווח נכנסו לרשימת המעקב, בעוד שמניות אחרות נפסלו מסיבות טכניות ברורות. בנוסף, זיו מראה איך מניות שסקר בעבר — כמו AMD שסיפקה 50% רווח — ממחישות את הכוח של שיטת אזורי הביקוש.


מניות שכבר הוכיחו את עצמן מסקירות קודמות

AMD — Advanced Micro Devices: 50% רווח מאזור הביקוש

מניית AMD היא הדוגמה הפותחת של הסקירה — וזו לא סתם דוגמה. זיו סימן את אזור הביקוש שלה עוד בינואר, חיכה שהמניה תרד לאותו אזור, והיא הגיבה בדיוק כמו שצריך. התוצאה: 50% רווח. חשוב לזכור שמחזורי המסחר כרגע לא גדלים, ויש דוח רבעוני בקרוב. מי שנמצא בפנים — הכיוון עדיין כלפי מעלה, אבל צריך להיות ערניים לפריצת כשל אפשרית ולקבע רווחים.

W — Wayfair: מתחילה לטפס מאזור הביקוש

מניית W נסקרה בשבועות האחרונים, וזיו סימן את אזור הביקוש שממנו אמורה להתחיל לטפס. המניה אכן הגיבה בשבוע שעבר והכיוון נותר כלפי מעלה. גם כאן, כשהשיטה עובדת, התוצאות מדברות בעד עצמן.

SOFI — SoFi Technologies: 20% בשבוע האחרון

מניית SOFI כמעט תפסה את ה-Stop Loss, אבל מתחילה לטפס חזרה כלפי מעלה. רק בשבוע האחרון המניה עלתה 20%, והכיוון נותר כלפי מעלה. כל חזרה לאזור $16.60 עדיין מהווה הזדמנות מבחינת אזור ביקוש.


המניות שנכנסו לרשימת המעקב

LMND — Lemonade: 45% רווח ועדיין מעניינת

לימונייד היא מניה שצופים הביאו, וזיו סימן אותה בסקירה קודמת. מנקודת הכניסה שסומנה היא סיפקה 32% עד ה-Take Profit הראשון ו-45% בהמשך. עכשיו מה שמעניין: המניה ממשיכה להתייצב מעל אזור $64.90, מה שמעיד על חוזק. התראה מוגדרת באזור $66. חשוב לזכור שיש דוח רבעוני בעוד שלושה ימים, ולכן הצפי הוא שהתנועה המשמעותית הבאה תגיע רק שבועות אחרי הדוח — אחרי שננטרל את ההשפעה שלו.

LMT — Lockheed Martin: פיבונאצ'י ותמיכה בחפיפה מושלמת

לוקהיד מרטין פורצת את אזור ההתנגדות ומחזיקה מעל הרמה תקופה יפה של מספר שבועות וחודשים, ואז חוזרת לבדוק את הרמה הזאת. מה שמחזק את התמונה: סרגל ה-Fibonacci מתיישב בדיוק על הרמה הראשונה בחפיפה לאותו אזור התנגדות — מה שהופך אותו לאזור תמיכה חזק. שימו לב שככל שהירידה נמשכה, מחזורי המסחר הולכים ודועכים — עדות לכך שהמוכרים מתעייפים. החיסרון? יש דוח רבעוני בעוד שלושה ימים, מה שהופך את הכניסה עכשיו לפחות חכמה. הדוח יכול לעשות את הסיטואציה או לשבור אותה.

VRT — Vertiv Holdings: כיוון כלפי מעלה

מניית VRT מסומנת בחץ ירוק כלפי מעלה — סימן שהכיוון חיובי ושיש פוטנציאל להמשכיות. המניה מציגה מבנה מחירים שתומך בעלייה, ונכנסה לרשימת המעקב.

TPRG — טורפז תעשיות: מגמת עלייה יוצאת דופן בבורסה הישראלית

טורפז תעשיות מהבורסה הישראלית מציגה מגמת עלייה שפשוט יוצאת דופן. אבל — וזה אבל גדול — התנועה הזאת לא מאפשרת הצטרפות כמעט לאורך כל הדרך. אין תיקונים מספיק עמוקים שנותנים נקודת כניסה נוחה. מה שזיו צריך לראות זה תיקון לאזור 5,240 אגורות. אם התיקון הזה יגיע, הפוטנציאל הוא סדר גודל של 65% כלפי מעלה עד השיא האחרון. המניה כבר נמצאת ברשימת המעקב — מסומנת בצהוב שמציין שהיא כבר ברשימה — וההתראה מוגדרת.

DLEKG — דלק קבוצה: תיקון טכני במסגרת מגמת עלייה

דלק קבוצה מציגה סיטואציה קלאסית של התנגדות שהופכת לתמיכה. המניה מתקנת חזרה עם מחזורי מסחר נמוכים — מה שאומר שמדובר בתיקון טכני בריא במסגרת מגמה עולה. גוף הנר ואזור הפתיל נמצאים סביב אזור 90,000-95,000 אגורות, וזה אזור המפתח. ה-Stop Loss צריך להיות מתחת לאזור 90,000 אגורות. מהאזור הנוכחי הפוטנציאל הוא סדר גודל של 24%. הירידה הנוכחית נראית זמנית — כמו כל ירידה במסגרת מגמה עולה.

RTX — RTX Corporation: התנגדות שהופכת לתמיכה — אזור $179

RTX נותחה עוד באוקטובר, וזיו סימן את התבנית: פריצה כלפי מעלה, השארות מעל הרמה, ואז חזרה לבדיקת הרמה שהופכת לתמיכה. זה בדיוק מה שקרה — אמנם לא בדיוק כמו החץ שסומן, אבל העיקרון זהה. מנקודת הכניסה האחרונה התוצאה הייתה 25-26% רווח. עכשיו מה שמעניין: האזור הבא הוא $179. זיו מחפש לראות שהמניה תתקן לאזור הזה לפני המשכיות כלפי מעלה. חשוב — תתאפקו. אם אתם רוצים לקנות, חכו לירידה. מי שמחזיק, הכיוון עדיין כלפי מעלה — גם ירידה ל-$179 היא ירידה לצורך עלייה.

CRS — Carpenter Technology: התנהגות טכנית מושלמת

הנה מניה שמדגימה מה זה ניתוח טכני בפועל. כל רמת התנגדות שנפרצת ב-CRS הופכת לשמש כתמיכה — שוב ושוב ושוב. המניה כמעט הגיעה להתראה שזיו הציב באזור $340, אבל חסרו עוד 2-3% כלפי מטה כדי להיות בתוך אזור הביקוש. זיו מודה שזה מתסכל, אבל הוא נאמן לשיטה ולא סוטה הצידה. האזור הבא שמעניין הוא בין $400 ל-$410 — שם ההתראה עולה, ומשם זיו מחכה לתיקון כלפי מטה והמשכיות. אחרי פריצה ארוכה של דשדוש שנמשך 3-4 שנים, הפוטנציאל כלפי מעלה הוא משמעותי — סדר גודל של 26% לפחות. מנגנון ההתנגדות-תמיכה עובד כאן כמו שעון, מה שאומר שמותר להחזיק ולהחזיק. המניה נכנסה לרשימת המעקב.

> כשמניה מציגה התנהגות טכנית מושלמת — כל התנגדות הופכת לתמיכה, מחזורי המסחר מאשרים את הכיוון — אתם יכולים להחזיק אותה לאורך זמן ולא למכור את עצמכם בזול עם 10% רווח

PL — Planet Labs: אולי הכי מעניינת בסקירה

מניית PL היא המניה שזיו מכתיר כמעניינת ביותר בסקירה הזאת — ולא בגלל מבנה המחירים בלבד, אלא בגלל מה שכל תנועה שלה מספקת. תסתכלו על ההיסטוריה: אחרי פריצה — עלייה של 120%. אחרי פריצה נוספת — 150%. ועוד פריצה — 90%. כל פעם שהמניה מתקנת לאזור הביקוש ואוספים אותה, הפוטנציאל הוא עשרות אחוזים ואולי אפילו מעל 100%. אזור התמיכה הנוכחי הוא סביב $28.80-$30.60, ומחזורי המסחר מאשרים את הכיוון: עליות עם מחזורים גבוהים, ירידות עם מחזורים נמוכים. האם כדאי לקפוץ עליה עכשיו? התשובה ברורה: לא. עד אזור הביקוש היא יכולה לרדת 23%, ואם היא שוברת את הרמה הזאת — אפשר להפסיד 30%. הגישה הנכונה היא לחכות לאזור הביקוש, להיכנס עם -Stop Loss של סדר גודל 10%, ואז יחס הסיכוי-סיכון עומד על פי שלושה לפחות.

> PL היא מניה שפשוט לא הייתי רוצה לפספס. כל תנועה שלה סיפקה מעל 90% ולפעמים מעל 150%. אבל הסבלנות לחכות לאזור הביקוש היא מה שעושה את ההבדל בין סוחר שמרוויח לסוחר שסופג ירידה של 23% על הדרך


מניות שהוזכרו בקצרה — כבר זזו

GOOGL — גוגל: מעניינת אבל כבר ברחה

גוגל נראית מעניינת מבחינה טכנית, אבל המניה כבר עשתה את התנועה — היא ברחה. מי שלא נכנס בזמן, צריך לחכות לתיקון הבא ולא לרדוף אחרי המחיר.

NVDA — אנבידיה: 20% מאז הסימון

אנבידיה היא מניה שזיו סימן את רמות התמיכה שלה, והמניה ירדה בדיוק לרמות הללו ומשם טיפסה 20%. מי שעקב אחרי הסימון — נהנה מהתנועה. מי שלא — חיכה מחוץ לעסקה.

AVGO — ברודקום: יצא ב-Stop Loss, המניה טיפסה 23%

הנה דוגמה כואבת אך מלמדת. זיו סימן את אזור הביקוש ב-AVGO, נכנס לעסקה, אבל נפלט ב-Stop Loss. המניה המשיכה לטפס 23% בלעדיו. במקום להיות מרוויח 23%, הוא יצא בהפסד של כ-8-9%. אבל — וזה המפתח — ההפסד מוגבל לעד אחוז אחד מהתיק. תיק של 100,000 שקלים, הפסד של 1,000 שקלים. זה הסיכון שמנוהל, וזה מה שמאפשר להישאר בשוק לטווח ארוך.


המניות שלא מעניינות — ולמה

ZM — זום: תקועה מתחת ל-$90

מניית זום עדיין תקועה מתחת לאזור $90 שלה. אין פריצה כלפי מעלה, אין מגמה ברורה — פשוט אין מה להצטרף.

VST — ויסטרה: שוברת תמיכה כלפי מטה

VST שוברת את אזור התמיכה ויורדת. כשמניה שוברת תמיכה — זה בדיוק הסוג של סיטואציה שצריך להתרחק ממנה.

FSLY — Fastly: תנועה חזקה אבל בלי התנהגות טכנית

אמנם יש כאן תנועת מחיר חזקה, אבל אין התנהגות טכנית מסודרת. בלי מבנה מחירים ברור — אין דרך להגדיר נקודות כניסה ויציאה, ולכן המניה לא מעניינת.

RIVN — ריביין: תקועה, תקועה, תקועה

מניית ריביין היא הדוגמה הקלאסית למניה שלא הייתם רוצים להיות בה. תקועה לאורך זמן, בלי כיוון ברור, בלי מגמה. זיו מדגיש: אם אתם נמצאים במניה כזאת שירדה לכם 50-70-90%, אל תחכו שהיא תחזיר לכם את הכסף. הכסף יגיע ממקור אחר בשוק. תסתכלו על המניות שנכנסו לרשימת המעקב — מגמת עלייה, כל תיקון קטן מזנק חזרה, אתם עם כיוון הנהר. לעומת מניה כמו ריביין — שם כאילו יש יותר דגים מתים מדגים חיים.


ניהול סיכונים — יחידת הסיכון

זיו מקדיש חלק חשוב מהסקירה להסבר על ניהול סיכונים נכון, וזה שווה זהב. העיקרון פשוט: יחידת הסיכון לא עולה על אחוז אחד מהתיק. זאת אומרת — אם יש לכם תיק של 10,000 שקלים, אתם לא מסכנים יותר מ-100 שקלים בכל עסקה. זה לא אומר שאתם שמים 100 שקלים על מניה — זה אומר שאם ה-Stop Loss שלכם הוא 10%, אתם שמים 1,000 שקלים על המניה. הפסד של 10% על 1,000 שקלים = 100 שקלים = אחוז אחד מהתיק.

כשאתם קונים באזור הביקוש, אתם יודעים מה לא אמור לקרות — המניה לא אמורה לרדת מהרמה הזאת. אם היא כן יורדת — ה-Stop Loss תופס אתכם עם הפסד מנוהל של 2-3-5%, ואתם ממשיכים הלאה. בלי ניהול סיכונים, מניה אחת שמפסידה 50% דורשת מכם 100% רווח כדי לחזור לנקודת ההתחלה. וזה כמעט בלתי אפשרי.


סיכום המניות

סימול שם סטטוס הערות
AMD Advanced Micro Devices 50% רווח מאזור הביקוש ✓ כיוון כלפי מעלה, ערניות לדוח
LMND Lemonade נכנסה לרשימה ✓ התראה באזור $66, דוח בעוד 3 ימים
LMT Lockheed Martin נכנסה לרשימה ✓ פיבונאצ'י + תמיכה, דוח קרוב
VRT Vertiv Holdings נכנסה לרשימה ✓ כיוון כלפי מעלה
TPRG טורפז תעשיות נכנסה לרשימה ✓ תיקון ל-5,240 אג', פוטנציאל 65%
DLEKG דלק קבוצה נכנסה לרשימה ✓ תמיכה 90,000-95,000 אג', פוטנציאל 24%
RTX RTX Corporation נכנסה לרשימה ✓ מחכים לתיקון לאזור $179
CRS Carpenter Technology נכנסה לרשימה ✓ אזור $400-$410, פוטנציאל 26%+
PL Planet Labs נכנסה לרשימה ✓ הכי מעניינת, תמיכה $28.80-$30.60
GOOGL Alphabet (Google) כבר ברחה מעניינת אך עשתה כבר את התנועה
NVDA NVIDIA כבר זזה 20% הגיעה לרמות שסומנו וטיפסה
AVGO Broadcom נפלט בסטופ המניה טיפסה 23%, הפסד ~8-9%
ZM Zoom לא מעניינת תקועה מתחת ל-$90
VST Vistra לא מעניינת שוברת תמיכה כלפי מטה
FSLY Fastly לא מעניינת אין התנהגות טכנית מסודרת
RIVN Rivian לא מעניינת תקועה לאורך זמן, בלי כיוון

טעויות נפוצות

  • רדיפה אחרי מחיר שכבר עלה — כשמניה כבר עשתה את התנועה, כמו גוגל בסקירה הזאת, אל תרדפו אחרי המחיר. חכו לתיקון הבא. מי שקונה בשיא חושף את עצמו לירידה של 20% ויכול לחכות 14 שבועות רק כדי לחזור לנקודת ההתחלה.
  • הישארות במניה תקועה מתוך תקווה — אם מניה כמו RIVN תקועה ותקועה ותקועה, אל תחכו שהיא תחזיר לכם את הכסף. הכסף יגיע ממקור אחר בשוק. יש מלא מניות עם מגמת עלייה ברורה שמחכות לכם.
  • כניסה לפני דוח רבעוני — גם אם התמונה הטכנית מושלמת, כמו במקרה של LMT, כניסה ימים לפני דוח היא הימור. הדוח יכול לעשות את הסיטואציה או לשבור אותה. חכו שהדוח יעבור.
  • מסחר בלי יחידת סיכון מוגדרת — בלי -Stop Loss מוגדר ובלי הגבלה של עד אחוז אחד מהתיק לכל עסקה, מניה אחת שנכשלת יכולה למחוק לכם חודשים של רווחים.
  • ערבוב שיטות מסחר — כשיש יותר מדי אסטרטגיות, אתם לא זוכרים על בסיס מה נכנסתם לכל עסקה. תעבדו עם שיטה אחת, תהיו נאמנים לה, ותדעו בדיוק למה נכנסתם ולמה יוצאים.

שאלות נפוצות

איך נבחרו 10 המניות מתוך 36?

זיו עבר על כל 36 המניות שצופים ביקשו וסינן אותן לפי קריטריונים טכניים ברורים: מבנה מחירים מסודר, אזורי ביקוש מוגדרים, מחזורי מסחר שמאשרים את הכיוון, ויחס סיכוי-סיכון חיובי. מניות שלא עמדו בקריטריונים — לא משנה כמה הסיפור שמאחוריהן מרגש — נפסלו.

מה ההבדל בין מניה שמסומנת בירוק לצהוב?

ירוק מסמן מניה חדשה שנכנסת לרשימת המעקב בפעם הראשונה. צהוב מסמן מניה שכבר נמצאת ברשימת המעקב מסקירות קודמות ועדיין רלוונטית. בשני המקרים המניה מעניינת — ההבדל הוא רק האם היא חדשה ברשימה או ותיקה בה.

למה לא לקנות מניה שכבר עלתה חזק כמו CRS?

כי עד אזור הביקוש המניה יכולה לרדת 20% ויותר. מי שקנה ב-CRS בשיא ספג ירידה של 22-23% לפני שהמניה חזרה. מי שחיכה לאזור הביקוש — נכנס עם -Stop Loss קטן ויחס סיכוי-סיכון הרבה יותר טוב. זה ההבדל בין מסחר מבוסס שיטה לבין מסחר מבוסס רגש.

איך מחשבים כמה כסף לשים על כל עסקה?

לפי עקרון יחידת הסיכון: ההפסד המקסימלי בכל עסקה לא עולה על אחוז אחד מהתיק. אם התיק שלכם 10,000 שקלים וה-Stop Loss על המניה הוא 10%, אתם שמים 1,000 שקלים על העסקה. הפסד של 10% על 1,000 = 100 שקלים = אחוז אחד. ככה גם אם העסקה לא עובדת, ההפסד מנוהל ולא מאיים על התיק.

למה PL נחשבת הכי מעניינת מכל המניות?

בגלל שני דברים: ראשית, מבנה המחירים מושלם עם מחזורי מסחר שמאשרים את הכיוון — עליות עם מחזורים גבוהים וירידות עם מחזורים נמוכים. שנית, וזה המפתח, כל תנועה של המניה סיפקה תשואות יוצאות דופן — 90%, 120%, 150%. כשמשלבים מבנה מחירים נקי עם היסטוריה של תשואות גבוהות, מקבלים מניה שפשוט לא רוצים לפספס.

מה עושים אם נפלטים ב-Stop Loss והמניה ממשיכה לעלות?

בדיוק מה שקרה לזיו עם AVGO. הוא נפלט ב-Stop Loss עם הפסד של 8-9%, והמניה טיפסה 23%. זה כואב? כן. אבל ה-Stop Loss הגן עליו מתרחיש הפוך שבו המניה הייתה ממשיכה לרדת. ההפסד היה אחוז אחד מהתיק — סכום שלא משנה את התמונה. הכלל: אל תשנו את השיטה בגלל מקרה אחד.

האם כדאי להיכנס למניה לפני דוח רבעוני?

בדרך כלל לא. זיו מדגיש שגם כשהתמונה הטכנית מושלמת, כמו ב-LMT, דוח רבעוני יכול לעשות את הסיטואציה או לשבור אותה. עדיף לחכות שהדוח יעבור, לנטרל את ההשפעה שלו, ורק אז להיכנס. הסבלנות הזאת חוסכת לכם הרבה כאב ראש.

סיכום

הסקירה הזאת היא דוגמה מצוינת לאיך עובדת שיטת אזורי הביקוש בפועל. מתוך 36 מניות שצופים הביאו, זיו בחר 10 שמעניינות מבחינה טכנית, ומתוכן כמה נכנסו ישירות לרשימת המעקב. PL (Planet Labs) היא המניה המעניינת ביותר עם היסטוריה של תשואות של 90-150% בכל גל, CRS (Carpenter Technology) מציגה התנהגות טכנית מושלמת, TPRG (טורפז) ו-DLEKG (דלק קבוצה) מהבורסה הישראלית מציעות פוטנציאל של 24-65%, ו-RTX מחכה לתיקון ל-$179 לפני המשכיות. במקביל, המניות שנפסלו — כמו RIVN שתקועה או ZM שמתחת לתמיכה — מלמדות שיעור חשוב לא פחות: לדעת מה לא לקנות זה לא פחות חשוב מלדעת מה כן לקנות. בסוף, מה שעושה את ההבדל הוא לא רק זיהוי ההזדמנות, אלא הסבלנות לחכות לאזור הביקוש הנכון, הדיסציפלינה לשים -Stop Loss, והחוכמה לא לסכן יותר מאחוז אחד מהתיק בכל עסקה.

גילוי נאות: המידע במאמר זה הוא לצורכי לימוד בלבד ואינו מהווה המלצה לקנייה או מכירה של ניירות ערך.

כל החלטת השקעה היא באחריות הקורא בלבד.

המאמר עובד ונערך בעזרת בינה מלאכותית על בסיס סקירות הווידאו של זיו חקשוריאן (25 שנות ניסיון בשוק ההון).

7 מניות מעניינות שנכנסו לרשימת המעקב — עם התראות מחיר

0

בסקירת המניות השבועית, עברתי על למעלה מ-30 מניות שאתם הצעתם לי — אחת אחת, גרף אחרי גרף, סינון אחרי סינון. מתוך כל הרשימה, שבע מניות בלבד נכנסו לרשימת המעקב שלי עם התראות מחיר מוגדרות, ואילו השאר נפסלו מסיבות טכניות ברורות. בואו נצלול לתוך הניתוח ונבין מה הופך מניה למעניינת, ולמה חשוב לא פחות לדעת מה לא לגעת.


המניות שנכנסו לרשימת המעקב

GE — ג'נרל אלקטריק: מגמת עלייה עם חזרה לאזור תמיכה

מניית -GE נמצאת במגמת עלייה שולטת, וזה הדבר הראשון שאני מחפש. כל ירידה במסגרת מגמת עלייה, שאפשר לראות אותה דרך הגרף השבועי או החודשי, היא הזדמנות לקנות באזור הביקוש. המניה חזרה לאזור התמיכה סביב 280 דולר, נגעה בו פעם אחת, קפצה, וחזרה שוב כתוצאה מדוחות כספיים. הירידה החזקה שהגיעה עם הדוחות הביאה מיד את הקונים — ואפשר לראות שמחזורי המסחר בקנייה היו גבוהים, וזו אינדיקציה חיובית. כל עוד המניה שומרת על אזור 280, היא יכולה להתרומם חזרה כלפי מעלה. הכניסו אותה לרשימת המעקב.


TKO — טי-קיי-או: אזור ביקוש בין 174 ל-181 דולר

מניית -TKO נמצאת במגמת עלייה שולטת, וכל ירידה נספגת מיד על ידי הקונים. אבל שימו לב — ה"מיד" הזה לא אומר 2-3 אחוזים. התיקונים כאן הם ברמות של 16% עד 22%, וזה בדיוק מה שאנחנו מחפשים. אנחנו לא סופגים את התיקון בעצמנו — אנחנו מחכים שמישהו אחר יספוג אותו, ורק אז נכנסים באזור הביקוש. האזור הרלוונטי נמצא בין 174 ל-181 דולר, וזה המקום שבו ה-Stop Loss יישב מתחת לרמה התחתונה. אני הייתי מעדיף שהמניה תרד ממש לתוך אזור הביקוש כדי שהסיכון יהיה קטן יותר והבשר בעסקה יהיה גדול יותר. שימו לב שיש דוחות בשמונה ימים.


CF — סי-אף אינדסטריז: פריצה מעל התנגדות עם מגמת עלייה מובהקת

מניית -CF נמצאת במגמת עלייה מובהקת. היא הגיעה לאזור ההתנגדות, פרצה אותו, נתנה לו נשיקה מלמעלה ומיד קפצה כלפי מעלה. זה בדיוק ההתנהגות שאנחנו רוצים לראות — התנגדות שהופכת לתמיכה. האזור האטרקטיבי לכניסה נמצא סביב 103 עד 110 דולר, אבל ייתכן שהמניה תיתקע כבר ב-109 או 110 כמו שקרה בפעם הקודמת. אני שם התראה ומחכה שהמחיר יגיע לשם. כשהוא מגיע, אני עובר לגרף היומי, בודק אם הקונים מגיעים, ואם כן — מצטרף אליהם עם -Stop Loss מתחת לאזור 103 דולר. דוחות בעוד שמונה ימים, שימו לב.


ASTS — אסט ספייס-מובייל: מניית צמיחה עם פוטנציאל של 140% ומעלה

מניית -ASTS נמצאת במגמת עלייה שולטת, אבל היא פחות מתנהגת בצורה טכנית מסודרת בפעמים האחרונות — היא פורצת אזורים, חוזרת עליהם ויורדת מתחתיהם. למרות זאת, אזור הביקוש בין 51 ל-60 דולר הוא אזור שבו אמורים להגיע הקונים. מה שמיוחד במניה הזאת: כשהיא מתחילה תנועה, ההתנגדות הופכת לתמיכה, והתנועות הן של 140% עד 150% כלפי מעלה. זו מניה שהחזקתי בתנועה האחרונה, מימשתי חלק בדרך ויצאתי אחרי שהמחיר תיקן. אזור הביקוש רחב ולכן ה-Stop Loss צריך להיות מתחת לרמה התחתונה של האזור. שימו לב שמניה כזאת דורשת ניהול סיכונים קפדני במיוחד.


PLTR — פלנטיר: אזור תמיכה קריטי ב-123 דולר

מניית -PLTR כבר נוכחת בניתוחים שלי מהסקירות הקודמות, ואני מעדכן אותה שוב כי היא הגיבה בדיוק לאזור התמיכה שסימנתי. באזור 123 דולר יש לנו כמה סיבות לציפייה שהקונים יגיעו — אחת זה ה-Fibonacci לגל העליות האחרון, ואחת לגל הגדול. כרגע המחיר נתקן לאזור 157 בערך, אבל אם הוא יחזור שוב לאזור 123, זה אזור המפתח לקנייה. צריך לזכור שזו מניה תנודתית, אז צריך לתת קצת אוויר ל-Stop Loss — בגודל ה-ATR מתחת לאזור. אם היא שוברת את הרמה הזאת — פשוט יוצאים, לוקחים את ההפסד, ומעבירים את הכסף למניה אחרת. דוחות בעוד שישה ימים.

ההתאהבות במניה זה הדבר הכי קשה שיכול להיות, במיוחד כשהיא עושה לא טוב לחשבון המסחר שלכם. ברגע שמשהו לא עובד, אני פשוט מעיף החוצה — זה לא רלוונטי אם זו מניה כזאת או אחרת


LUNR — אינטואיטיב מאשינס: פריצה טכנית עם פוטנציאל של 75%

מניית -LUNR מעניינת כי היא מתחילה לייצר נקודות שפל עולות ופורצת את אזור ההתנגדות. ההתנגדות הופיעה פעם אחת, הופיעה שוב פעם שנייה, ואז המניה פרצה אותה כלפי מעלה עם מחזורי מסחר גבוהים — שזה אישור של הקונים שהם חזקים יותר. כל מי שנכנס מתחילת ינואר וסבל ירידה של כ-70% — קיבל בחזרה את הקרן, ועכשיו אין יותר לחץ מכירות מצד הסובלים. אזור המפתח הוא 22 עד 30 דולר. אם האזור הזה נשבר, אני לא רוצה להישאר בפנים. כל ירידה לאזור הזה היא לגיטימית, וה-Stop Loss יישב מתחת לו בסדר גודל של 3-4 דולרים. בפעם הקודמת, הקנייה באזור הביקוש הניבה תנועה של 100% כלפי מעלה בכחודשיים וחצי. הפוטנציאל הפעם הוא לפחות 75% עד אזור ההתנגדות, אבל זה לא מהמחיר הנוכחי — אלא מאזור הקנייה על אזור הביקוש.


NBIS — נביוס גרופ: תיקון עמוק והזדמנות למעקב

מניית -NBIS מציגה תמונה מעניינת: המחיר פרץ את רמת ההתנגדות, וצריך עכשיו לחכות לתיקון. אנשים שנכנסו ב-FOMO, קנו קנו וחיפשו — ואז ספגו ירידה של 45-46%. מי יכול לספוג את זה ולהישאר אדיש? אנחנו לא נכנסים בגלל שמישהו אחר הפסיד — אנחנו נכנסים כי מזהים מגמה שולטת עולה והירידות מקוטלגות כתיקון טכני. הפעם הקודמת המחיר הגיע לאזור הביקוש והניב תנועה של 110% כלפי מעלה. עכשיו הוא פרץ שוב מעל ההתנגדות, אבל עדיין לא בצורה מרשימה. יש מחר דוחות, אז לא לפעול לפני. אני הייתי רוצה שהמחיר יישאר מעל הרמה חודש-חודשיים, ורק אז יחזור לבקר את האזור — זה יהיה תיקון הרבה יותר חזק ומשמעותי.


מניות שכבר במעקב מסקירות קודמות

CRS — קרפנטר טכנולוג'י: הכיוון נשאר כלפי מעלה

מניית -CRS כבר ניתחנו בסקירות קודמות, והכיוון נשאר כלפי מעלה. הדפוס חוזר על עצמו — ההתנגדות הופכת לתמיכה, שוב ושוב. זה בדיוק מה שמחפשים כשבונים רשימת מעקב לאורך זמן.


HWM — האומט אירוספייס: כבר מטפסת 13% מאזור ההתנגדות

מניית -HWM היא מניה שאני מחזיק, והיא כבר מטפסת 13% מאזור ההתנגדות. כשמניה נמצאת בדיוק על אזור ההתנגדות ומתחילה לטפס, זה בדיוק הסימן שהתמיכה עובדת. הכיוון ממשיך כלפי מעלה.


AMD — איי-אם-די: מ-11.5% סיכון ל-83% רווח

מניית -AMD היא דוגמה מושלמת לשיטה. סימנתי את אזור הביקוש, חיכיתי שהמחיר ירד — מישהו ספג ירידה של כ-30% — ורק אז נכנסתי. הסיכון בפוזיציה היה 11.5%, והמניה כבר מטפסת ונמצאת ב-83% רווח. עכשיו היא נמצאת שוב מעל רמת התנגדות, שאמורה לשמש תמיכה. אם הייתם מרגישים באסה שלא נכנסתם — תנו לה לעלות, תחכו שתחזור. לא לרדוף אחרי המחיר, ובטח שלא לעשות -Short נגד הכיוון.

כל הכסף החכם שחיכה במשך העליות, מחכה לתיקון — הוא חוזר ברמות הביקוש. אתם רוצים להיות פעילים על הגב של הפיל. זה לא שאתם גאונים, אנחנו פשוט מבינים את הדינמיקה של המשחק הזה


המניות שלא מעניינות — ולמה חשוב לדעת

חלק לא פחות חשוב מהסקירה הוא לדעת מה לא לגעת. אם אתם לא יודעים מה זה רמזור אדום בשוק ההון, אתם פשוט נוסעים בלי כללי תנועה. הנה המניות שנפסלו, ולמה:

NKE — נייקי: סכין נופלת, מגמת ירידה

המגמה השולטת היא מגמת ירידה. אתם מסתכלים על השם ואומרים "תראה כמה היא ירדה, היא חייבת לחזור". התשובה היא שלא בהכרח, ואתם לא רוצים להיות בסיטואציה של תפיסת סכין נופלת. למה לא ללכת על מניות שפשוט צריך לתזמן את נקודת הביקוש ולהרוויח?


DSIT — דסיט סולושנס: לא מצליחה לפרוץ את השיא

מניית -DSIT — קיבלתי אותה גם באינסטגרם. אין מה לנתח. המניה לא מצליחה לפרוץ את השיא מאז דצמבר, ובלי פריצה היא לא רלוונטית. ברגע שהיא תפרוץ את השיא, נדבר מחדש.


UPWK — אפוורק: אין מגמת עלייה

אתם רואים מגמת עלייה ב-UPWK? אני לא רואה. וכשאין מגמת עלייה, אין מה לחפש. פשוט ככה.


CMC — קומרשל מטאלס: נלחמים להרוויח

כן, יש רמת תמיכה באזור 18-19 דולר. אבל למה ללכת על מניות שאתם נלחמים נלחמים להרוויח כסף? היא טובה כל עוד היא במגמת עלייה, אבל ברגע שהיא מתחילה לייצר שפלים יורדים ושיאים יורדים — היא הופכת לבלתי רלוונטית. כל ההתאהבות במניה וכל הכסף שלי — אני לוקח ומוציא, עד שאחכה ל-Setup אחר.


CHKP — צ'קפוינט: מגמה יורדת, לא מעניינת

מניית צ'קפוינט — אין פה מגמת עלייה, ההפך. יש מגמה יורדת. האם השיטה הטכנית יכולה לפספס מניות שפתאום מתפוצצות כלפי מעלה? התשובה היא בוודאות כן. אבל אנחנו לא עובדים בצורה של "היא זולה, מתישהו זה צריך להתהפך". אנחנו עובדים בשיטה הטכנית, ובשיטה הזאת — כשאין מגמת עלייה, לא נוגעים.


מניות נוספות על הרדאר

NFLX — נטפליקס: צריכה תיקון יותר עמוק

נטפליקס מעניינת אבל צריכה תיקון יותר עמוק כדי שתהיה רלוונטית לכניסה. כרגע היא לא באזור ביקוש אטרקטיבי.

INSM — אינסמד: הגיעה לתמיכה אבל יש חשש

מניית -INSM מגיעה לאזור תמיכה, אבל אחרי העלייה האחרונה יש חשש שהתמיכה לא כל כך תחזיק. אני קצת חושש מהסיטואציה הזאת.

GEV — ג'י-אי ורנובה: נראית מעניינת מאוד, אזור 940

מניית -GEV נראית מעניינת מאוד. אזור 940 דולר הוא המפתח, וגם ניתחנו אותה בסקירות האחרונות. מניה ששווה לעקוב אחריה.


סיכום המניות

סימול שם סטטוס הערות
GE ג'נרל אלקטריק נכנסה לרשימה ✓ תמיכה באזור 280, מגמת עלייה שולטת
TKO טי-קיי-או גרופ נכנסה לרשימה ✓ אזור ביקוש 174-181, דוחות בקרוב
CF סי-אף אינדסטריז נכנסה לרשימה ✓ אזור קנייה 103-110, סטופ מתחת ל-103
ASTS אסט ספייס-מובייל נכנסה לרשימה ✓ אזור ביקוש 51-60, פוטנציאל 140%+
PLTR פלנטיר נכנסה לרשימה ✓ אזור מפתח 123, פיבונאצ'י כפול
LUNR אינטואיטיב מאשינס נכנסה לרשימה ✓ פריצת התנגדות, אזור מפתח 22-30
NBIS נביוס גרופ נכנסה לרשימה ✓ פריצת התנגדות, דוחות מחר, ממתין לתיקון
CRS קרפנטר טכנולוג'י במעקב מסקירה קודמת הכיוון כלפי מעלה, התנגדות הופכת לתמיכה
HWM האומט אירוספייס מוחזקת + 13% בדרך כלפי מעלה מאזור ההתנגדות
AMD איי-אם-די ברווח של 83% נקנתה באזור ביקוש, מעל התנגדות
GEV ג'י-אי ורנובה ממתינה נראית מעניינת מאוד, אזור 940
NKE נייקי לא מעניינת מגמת ירידה, סכין נופלת
DSIT דסיט סולושנס לא מעניינת לא מצליחה לפרוץ שיא מאז דצמבר
UPWK אפוורק לא מעניינת אין מגמת עלייה
CMC קומרשל מטאלס לא מעניינת שפלים יורדים, שיאים יורדים
CHKP צ'קפוינט לא מעניינת מגמה יורדת

טעויות נפוצות

  • תפיסת סכין נופלת — אתם רואים מניה כמו נייקי שירדה הרבה ואומרים "היא חייבת לחזור". היא לא חייבת כלום. מגמת ירידה יכולה להימשך הרבה יותר ממה שאתם חושבים. במקום לנסות לתפוס תחתית, חפשו מניות שכבר במגמת עלייה ותזמנו את נקודת הביקוש.
  • כניסה ב-FOMO אחרי פריצה — כמו שראינו ב-NBIS, אנשים שקנו בפריצה כי פחדו לפספס, ספגו ירידה של 45%. תמיד תחכו לתיקון טכני ולא תרדפו אחרי המחיר. המחיר תמיד חוזר לאזור הביקוש.
  • התאהבות במניה — ההתאהבות במניה היא הדבר הכי מסוכן במסחר. ברגע שהיא עושה לא טוב לחשבון שלכם, תעיפו אותה החוצה בלי רגשות. הכסף ילך למניה אחרת שתעבוד טוב יותר.
  • -Short נגד מגמת עלייה — כמו שהדגמתי עם טריק ההיפוך של הגרף: אם הופכים את הגרף ואתם לא הייתם קונים בסיטואציה כזאת, אז אל תעשו -Short על המניה המקורית. ו-Short הוא מסוכן יותר מ-Long כי בלונג אתם יכולים לאבד 100%, אבל ב-Short ההפסד יכול להיות הרבה יותר.
  • יותר מדי מניות בתיק — אתם לא צריכים 100 מניות בתיק. 10 עד 15 מניות לכל היותר זה מה שצריך. ובשביל זה אנחנו בונים רשימות מעקב עם מאות מניות — כדי שנבחר מתוכן את המעטות שבאמת שוות כניסה.

שאלות נפוצות

איך לבנות רשימת מעקב חכמה?

רשימת מעקב חכמה מורכבת ממאות מניות שעברו סינון ראשוני — מניות במגמת עלייה שולטת עם אזורי ביקוש ברורים. לכל מניה מגדירים התראת מחיר באזור הביקוש. כשההתראה מופעלת, עוברים לגרף היומי, בודקים אם הקונים מגיעים, ורק אז נכנסים עם סטופ לוס מוגדר מראש. ככה אתם לא צריכים לשבת מול המסך כל היום — הרשימה עובדת בשבילכם.

מה ההבדל בין מניה מעניינת לכזו שלא?

מניה מעניינת היא מניה שנמצאת במגמת עלייה שולטת, עם אזורי תמיכה והתנגדות ברורים שמאפשרים להגדיר נקודת כניסה, -Stop Loss ויעד. מניה שלא מעניינת היא כזו שאין בה מגמת עלייה, שהתנהגות המחירים שלה כאוטית, או שיש יותר מדי התנגדויות בדרך. זה לא אומר שהחברה גרועה — זה אומר שמבחינה טכנית אין לנו -Setup ברור.

למה חשוב לחכות לתיקון טכני ולא לקנות בפריצה?

כשקונים בפריצה, ה-Stop Loss רחוק, היעד לא ברור, והסיכון גדול. כשמחכים לתיקון טכני לאזור הביקוש, נכנסים עם -Stop Loss קרוב ופוטנציאל רווח גדול. בדוגמה של -NBIS, מי שקנה בפריצה ספג 45% ירידה. מי שחיכה לאזור הביקוש — נכנס בנקודה הרבה יותר טובה עם סיכון מוגדר ומנוהל.

מה עושים כשמניה בורחת ולא הגעתי לקנות?

לא רודפים. נקודה. אתם מברכים את כל מי שנמצא בפנים, ומחכים שהמניה תחזור. אם לא חזרה — יש מניות אחרות ברשימת המעקב שיגיעו לאזור הביקוש שלהן. כשיש לכם מאות מניות ברשימה, חלקן מארצות הברית וחלקן מישראל, תמיד אחת מהן תגיע לנקודה הנכונה.

איך טריק היפוך הגרף עוזר בהחלטות מסחר?

לוחצים קליק ימני על סרגל המחירים בצד ימין של הגרף ובוחרים -Invert Scale. זה הופך את הגרף — מה שהיה עלייה נראה כירידה ולהפך. אם אחרי ההיפוך אתם רואים מגמת ירידה ואומרים "בחיים לא הייתי קונה כאן" — אז תהפכו גם את המילים: בחיים לא הייתם עושים -Short על המניה המקורית. זה כלי פשוט שמנטרל הטיות רגשיות.

כמה מניות צריך להחזיק בתיק?

10 עד 15 מניות לכל היותר. אתם לא צריכים למלא את התיק ב-100 מניות. רשימת המעקב יכולה לכלול מאות, אבל בתוך התיק עצמו — רק המניות שנמצאות בעסקה פעילה עם -Stop Loss מוגדר ותוכנית יציאה ברורה. ככל שמתרגלים את התהליך ועוקבים אחרי הסקירות השבועיות, מוצאים את המניות הנכונות בקלות.

מה קורה כשאני קונה באזור הביקוש והמניה ממשיכה לרדת?

פשוט יוצאים. ה-Stop Loss שהגדרתם מראש עושה את העבודה. לוקחים את ההפסד, אומרים "תודה רבה, זה לא עבד הפעם", ומעבירים את הכסף למניה אחרת שתעבוד בצורה נכונה יותר. לפעמים אותה מניה תחזור לטפס אחרי שיפלה אתכם, אבל בדרך כלל הכסף פשוט עובר למניה אחרת עם סטאפ טוב יותר. ההפסד תמיד נשאר קטן כי ידעתם מראש איפה לצאת.

סיכום

הסקירה הזאת כללה למעלה מ-30 מניות שעברו סינון מדוקדק, ורק שבע מהן נכנסו לרשימת המעקב: GE עם תמיכה ב-280, TKO עם אזור ביקוש 174-181, CF עם פריצה מעל התנגדות ואזור קנייה 103-110, ASTS עם פוטנציאל של 140% מאזור 51-60, PLTR עם אזור מפתח ב-123 על בסיס פיבונאצ'י כפול, LUNR עם פריצת התנגדות ופוטנציאל 75% מאזור 22-30, ו-NBIS שפרצה מעל התנגדות אבל צריכה זמן להתבסס. מהצד השני, מניות כמו -NKE, -DSIT, -UPWK, -CMC ו-CHKP נפסלו כי אין בהן מגמת עלייה שולטת. הדבר החשוב ביותר שאתם יכולים ללמוד מהסקירה הזאת הוא לא רק מה לקנות, אלא מה לא לקנות. השוק מלא בהזדמנויות, אבל רק מי שיודע לסנן, לחכות, ולפעול בדיסציפלינה — הוא זה שירוויח לאורך זמן.

גילוי נאות: המידע במאמר זה הוא לצורכי לימוד בלבד ואינו מהווה המלצה לקנייה או מכירה של ניירות ערך.

כל החלטת השקעה היא באחריות הקורא בלבד.

המאמר עובד ונערך בעזרת בינה מלאכותית על בסיס סקירות הווידאו של זיו חקשוריאן (25 שנות ניסיון בשוק ההון).

35 מניות בישראל ובחו"ל: 9 ההזדמנויות שנכנסו לרשימת המעקב

0

בסרטון הזה אני עובר על יותר מ-35 מניות שאתם ביקשתם בתגובות, מנתח אותן אחת אחת על שולחן הניתוחים, ומסנן החוצה את אלה שבאמת מספקות פוטנציאל כניסה. התוצאה: 9 הזדמנויות בלבד — שש מניות מוול סטריט ושלוש מהשוק הישראלי — נכנסו לרשימת המעקב. כל השאר, לא פחות חשוב, קיבלו הסבר למה הן פחות מתאימות כרגע. זוהי הזדמנות מצוינת ללמוד לא רק מה לקנות, אלא גם מה לא לגעת בו.


מניות מוול סטריט שנכנסו לרשימת המעקב

C — סיטי גרופ: התנגדות היסטורית מול פוטנציאל פריצה

סיטי גרופ היא המניה הראשונה שאני פותח איתה, ולא במקרה. עוד בדצמבר סימנתי לכם את האזור שבו אני רוצה לראות חזרה כלפי מטה אחרי הפריצה — לכיוון הקו שהיה התנגדות ואמור לשמש כתמיכה. המניה באמת ירדה לאזור הזה, נגעה בו, וזינקה כ-30% כלפי מעלה תוך חודשיים. עכשיו המניה מתקרבת לאזור התנגדות סביב 121, רמה שמגיעה עוד מאזור 2002 ועדיין מפעילה לחץ מוכרים. אני לא רואה לחץ מכירות גדול, ולכן יש סיכוי סביר שהרמה הזאת תיפרץ. תכניסו אותה לרשימת המעקב עם התראה באזור הפריצה.


CRWV — קורוויב: תבנית מגמה עולה בהתהוות עם פוטנציאל של 40%

בגדול אין פה מספיק גרף כדי לנתח בצורה מושלמת, אבל יש התחלה של תבנית מגמת עלייה — נקודות שיא ושפל עולות. שימו לב שהייתה עלייה חזקה, לא מגמת עלייה, ואחר כך נוצרה מגמת ירידה כי נקודות השפל ירדו. אבל עכשיו, מהנקודה הנוכחית, המבנה מתחיל להיות מעניין. המניה פרצה, חזרה ל-Retest, ועכשיו צריך לחכות חודש לפחות שהיא תבלה מעל הרמה הזאת. דוחות עוד יומיים, אז המניה יכולה לחזור לאזור ביקוש — וזה הפוטנציאל. סדר גודל של 40% אם זה יעבוד. כרגע יושבים על הגדר עם התראה מוגדרת.


BWY — בלווי: מגמת עלייה מרשימה עם 300% — אבל צריך תיקון

מגמת עלייה יפהפייה — נקודות שיא ושפל מסודרות במבנה מחירים עולה. שימו לב למנגנון הקלאסי: כל רמת התנגדות שנפרצת כלפי מעלה הופכת לרמת תמיכה. פעם אחת, פעם שנייה, ופעם שלישית. המניה עלתה 300% בפרק זמן של שנה, ו-100% מהתיקון האחרון. עכשיו מבחינתנו הדבר הנכון הוא לחכות לתיקון — כמו שראינו בכל פעם ירידות של 17%-20% לפני ההמשכיות. אתם לא רוצים לספוג את הירידה הזאת. ברגע שיש תיקון כלפי מטה, מכניסים אותה לרשימת המעקב ומחכים להתראה.

כדי לא לספוג ירידה של 20%, אתם פשוט לא קונים מניה שנמצאת באיזשהי עלייה ללא תיקון. ברגע שיש תיקון כלפי מטה, מכניסים אותה לרשימת המעקב, מקבלים התראה, ונכנסים באזור הביקוש — לא בגלל עצם הירידה אלא באזור שאמור לדחוף את המניה כלפי מעלה


INCY — אינסייט: מגמה חזקה בגרף החודשי עם אזור מפתח ב-521

במבט ראשון באתי להגיד לא — מניה מסוכנת עם נפילה חזקה מהדוחות, 7% ביום אחד ו-4% ביום שאחריו. אבל כשעוברים מגרף שבועי לגרף חודשי, אני פשוט מזהה מגמה מאוד חזקה. האזור המפתח הוא סביב 521, שהיה התנגדות בגרף החודשי. זה לא רמת תמיכה חדה, ולכן עסקה כזאת צריכה להיות בגודל קטן — חלק קטן מהתיק, עם -Stop Loss באזור 490. אם הקונים מגיעים, המניה יכולה לטפס משמעותית. אם היא עוברת את 490 כלפי מטה — הקונים לא הגיעו, ואתם יוצאים. הכי חשוב: שימו לב שהמחזורים בירידות לא קטסטרופליים, וזה סימן חיובי.


AA — אלקואה: ריטסט קלאסי עם פוטנציאל חזרה לאזור 67

ניתחנו את AA כבר בעבר, וסימנתי לכם את אזור הביקוש. כשהמניה טיפסה מעל השיא הקודם ולא נעצרה — זה הסימן שכשהיא יורדת חזרה, הרמה הזאת אמורה לעבוד כתמיכה. ואכן, אחרי מספר שבועות, המניה נגעה ברמה וזינקה כמעט 40% כלפי מעלה. עכשיו היא פרצה את ההתנגדות, אבל שבוע שני אחרי הפריצה היא כבר חוזרת מתחת. זו הסיבה שאני תמיד אומר: צריך לחכות סדר גודל של חודש מעל רמה לפני שנכנסים. יכול להיות שהיא תרד עוד פעם לאזור 67 דולר ותיתן שוב פוטנציאל כלפי מעלה. מי שמחזיק — מתחת ל-54 דולר זה כבר לא רלוונטי.


מניות ישראליות שנכנסו לרשימת המעקב

RIT1 — הריט: עסקה שלא עבדה ומה ללמוד ממנה

הנה דוגמה חשובה לעסקה שלא עבדה — וזה חלק מהדרך. רמת התנגדות נפרצה, סימנתי ירידה לאזור הביקוש שאמורה לתת אפשרות לטיפוס כלפי מעלה. זה עבד? לא, זה לא עבד. העסקה הזאת הייתה מופסדת, סדר גודל של 10% -Stop Loss שמתבטא באחוז אחד מהתיק. לא קרה כלום. ממשיכים הלאה. ומה ההלאה אומר? יש לנו כרגע אזור תמיכה — אותו אזור מקודם. שבוע שעבר הקונים כבר מגיעים. כל עוד האזור הזה לא מוכרע, זה אזור של קונים, והמניה מפה יכולה לטפס משמעותית. היא ממש נמצאת במקום רלוונטי. אם היא שוברת — עוד עסקה מופסדת, וזה חלק מהמשחק.


MVNE — מבנה נדל"ן: 600% ב-59 שבועות — מגמה פנטסטית שממשיכה

תראו את המגמה הפנטסטית הזאת. היה לנו איתות בעבר — אזור התנגדות שנפרץ כלפי מעלה, המניה חזרה לנקודת הפריצה, וזו הייתה נקודת קנייה. מהנקודה ההיא ועד היום — 600% ב-59 שבועות. נקודות השיא והשפל מסודרות במבנה מחירים עולה. כן, אם ככה — נשארים עדיין במניה גם במצב הנוכחי. אחת כזאת מסדרת לכם את התיק. גם אם היה לכם 10% מההון על מניה כזאת שעשתה 600%, עשיתם 60% על סך כל התיק. עכשיו היא פרצה את ההתנגדות ב-53,860. אני מחכה שתחזור — עוד שבוע-שבועיים — ואז זה הרגע. היא עפה לתוך הרשימות והיא באמת בעלת פוטנציאל.


KSTN — קיסטון: מגמה חזקה שדורשת מעבר לגרף יומי

קיסטון מציגה מגמת עלייה מאוד חזקה ומשמעותית. האתגר? להצטרף אליה. בגרף השבועי קשה מאוד להצטרף כי נקודת התמיכה האחרונה רחוקה. מה עושים אם ממש רוצים לקנות? עוברים לגרף היומי. בגרף היומי, הרמה האחרונה שהחזיקה כאזור התנגדות הייתה באזור 1,865. אם המניה תחזור לשם — זו הנקודה המעניינת, וזו הנקודה שבה היא נכנסת לרשימות המעקב. אם היא יורדת מתחת — נגיד באזור 1,770 — אני מוכר, לא נשאר בפנים. תתאימו את גודל הפוזיציה לסכום שאתם מוכנים להפסיד.


TLSY — טלסיס: מגמה עולה עם אזור תמיכה ב-28,400

המגמה פה לא וואו בהתחלה, אבל בתקופה האחרונה היא התחילה לבנות מגמת עלייה. שימו לב למנגנון הקלאסי: רמת התנגדות שנפרצה הפכה לתמיכה, ומפה עלייה של 80% בכמה חודשים. אותו דבר אפשר לראות גם באזור 28,400 — התנגדות שנפרצה, חזרה ל-Retest, ואפשרות להמשכיות. הבעיה שלי היא הפטיל הגדול שיש בנרות, שמקשה לדעת איפה בדיוק המחיר יגיב. בגרף היומי יש יותר דיוק. ככל שמניה עולה עם מחזורים גדלים, ובירידות המחזורים קטנים — זה מימוש רווחים לגיטימי, לא צריך להילחץ.


מניות שצריך להמשיך להחזיק

HWM — האומט אירוספייס: מגמה חיובית, נשארים בפנים

HWM היא אחת שאנחנו כבר צריכים להיות בפנים. כמובן שהיא קצת חוזרת, אבל האזור הזה נשבר? לא נשבר. אז תישארו בפנים — ממה אתם מפחדים? מקסימום תפסידו את העסקה הזאת. וכשמנהלים עסקה נכון, אתם יודעים מראש: פה נכנסתי, זה הסכום, זה מה שאני יכול להפסיד באחוזים, וזה ייצא אחוז אחד מהתיק שלי — לא יותר. במצב שעובד, אתם פשוט רוצים להגדיל את הסיכוי. במצב שדברים לא עובדים, אתם יורדים מלמעלה והפגיעה קטנה.


המניות שפחות מעניינות — ולמה

חלק לא פחות חשוב מהניתוח הוא לדעת מה לא לעשות. המניות הבאות נבדקו ונמצאו פחות מתאימות מסיבות טכניות ברורות.

NFLX — נטפליקס: הגיעה להתנגדות באזור 1,060 עם ביקוש רחוק

נטפליקס הגיעה לאזור התנגדות סביב 1,060 דולר. אזור הביקוש האחרון נמצא הרבה יותר למטה, באזור 750 ואפילו 690 דולר. חיכינו בעבר ב-690 — תראו את הפספוס הזה — והמניה טסה בלעדינו. זה אכילת לב קלאסית, אבל ככה זה. אין כרגע אפשרות כניסה טובה.

ORCL — אורקל: שברה תמיכה, נמצאת מתחתיה

אורקל שברה את אזור התמיכה ונמצאת מתחתיו. באזור 193 אפשר אפילו לחשוב על -Short עד שהיא תוכיח אחרת. כל עוד היא מתחת לתמיכה — הכיוון למטה ואין מה לחפש מצד הקנייה.

INTR, JFC ומניות נוספות: רמות התנגדות מלפנים, אין פוטנציאל

כמה מניות נוספות שביקשתם לנתח פשוט לא עומדות בקריטריונים. חלקן מתקרבות לאזורי התנגדות משמעותיים מהעבר, חלקן נמצאות בטווח צר של 175-185 שחוזר על עצמו שוב ושוב, וחלקן פשוט לא מספקות מבנה מחירים שמאפשר לעבוד. כשאתם נמצאים במניות כאלה, הבחירה שלכם לא טובה — ואתם סובלים מהשוק במקום ליהנות ממנו.


סיכום המניות

סימול שם סטטוס הערות
C סיטי גרופ נכנסה לרשימה ✓ אזור התנגדות 121, פוטנציאל פריצה
CRWV קורוויב נכנסה לרשימה ✓ תבנית מגמה עולה, פוטנציאל 40%
BWY בלווי נכנסה לרשימה ✓ מחכה לתיקון, עלייה של 300%
INCY אינסייט נכנסה לרשימה ✓ אזור מפתח 521, סטופ 490
AA אלקואה נכנסה לרשימה ✓ ריטסט, פוטנציאל חזרה ל-67
RIT1 הריט (ישראל) נכנסה לרשימה ✓ אזור תמיכה פעיל, עסקה קודמת נכשלה
MVNE מבנה נדל"ן (ישראל) נכנסה לרשימה ✓ 600% ב-59 שבועות, פריצת 53,860
KSTN קיסטון (ישראל) נכנסה לרשימה ✓ תמיכה 1,865, סטופ 1,770
TLSY טלסיס (ישראל) ממתינה אזור תמיכה 28,400, מחכה לגרף יומי
HWM האומט אירוספייס נשארים בפנים מגמה חיובית, תמיכה לא נשברה
NFLX נטפליקס לא מעניינת התנגדות 1,060, ביקוש רחוק מדי
ORCL אורקל לא מעניינת שברה תמיכה, מתחת לאזור 193
INTR אינטר לא מעניינת עוברת רמת תמיכה, התנגדות לפניה
JFC ג'וליבי לא מעניינת מגיעה להתנגדות חוזרת, אין פוטנציאל

טעויות נפוצות

  • קנייה מיד אחרי פריצה — כשרמה נפרצת, הרבה סוחרים קופצים פנימה אחרי שבוע-שבועיים. זה מסוכן. צריך לחכות סדר גודל של חודש מעל הרמה כדי לוודא שהפריצה אמיתית ושיש ביקוש שמחזיק אותה.
  • יציאה מעסקה רווחית כי חזרה למחיר כניסה — מניות כמו AA חוזרות למחיר כניסה פעם, פעמיים, שלוש. כל עוד אזור הביקוש שומר — אתם נשארים. אם תצאו כל פעם, תפספסו את הזינוק הגדול שמסדר את כל התיק.
  • שינוי השיטה בגלל יוצא דופן — יהיו מניות שיוציאו לכם את הדעת, שיצחפו קצת. אבל אנחנו לא משנים את הדרך שלנו בגלל משהו שהוא יוצא דופן. השיטה עובדת סטטיסטית לאורך 120 שנים.
  • רדיפה אחרי מניה שעלתה בלי תיקון — כמו BWY שעלתה 300%, מישהו תמיד חוטף ירידה של 20%. אתם לא רוצים להיות אותו מישהו. תחכו לתיקון, תכניסו לרשימת מעקב, ותיכנסו באזור הביקוש.
  • חוסר סבלנות עם מזומן בצד — מהרגע שנכנסים לשוק ההון, יש תפיסה שחייבים להיות כל הזמן בפנים. לא חייבים. כסף במזומן זו פוזיציה. המתנה בצד זו פוזיציה. ובפרק הזמן הקצר שבו נכנסים, אפשר להשיג את כל התשואה.

שאלות נפוצות

למה לחכות חודש מעל רמת פריצה לפני כניסה?

כי הרבה פריצות הן פריצות שווא. כשרמה נפרצת ומיד חוזרת — סוחרים שנכנסו מהר מדי נתקעים בהפסד. חודש מעל הרמה אומר שהפסיכולוגיה של השוק השתנתה: אנשים שהצטערו שלא קנו חוזרים לקנות ברמה הזאת, ומי שהחזיק מרגיש יותר בטוח. זה מה שהופך התנגדות לתמיכה אמיתית.

מה עושים כשעסקה לא עובדת?

בדיוק מה שראינו עם הריט — מפסידים 10%, שזה אחוז אחד מהתיק, וממשיכים הלאה. יהיו לכם לפעמים 10 עסקאות שיפסידו ופתאום 10 שירוויחו. כשהמרוויחות עובדות, אתם מכפילים את החשבון. אם לא תתרגלו לזה, לא יהיה לכם דרך להצליח.

איך מחליטים על גודל הפוזיציה?

ההחלטה מבוססת על כמה אתם מוכנים להפסיד. אם ה-Stop Loss הוא באזור מסוים — מחשבים כמה אחוזים זה מנקודת הכניסה, ומתאימים את גודל הפוזיציה כך שההפסד המקסימלי יהיה אחוז אחד מהתיק. גדול עליכם? תקטינו. קטן? תגדילו.

למה השוק הישראלי מעניין יותר בתקופה האחרונה?

השוק הישראלי הוא הרבה יותר עוצמתי בשנה האחרונה מאשר השווקים מעבר לים. בנוסף, אתם לא נפגעים מירידת ערך הדולר שהייתה בתקופה האחרונה. שלוש מתוך תשע ההזדמנויות בסקירה הזאת הן ישראליות — וזה לא מקרי.

מה ההבדל בין אזור ביקוש לרמת תמיכה?

אזור ביקוש הוא טווח שלם, לא רמה חדה. כמו שראינו ב-INCY באזור 521 — זה לא מחיר מדויק אלא אזור שהיה התנגדות בגרף החודשי. רמת תמיכה היא יותר מדויקת ומאפשרת -Stop Loss צמוד יותר. כשיש אזור ולא רמה, עסקה צריכה להיות בגודל קטן יותר כי ה-Stop Loss רחוק יותר.

מה המשמעות של מחזורים קטנים בירידות?

כשמניה יורדת אבל המחזורים קטנים, זה אומר שאין לחץ מכירות גדול. זה מימוש רווחים שקט ולגיטימי, לא בהלה. זה סימן חיובי שאומר שהמוכרים לא שולטים, והקונים צפויים לחזור. ראינו את זה גם ב-INCY וגם בסיטי גרופ.

למה 80% מההצלחה היא מנטלית ורק 20% ידע?

כי ברגע שיש לכם את הידע — את השיטה, את הכללים, את האזורים — האתגר האמיתי הוא ליישם אותם. הרגשות מתערבבים: פחד אחרי הפסד, חמדנות אחרי רווח, תסכול כשמפספסים. מי שמצליח לשלוט ברגשות וליישם את מה שלמד — הוא זה שיצליח לאורך זמן.


סיכום

מתוך יותר מ-35 מניות שביקשתם, סיננתי 9 הזדמנויות אמיתיות — שש מוול סטריט (C, CRWV, BWY, INCY, AA) ושלוש מישראל (RIT1, מבנה, קיסטון) — ועוד טלסיס שממתינה לדיוק בגרף היומי. כל אחת נכנסה לרשימה בגלל מבנה מחירים ברור, אזורי ביקוש מוגדרים, ויחס סיכוי-סיכון שמצדיק כניסה. כל השאר נפסלו לא כי הן חברות גרועות, אלא כי הגרף לא מספק את הבהירות הנדרשת לתוכנית מסחר מוגדרת. תזכרו: 25 שנים של ניסיון לימדו אותי שהסבלנות לחכות לאזור הנכון חשובה לא פחות מהיכולת לזהות אותו. כסף במזומן זו פוזיציה, ואחת מניה שעובדת — כמו מבנה עם 600% — מסדרת לכם את כל התיק.

גילוי נאות: המידע במאמר זה הוא לצורכי לימוד בלבד ואינו מהווה המלצה לקנייה או מכירה של ניירות ערך.

כל החלטת השקעה היא באחריות הקורא בלבד.

המאמר עובד ונערך בעזרת בינה מלאכותית על בסיס סקירות הווידאו של זיו חקשוריאן (25 שנות ניסיון בשוק ההון).

ניתחתי את מפולת 1929: הלקחים שיגנו על הכסף שלך במפולת הבאה

0

מפולת 1929 נחשבת לקריסה הגדולה ביותר בהיסטוריה של שוק ההון המודרני — ירידה של 90% שמחקה חיים שלמים של חסכונות. אבל מה אם הייתם יכולים לזהות את הסימנים מראש? מה אם הייתם יודעים שמשבר כזה הולך לקרות עוד לפני שהוא התחיל? זיו חקשוריאן מ-CycleTrading, עם ניסיון של 25 שנות מסחר בשווקים, ניתח את מפולת 1929 לעומק באמצעות שיטת המחזורים של וויליאם גאן — הסוחר האגדי שפעל בדיוק באותה תקופה וחזה את המשבר מראש. הלקחים שעולים מהניתוח הזה רלוונטיים להפליא גם לשוק של היום, ומי שלומד מההיסטוריה יכול להגן על הכסף שלו במפולת הבאה.


מפולת 1929 — הרקע שיצר את הבועה הגדולה

כדי להבין את מפולת 1929, צריך קודם להבין מה קדם לה. אחרי מלחמת העולם הראשונה, ארצות הברית נכנסה לתקופת שגשוג חסרת תקדים. הכלכלה פרחה, הטכנולוגיה התקדמה בקצב מסחרר, וסנטימנט אופטימי שלט בכל פינה. בתים פרטיים החלו להתחבר לחשמל — עד שנת 1929 כ-50% מהבתים באמריקה כבר היו מחוברים לרשת החשמל. רדיו נכנס לסלונים, רכבים הפכו נגישים לציבור הרחב, וההמצאות החדשות שינו את פני המציאות.

הרברט הובר, שנבחר לנשיאות במרץ 1929 — חצי שנה בלבד לפני תחילת המפולת — הכריז בביטחון מלא שארצות הברית נמצאת על סף תקופה שבה לא יהיה יותר עוני. תוך חודשים ספורים, העוני לא רק שלא נעלם — הוא גדל פי עשר. וזה לקח שכדאי לזכור: ברגע שמנהיגים מכריזים שהכל מושלם ושום דבר לא יכול להשתבש, זה לעיתים קרובות הסימן שבדיוק עומד להשתבש.

בין השנים 1921 ל-1929, הבורסה האמריקאית זינקה בכ-500%. כולם השקיעו, כולם הרוויחו, ונראה שהחגיגה פשוט לא הולכת להיגמר. אנשים ללא כל ניסיון בשוק ההון שמעו מחברים ומשכנים על הרווחים, וגם הם נכנסו — בלי ידע, בלי הבנה, בלי שום כלי לניהול סיכונים. הם פשוט קנו כי כולם קנו.

> ההיסטוריה לא חוזרת על עצמה אחד על אחד, אבל היא בהחלט מתחרזת. מה שקרה אז — כולם משקיעים, כולם מרוויחים, והחגיגה נראית אינסופית — זה דפוס שאנחנו רואים שוב ושוב לאורך ההיסטוריה


וויליאם גאן חזה את מפולת 1929 מראש — איך הוא ידע?

הנקודה המרתקת ביותר בסיפור היא שמישהו אחד כן ידע. וויליאם גאן, הסוחר האגדי שפיתח את שיטת המחזורים, פרסם כבר בנובמבר 1928 — כמעט שנה לפני המפולת — מאמר שבו הכריז שהמחזוריות מצביעה על סיומו של שוק השוורים ותחילתו של מסע דובי ממושך. הוא אף שרטט גרף שהראה כיצד שנת 1929 תתפתח, כולל תאריכים ספציפיים.

לפי הגרף של גאן, השוק היה אמור להגיע לשיא באזור אוגוסט 1929, ומשם להתחיל את הנפילה. ובפועל? זה בדיוק מה שקרה. השוק הגיע לשיא בספטמבר 1929, ומאותה נקודה החלה מפולת שנמשכה כשלוש שנים ומחקה 90% מערך המדד.

איך הוא ידע? גאן עבד לפי עיקרון מרכזי אחד: הדברים שקרו בעבר הולכים לחזור במחזורים. הוא בדק מחזורים של 45 שנים, 90 שנים ו-100 שנים לאחור, וחיפש אירועים דומים. כשלקח 90 שנים אחורה מ-1929, הגיע לאזור שנת 1837-1839 — תקופה שבה ארצות הברית עברה משבר כלכלי חמור בשלבים הראשונים של הקפיטליזם האמריקאי. הדפוס המחזורי היה ברור עבורו, והוא פעל בהתאם.


ניתחתי את מפולת 1929 — מה המחזוריות חושפת בגרפים

זיו לקח את הגרף ההיסטורי של הדאו ג'ונס ובדק האם אפשר לזהות מחזוריות חוזרת בין נקודות שפל ושיא לאורך עשרות שנים. מה שהוא גילה היה מדהים: כשלוקחים נקודת שפל או נקודת C (נקודת תיקון משמעותית) ומותחים קדימה בין 154 ל-160 חודשים, מגלים שהמחזור הזה פוגע שוב ושוב בנקודות מפנה משמעותיות.

בואו נעקוב אחרי הרצף: משנת 1896 הייתה נקודת שפל, ואם מותחים ממנה 157 חודשים קדימה מגיעים בדיוק לנקודת C באזור 1909. מאותה נקודה, 154 חודשים קדימה — שוב נקודת שפל. ומנקודת השפל הזאת, עוד 160 חודשים — שוב נקודת מפנה. הדפוס הזה חזר על עצמו פעם אחר פעם.

עכשיו, כשמיישמים את אותו מחזור על 1929, התמונה ברורה. מנקודת C מסוימת שקדמה למפולת, 157 חודשים קדימה מגיעים בדיוק לאזור שבין ספטמבר לדצמבר 1929 — תקופת הקריסה הגדולה. זאת אומרת שהמחזוריות נתנה אינדיקציה ברורה שבאזור הזמן הזה צפוי אתגר משמעותי. כמובן שאף מחזור לא עובד ב-100% מהמקרים, אבל ברוב המקרים הפגיעה הייתה מדויקת.


הסימנים שהיו על הגרף — ואיך היינו יוצאים בזמן

גם בלי לדעת על המחזוריות מראש, הגרף עצמו סיפק סימני אזהרה ברורים. זיו מראה שבמגמת העלייה שקדמה למפולת, נקודות השפל היו מסודרות במבנה מחירים עולה — שיאים ושפלים עולים, בדיוק כמו שאנחנו מלמדים בניתוח מחזורים. כל עוד הדפוס הזה נשמר, המגמה ממשיכה.

אבל ברגע שנקודת שפל אחרונה נשברה כלפי מטה — זה היה הרגע לצאת. מנקודת השיא ועד הסטופ לוס, הירידה הייתה כ-20%. נשמע הרבה? זה כלום לעומת מה שבא אחר כך. מנקודת היציאה, השוק המשיך לרדת עוד 35%, ובסופו של דבר המפולת הכוללת הגיעה ל-90%.

הנקודה המרכזית היא שאי אפשר לנבא את נקודת השיא המדויקת. מי שמנסה למכור בדיוק בשיא ייכנס לכורכור — השוק יכול להמשיך לעלות עוד חודש, חודשיים, חצי שנה. הגישה הנכונה היא לא לנסות לנבא, אלא להגיב: ברגע שמבנה המחירים נשבר, יוצאים. ואם זו הייתה טעות — קונים חזרה מעט יותר יקר. עדיף להפסיד כמה אחוזי רווח מאשר לספוג מפולת של עשרות אחוזים.


תמיכה והתנגדות — איך מרוויחים גם במפולת

אחרי שמבנה המחירים נשבר ומגמת העלייה הסתיימה, הגרף לא הפסיק לתת הזדמנויות — הוא רק שינה כיוון. זיו מראה איך רמות שהיו בעבר תמיכה הפכו להתנגדות, ואיך אפשר היה לנצל את זה להרוויח גם בירידות.

העיקרון פשוט: כשמחיר יורד מתחת לרמת תמיכה, הרמה הזו הופכת להתנגדות. כל עלייה חזרה לאותו אזור מביאה מוכרים — אנשים שקנו שם ורוצים את הקרן שלהם בחזרה, ולכן מוכרים. זה יוצר לחץ מכירות שדוחף את המחיר בחזרה למטה.

זיו הדגים את זה על הגרף של 1929: אחרי שהמגמה התהפכה, כל עלייה לאזור ההתנגדות הייתה הזדמנות לביצוע עסקאות שורט. וזה חזר על עצמו שוב ושוב — נקודת שפל חדשה נשברת, עלייה חזרה לאותה רמה, ושוב ירידה. מי שהבין את הדינמיקה הזו לא רק שלא הפסיד במפולת — הוא הרוויח ממנה. אם אתם רוצים להבין לעומק את מנגנון ניהול הסיכונים והסטופ לוס, זה המפתח לשרוד כל משבר.


סטייה שלילית — הסימן המובהק ביותר שהמפולת מתקרבת

אחד הממצאים המשמעותיים ביותר שזיו מציג הוא הסטייה השלילית שהופיעה לפני המפולת. מה זה אומר? המחיר עשה שיאים חדשים כלפי מעלה, אבל אינדיקטורים כמו RSI ומחזורי מסחר דווקא ירדו. זאת אומרת שלמרות שהמחיר נראה חזק, אין עוצמה אמיתית מאחורי העלייה.

זיו מתאר את זה כמשאית שמטפסת בעלייה תלולה אבל הדלק נגמר. היא עדיין זזה קדימה בזכות האינרציה, אבל זה רק עניין של זמן עד שהיא תעצור ותתחיל להידרדר. זה אחד הסימנים החזקים ביותר לזיהוי מפולת מתקרבת, והוא הופיע בכל המשברים הגדולים בהיסטוריה — לא רק ב-1929, אלא גם ב-2000, ב-2008 וב-2022.

החשיבות של הסימן הזה היא שהוא מגיע לפני השבירה. בזמן שהכותרות עדיין אופטימיות וכולם מדברים על שיאים חדשים, הגרף כבר מספר סיפור אחר. מי שיודע לקרוא את הסיפור הזה מקבל יתרון עצום על פני ההמון.


ההקבלה למציאות של היום — למה זה רלוונטי עכשיו

זיו מדגיש שוב ושוב שההיסטוריה לא חוזרת באופן זהה, אבל היא מתחרזת. הדפוסים שראינו לפני מפולת 1929 דומים בצורה מפתיעה למה שקורה בשווקים מדי פעם: תקופת שגשוג ממושכת, טכנולוגיה חדשה שמשנה את העולם (אז חשמל ורדיו, היום AI), אופטימיות מוגזמת, ואנשים ללא ניסיון שנכנסים לשוק רק כי כולם סביבם מרוויחים.

גם היום, כשוורן באפט מנזיל את עצמו ויושב על הרי מזומנים, כש-40% מהאמריקאים אין להם אפילו 400 דולר נזילים לשעת חירום, וכשהכותרות מלאות באופטימיות — כדאי לשים לב. זה לא אומר שמפולת מתקרבת מחר. זה אומר שצריך להיות מוכנים.

כמו שזיו אומר: "אף אחד לא יגיד לכם מפולת. ואלה שצועקים מפולת — הם צועקים את זה שנים עד שכבר אי אפשר לשמוע. גם שעון מקולקל צודק פעמיים ביום." ההבדל בין מי שפשוט צועק "מפולת" לבין מי שמנתח מחזורים ומבנה מחירים הוא ההבדל בין ניחוש לבין שיטה.

> כשכולם מדברים על שוק ההון, כשכולם מרוויחים, כשהכותרות הכי אופטימיות שראיתם בחיים — שלא יכבו לכם את האורות ושלא יכבו לכם את המוזיקה. פשוט תדעו איך להתגונן


איך להתכונן — הגישה המעשית

אחרי שהבנו את הלקחים ממפולת 1929, השאלה היא מה עושים בפועל. זיו מציע גישה מעשית ומאוזנת, לא גישה של פאניקה:

הכינו את עצמכם לפני שזה קורה

המוכנות היא הכל. כמו שזיו מתאר את זה — אם אתם הולכים באזור מסוכן ואתם מוכנים לאפשרות שמישהו יזרוק עליכם אבן, זה לא יהיה באופן מפתיע. אתם ערניים, אתם מגיבים מהר, אתם יודעים מה לעשות. אבל אם אתם לא מוכנים, כל מהלומה מרגישה כמו פצצה.

הורידו מינוף בתקופות של אי-ודאות

כשהמחזוריות מצביעה על אזור מסוכן, כשיש סטייה שלילית, כשמחזורי המסחר מתנהגים בצורה חשודה — זה הזמן להקטין מינוף. לא למכור הכל ולברוח, אלא פשוט לא לסכן יותר מדי. ככל שהשוק עולה — לנזל חלק מהתיק, לשבת על מזומן, ולהיות מוכנים.

הדביקו סטופ לוס והתעלמו מחדשות

הכותרות מתחלפות בשנייה. ממצב הכי אופטימי שראיתם בחיים למצב הכי פסימי והכי שחור שיכול להיות. אם אתם סוחרים לפי כותרות, אתם תהיו תמיד צעד אחד מאחור. הסטופ לוס הוא ההגנה שלכם — לא הכותרות.

כשהסטופ נתפס — נגמר הסיפור

ברגע שהסטופ לוס נתפס ומגמת העלייה נשברה — זהו, נגמר. אין "אולי יחזור", אין "זה זמני". מגמת העלייה תמה. מפה כל עלייה היא לצורך ירידה, עד שתיווצר תבנית חדשה של מגמת עלייה עם שיאים ושפלים עולים. רק אז חוזרים פנימה.


טעויות נפוצות

לאורך 25 שנות המסחר שלו, זיו ראה את אותן טעויות חוזרות שוב ושוב. הנה הטעויות שעלולות לעלות לכם ביוקר בזמן מפולת:

  • מאמינים שהפעם זה שונה — ב-1929 אמרו שהחשמל שינה את העולם ולכן השוק לא יירד. ב-2000 אמרו את זה על האינטרנט. היום אומרים את זה על AI. הטכנולוגיה אמנם משנה את העולם, אבל השווקים עדיין עובדים לפי אותם עקרונות מחזוריים.
  • מתעלמים מסימני האזהרה בגרף — כשהמחיר עולה ומחזורי המסחר פוחתים, כשיש סטייה שלילית באינדיקטורים, כשנקודות שפל נשברות — אלה סימנים שצריך להקשיב להם, לא להתעלם מהם.
  • מנסים לתפוס את השיא או השפל — אף אחד לא יודע בדיוק מתי השיא. ניסיון לנבא את נקודת ההיפוך המדויקת מוביל לתסכול ולהפסדים. הגישה הנכונה היא להגיב למה שהגרף מראה, לא לנבא.
  • קונים ב"הנחה" בזמן מפולת — כשהשוק יורד 30% אחרי עלייה של 500%, זו לא הזדמנות — זו מלכודת. ירידה של 35% נוספת מנקודת היציאה היא מה שמי שקנה "בהנחה" ספג ב-1929.
  • סוחרים לפי חדשות ולא לפי גרפים — הכותרות תמיד מאחרות. כשהחדשות מדווחות על מפולת, רוב הירידה כבר קרתה. וכשהן מדווחות על שיאים, השיא כבר מאחוריכם.
  • לא לומדים מההיסטוריה — מי שלא מכיר את 1929, את 2000, את 2008 — נידון לחזור על אותן טעויות. הגרפים ההיסטוריים הם בית ספר חינמי לכל סוחר.

סיכום

מפולת 1929 לימדה את העולם שיעור כואב: שווקים שעולים 500% יכולים לרדת 90%, ושאף תקופת שגשוג לא נמשכת לנצח. אבל הלקח החשוב ביותר הוא שהיו כלים לזהות את המשבר מראש — וויליאם גאן, שפעל באותה תקופה, חזה את המפולת כמעט שנה לפני שהתרחשה באמצעות ניתוח מחזורי. היום, עם הגישה של CycleTrading, אפשר ליישם את אותם עקרונות: לעקוב אחרי מבנה מחירים, לזהות סטייה שלילית, לשים לב למחזורי מסחר — ולצאת כשהגרף אומר לצאת, לא כשהחדשות אומרות לפחד. ההיסטוריה תמיד חוזרת בצורה כזו או אחרת, אבל מי שמכיר את הדפוסים לא צריך לחזור על הטעויות. הכינו את עצמכם, למדו את הכלים, ותהיו מוכנים — כי כשהמפולת הבאה תגיע, ההבדל בין מי ששרד לבין מי שנמחק יהיה פשוט: ידע.


שאלות נפוצות

מה גרם למפולת 1929?

שילוב של בועה ספקולטיבית עצומה, כניסה מסיבית של אנשים ללא ניסיון לשוק ההון, מינוף מופרז, ואופטימיות לא מבוססת. השוק עלה כ-500% בשמונה שנים, ואנשים האמינו שהעלייה תימשך לנצח — עד שיום אחד הסנטימנט התהפך והכל התמוטט.

איך וויליאם גאן חזה את המפולת מראש?

גאן השתמש בשיטת המחזורים שפיתח, שמבוססת על העיקרון שאירועים היסטוריים חוזרים על עצמם במחזורים קבועים. הוא בדק מחזורים של 90 שנים אחורה מ-1929, מצא דפוסים דומים, ופרסם כבר בנובמבר 1928 שמסע הדובים הולך להתחיל. הוא אף שרטט גרף עם תאריכים שהתבררו כמדויקים להפליא.

האם מפולת בסדר גודל של 1929 יכולה לקרות שוב?

מפולות בסדר גודל משמעותי אכן חוזרות — ב-2008 השוק ירד כ-50%, ויש תקופות שבהן הסיכון לירידות חדות עולה. לא ניתן לדעת מתי בדיוק או בכמה, אבל ההיסטוריה מלמדת שהדפוסים חוזרים. ההבדל הוא שהיום יש כלים טובים יותר לזהות את הסימנים מראש ולהגן על ההון.

מה הסימן הכי חשוב שמפולת מתקרבת?

שבירת מבנה המחירים בגרף השבועי — כלומר, נקודת שפל שנשברת כלפי מטה אחרי תקופה של שפלים עולים. זה הסימן שמגמת העלייה הסתיימה. סימנים מקדימים נוספים כוללים סטייה שלילית באינדיקטורים וירידה במחזורי מסחר בזמן עליות.

האם כדאי למכור הכל כשרואים סימני אזהרה?

לא בהכרח. הגישה המעשית היא הדרגתית: כשמופיעים סימני אזהרה, מתחילים לנזל חלק מהתיק, מורידים מינוף, ומשאירים מזומן בצד. מוכרים את מה שנשאר רק כשמבנה המחירים נשבר בפועל. ככה, אם הסימנים היו טעות — עדיין נשארתם בשוק עם חלק מהתיק. ואם הם היו נכונים — חסכתם את עיקר הנזק.

מה ההבדל בין הגישה של CycleTrading לבין ניתוח טכני רגיל?

ניתוח טכני רגיל מסתכל על הגרף הנוכחי — תמיכות, התנגדויות, אינדיקטורים. שיטת המחזורים של וויליאם גאן מוסיפה ממד של זמן: היא בודקת מחזורים היסטוריים של עשרות ומאות שנים כדי לזהות תקופות שבהן הסיכון למהלכים חריגים עולה. השילוב בין שתי הגישות נותן תמונה מלאה יותר.

מה הלקח הכי חשוב ממפולת 1929 עבור סוחרים היום?

הלקח המרכזי הוא שצריך להיות מוכנים תמיד. לא לנבא מפולות, אלא לדעת איך לפעול כשהן מגיעות. להגדיר סטופ לוס, לעקוב אחרי מבנה המחירים, לא להיסחף אחרי כותרות, ולזכור שהשוק הוא מחזורי — מה שעולה חזק גם יורד חזק, ומי שמוכן לזה שורד ואף מרוויח.

גילוי נאות: המידע במאמר זה הוא לצורכי לימוד בלבד ואינו מהווה המלצה לקנייה או מכירה של ניירות ערך.

כל החלטת השקעה היא באחריות הקורא בלבד.

המאמר עובד ונערך בעזרת בינה מלאכותית על בסיס סקירות הווידאו של זיו חקשוריאן (25 שנות ניסיון בשוק ההון).

אסטרטגיית המסחר שלי: איך להרוויח מאות אחוזים במניות

0

איך אפשר להגיע למצב שבו אתם מרוויחים מאות אחוזים על מניה בודדת, כשאתם לא יודעים מראש איזו מניה תעשה את הדרך הזאת? אסטרטגיית המסחר שלי בנויה על עיקרון אחד ברור: לא צריך לחזות את העתיד כדי להרוויח ממנו. מה שצריך זה שיטה שתאפשר לכם להישאר בפנים כשמניה עולה, לספוג תיקונים של 20%-25% בדרך, ולא להיפלט החוצה מפחד. ב-25 שנות ניסיון שלי בשוק ההון, עם שימוש בשיטת המחזורים של וויליאם גאן, פיתחתי גישה שמאפשרת בדיוק את זה — להרוויח מאות אחוזים במניות דרך ניהול נכון של פוזיציות, סבלנות ומשמעת. במאמר הזה אני חושף את אסטרטגיית המסחר שלי צעד אחר צעד, כולל דוגמאות מעשיות מהגרף.

אסטרטגיית המסחר שלי — משל הנהיגה לאילת

כדי להבין את הפילוסופיה שעומדת מאחורי השיטה, אני אוהב להשתמש במשל שמלווה אותי שנים. תארו לעצמכם שאתם יוצאים מתל אביב בלילה בדרך לאילת. אתם לא רואים את היעד — הוא 300 קילומטרים קדימה, מוסתר בחושך. כל מה שאתם רואים זה 100 מטר קדימה באמצעות האורות.

מה אתם עושים? נוסעים. מטר אחרי מטר, 100 מטר אחרי 100 מטר. כשיש פיתול — מורידים את הרגל מהגז. כשיש חצץ — מטים הצידה. כשיש שיטפון בדרך — אולי עוצרים או עושים סיבוב פרסה. אבל אם אתם נוסעים בצורה נכונה, בסופו של דבר אתם מגיעים ליעד.

ככה בדיוק עובד ניתוח טכני. אנחנו לא באים ואומרים "אני חוזה את העתיד". אנחנו משתמשים בכלים שמראים לנו 100 מטר קדימה — הסתברויות, מגמות, רמות תמיכה והתנגדות — וצועדים קדימה צעד אחר צעד. מי שנוסע מהר מדי, כלומר משתמש במנופים גדולים מדי, מסתכן בתאונה שתשבור אותו לא רק כלכלית אלא גם מנטלית. מי שנוסע בזהירות ומבין את התנאים של הדרך — מגיע ליעד.

חוק פרטו בשוק המניות — 20% מהעסקאות עושות 80% מהרווח

אחד העקרונות הכי חשובים שמנחים אותי הוא חוק פרטו, עיקרון ה-80/20. כמו ש-80% מהזמן אתם לובשים 20% מהבגדים בארון, וכמו ש-20% מהלקוחות של עסק מייצרים 80% מהמחזור — ככה זה גם בשוק המניות.

כשאני ניגש לשוק, אני לוקח 20 עסקאות לאורך תקופה. כל עסקה עונה על הקריטריונים של השיטה שלי — מגמת עלייה ברורה, נקודת כניסה באזור ביקוש, וסטופ לוס במקום נכון. אני לא יודע מראש איזו עסקה תרוויח ואיזו תפסיד. מה שאני כן יודע זה שכל אחת מהן מסכנת אחוז אחד בלבד מהתיק שלי.

נניח שאחוז ההצלחה הוא 50% — כמו הטלת מטבע. 10 עסקאות מפסידות, כל אחת אחוז אחד — הפסד כולל של 10% מהתיק. אבל מה עם ה-10 המרוויחות? 8 מתוכן יתרמו רווח סביר — יחידה אחת עד שלוש יחידות סיכון. אבל שתיים מתוכן, אותם 20% לפי חוק פרטו — הן שיעשו את ההבדל. מניה אחת שעושה מאות אחוזים יכולה להרוויח לכם 100% על כל התיק מעסקה בודדת.

עכשיו תבינו למה ניהול סיכונים הוא הבסיס לכל דבר. אם אתם רוצים להעמיק בנושא, המדריך שלנו על סטופ לוס ואיך להגדיר אותו נכון מפרט איך ליישם את זה בפועל.

איך נכנסים לעסקה — הקריטריונים שמנחים אותי

בואו נעבור לפרטים הטכניים. כשאני מחפש מניה לכניסה, אני מסתכל על גרף שבועי ובודק מספר תנאים:

  • מגמת עלייה ברורה — נקודות שיא ושפל עולות. כל שפל חדש גבוה מהקודם, כל שיא חדש גבוה מהקודם.
  • פריצת רמת התנגדות — אני מחכה לראות שהמחיר פורץ רמת התנגדות משמעותית ונשאר מעליה לפחות ארבעה שבועות. זה מאותת לי שהפריצה היא אמיתית ולא פריצת כשל.
  • חזרה לאזור ביקוש — אני לא קונה בפריצה עצמה. אני מחכה שהמחיר יחזור לבדוק את הרמה שנפרצה (ריטסט), ורק אז נכנס.
  • סטופ לוס מתחת לשפל האחרון — הסטופ ממוקם מעט מתחת לנקודת השפל האחרונה בגרף השבועי. לא על הרמה, אלא טיפה מתחתיה.

לדוגמה: אם יש לי חשבון של 50,000 דולר ומניה נסחרת באזור 40 דולר עם סטופ של כ-10% — אני אקנה כ-131 מניות, שזה השקעה של כ-5,200 דולר. אם הסטופ נתפס, אפסיד 500 דולר — בדיוק אחוז אחד מהתיק. אם העסקה מצליחה ומגיעה ליחס של 1:4 — ארוויח 2,000 דולר. ואם המניה תמשיך ותעשה מאות אחוזים? הרווח על העסקה הבודדת יכול להכפיל את התיק.

איך להישאר בפנים כשהמניה יורדת 20% מהשיא

כאן נמצא האתגר הגדול ביותר. כל מניה שעושה מאות אחוזים לא עולה בקו ישר. היא עולה, מתקנת, עולה שוב, ומתקנת שוב. התיקונים האלה יכולים להיות 10%, 20% ולפעמים אפילו 25% מאזור השיא. ורוב הסוחרים פשוט נשברים ויוצאים.

הסיפור תמיד חוזר על עצמו: הייתם ברווח של 100%, המניה ירדה ופתאום אתם ברווח של 34%. כמעט 30% מהרווח נמחק. אתם מתחילים לחשוב — "בוא ניקח את הכסף ונברח". ואז המניה ממשיכה לטפס לשיאים חדשים, ואתם בחוץ.

אז מה הפתרון? שתי נקודות מפתח:

1. מימוש חלקי ביחס 1:3

כשהמניה מגיעה ליחס רווח של 1:3 מול הסיכון, אני ממליץ לשקול מימוש של 50% מהפוזיציה. למה? כי גם אם המניה תתהפך ותירד כל הדרך חזרה אל הסטופ — אתם עדיין ברווח. שלוש יחידות רווח על חצי פוזיציה, מינוס יחידה אחת הפסד על החצי השני — בשורה התחתונה יצאתם ברווח, ובלי לילות ללא שינה.

2. טריילינג סטופ על בסיס נקודות שפל שבועיות

הנה הכלל שמאפשר לי להישאר בעסקאות שעושות מאות אחוזים: אני מעקב אחרי נקודות השפל בגרף השבועי. כל פעם שנוצרת נקודת שפל חדשה שגבוהה מהקודמת — אני מעדכן את הסטופ לרמה הזאת. כל עוד המחיר לא סוגר מתחת לנקודת השפל האחרונה — אני בפנים.

זו שיטה שדורשת מעקב של פעם בשבוע בלבד. אני בודק את הגרף השבועי, מוודא שנקודות השפל עדיין עולות, וממשיך הלאה. אין צורך לשבת מול המסך כל היום. אני חי את החיים שלי בזמן שהפוזיציה עובדת בשבילי.

אנחנו לא יודעים מראש איזו מניה תעשה 500% — אבל אם נעבוד לפי השיטה, נשמור על ניהול סיכונים קפדני, ולא ניפלט מפחד, חלק מהמניות שלנו פשוט יעשו את זה בשבילנו

דוגמה מהשטח — למה מניות נופלות מהתיק ואיך לקבל את זה

חשוב שאראה לכם לא רק את ההצלחות, אלא גם את המקרים שבהם השיטה גורמת לנו לצאת — לפעמים אפילו אחרי רווח של 130%. ניקח לדוגמה מניה שקניתי באזור ביקוש, מגמת עלייה ברורה, סטופ מתחת לשפל. המניה עלתה יפה, הגיעה לאזור שיא של כל הזמנים, ואז התחילה לרדת.

הירידה בתחילה נראתה כמו תיקון רגיל — 14% מהשיא. אבל אז היא המשיכה, ונקודת השפל האחרונה נשברה. ברגע שזה קרה, יצאתי. הרווח שנשאר? 37% אם יצאתי בנקודת השבירה, או 58% אם יצאתי על הקו האדום של הטריילינג סטופ.

רוב הסוחרים מסתכלים על מצב כזה ואומרים "הייתי ב-130% ונשארתי עם 37% — כישלון". אבל זו בדיוק הנקודה שרוב האנשים לא מבינים: אם הייתם מפחדים ויוצאים בכל ירידה של 10-15%, לא הייתם מגיעים ל-130% מלכתחילה. הפחד מירידות הוא מה שמונע מסוחרים להגיע לרווחים הגדולים.

המניה שעשתה 1,000% — ומה היה צריך כדי להישאר בפנים

עכשיו בואו נסתכל על הצד השני — מניה שבאמת עשתה את זה בגדול. כניסה באזור תחתית, אחרי ירידה של 57%. נשמע מפחיד? בהחלט. אבל אם ניתחתם את הגרף ומצאתם שם אזור ביקוש חזק, מגמה חיובית ארוכת טווח, ונקודות שפל שהתחילו לעלות — זו הייתה נקודת כניסה.

לאורך הדרך היו תיקונים של 23%, 29%, ואפילו 40%. כל אחד מהתיקונים האלה היה יכול לשבור אתכם מנטלית. אבל מי שנשאר, מי שהתבסס על הגרף השבועי ומעקב אחרי נקודות השפל — הגיע ל-1,000% רווח על הפוזיציה.

בואו נעשה את החשבון: סיכנתם אחוז אחד מהתיק. השקעתם כ-10% מהתיק במניה. המניה עשתה 1,000%. זה אומר שהפוזיציה הבודדת הזאת הרוויחה 100% על כל התיק. עסקה אחת. וגם אם דבר כזה קורה אחת לשלוש שנים — התשואה השנתית על התיק מהעסקה הזאת לבדה היא יותר מ-30%.

ומה עם כל העסקאות האחרות? גם הן תורמות. חלקן מפסידות אחוז אחד, חלקן מרוויחות שתיים-שלוש יחידות סיכון. אבל ה"בוננזה" — המניה שעושה פי 10 — היא מה שהופך את השנה מטובה למעולה. כדי להבין לעומק איך שיטת המחזורים של וויליאם גאן עוזרת לזהות הזדמנויות כאלה, מומלץ להכיר את הבסיס התיאורטי מאחורי הגישה.

למה מעקב שבועי עדיף על מסחר תוך יומי

אחת הנקודות שאני חוזר עליהן שוב ושוב: הגישה הזאת דורשת מעקב של פעם בשבוע. לא יותר. אני בודק את הגרפים השבועיים, מוודא שמבנה המחירים תקין, ומחזיק מעמד.

לעומת זאת, 98% מהסוחרים שעוסקים במסחר תוך יומי — קונים ומוכרים בגרפים של דקה או חמש דקות — מפסידים כסף. הם הופכים את המסחר לעבודה מלאה, יושבים מול המסך שעות על גבי שעות, ובסופו של יום רוב הכסף זורם מהם לשוק ולא להפך.

הגישה שאני מלמד היא הפוכה לחלוטין: המסחר רץ לצד החיים. אתם חיים את החיים, עושים מה שבא לכם, ופעם בשבוע בודקים את הגרפים. ההון גדל בצורה מצטברת, שנה אחרי שנה, בלי שאתם צריכים לוותר על דבר.

זה כמו ההבדל בין לנהוג לאילת בצורה בטוחה לבין לרוץ 300 קילומטר ברגל. שתי הגישות מובילות לאותו יעד, אבל רק אחת מהן הגיונית.

הדבר המדהים הוא שזה במעקב של פעם בשבוע. אני לא צריך לעקוב כל יום. אני חי את החיים שלי בזמן שאחרים מתמודדים עם מסחר תוך יומי — קונים מוכרים, קונים מוכרים — ומפסידים

הכוח של מגמה — למה לא צריך לחזות את העתיד

השיטה שלי נשענת על הלכת יסוד אחת: כוח המגמה. מגמה שלטת קשה מאוד לשבור. כשאתם רואים מניה במגמת עלייה עם נקודות שפל עולות בגרף השבועי, ההסתברות שהיא תמשיך לעלות היא גבוהה יותר מההסתברות שהיא תתהפך.

העיקרון הזה עובד כבר למעלה מ-120 שנה, מאז שצ'ארלס דאו הביא את הגישה הזאת לעולם ב-1902. אנחנו לא צריכים להמציא את הגלגל מחדש. אנחנו פשוט צריכים להישען על ההסתברויות ולתת לזמן לעבוד בשבילנו.

מי שמייצר את נקודות השפל הללו בגרף השבועי? לא אתם ולא אני. אלה גופים מוסדיים — קרנות פנסיה, קרנות גידור, בנקי השקעות — שנכנסים עם כסף גדול. כשאני רואה נקודת שפל חדשה נוצרת, אני יודע שמישהו בעל כסף רציני בלם את הירידה והתחיל לקנות. אני רוצה להיות באותו צד שלו, לא מולו. לקריאה נוספת על זיהוי נקודות כניסה מדויקות, מומלץ לעיין במדריך פיבונאצ'י ורמות תיקון שלנו.

טעויות נפוצות

הנה הטעויות שאני רואה שוב ושוב אצל סוחרים שמנסים ליישם את הגישה הזאת:

  • מימוש מוקדם מדי מפחד — המניה עולה 30%, 40%, 50% — ואתם סוגרים. "מספיק טוב לי." התוצאה: אתם מפספסים את ה-200%, 500%, 1000% שהמניה עושה אחר כך. הפתרון: לסמוך על השיטה ולהשתמש בטריילינג סטופ על בסיס שפלים שבועיים.
  • שימוש במנופים גדולים מדי — אתם רוצים להכפיל ולשלש את הכסף מהר, אז אתם משתמשים במנוף. בתיקון של 20% מהשיא — המנוף שובר אתכם. לא רק את החשבון, אלא גם את הביטחון העצמי.
  • סיכון של יותר מאחוז אחד בעסקה — ברגע שאתם מסכנים 3%, 5% או יותר על עסקה בודדת — שלושה הפסדים ברצף ואתם כבר ב-15% מינוס על התיק. זה מקום שקשה להתאושש ממנו מנטלית.
  • אי-מעקב אחרי נקודות שפל בגרף השבועי — אם אתם לא יודעים איפה נקודת השפל האחרונה, אתם לא יודעים מתי לצאת. אתם פועלים לפי תחושות בטן במקום לפי מבנה מחירים ברור.
  • כניסה בפריצה במקום בריטסט — קניה בפריצה של רמת התנגדות היא רכישה יקרה עם סטופ רחוק. חכו שהמחיר יחזור לבדוק את הרמה, הכנסו עם סטופ צמוד, ושפרו את יחס הסיכון-סיכוי.
  • התייחסות לכתבות במקום לגרף — הגרף מגלם את כל המידע. כל הסיבות, כל החדשות, כל הציפיות — הכל נמצא על גרף המחירים. אם הגרף לא תומך — אתם לא נכנסים, לא משנה מה כתוב בכתבות.

סיכום

אסטרטגיית המסחר שלי מבוססת על עקרונות פשוטים שדורשים משמעת ברזל ליישום: זיהוי מניות במגמת עלייה, כניסה באזורי ביקוש עם סטופ לוס מחושב, סיכון של אחוז אחד מהתיק בכל עסקה, ומעקב שבועי אחרי נקודות השפל כדי להישאר בפנים כמה שיותר זמן. אתם לא צריכים לחזות את העתיד — אתם צריכים לנהוג בכביש בצורה נכונה, 100 מטר בכל פעם. חלק מהמניות ייכשלו וייחתכו בסטופ, חלקן יתרמו רווח סביר, ואחת או שתיים — לפי חוק פרטו — יעשו את ההבדל עם רווחים של מאות ואלפי אחוזים. השיטה עובדת כבר יותר מ-120 שנה, והיא דורשת ממכם דבר אחד בלבד: אמון בתהליך, סבלנות, ונכונות לחיות עם חוסר ודאות לאורך הדרך. אם אתם מוכנים לאמץ את הגישה הזאת — אתם בדרך הנכונה להפוך את תיק ההשקעות שלכם למכונה שעובדת בשבילכם, גם כשאתם ישנים.

שאלות נפוצות

מה ההבדל בין אסטרטגיית המסחר הזאת למסחר תוך יומי?

מסחר תוך יומי דורש ישיבה מול המסך שעות ארוכות, קבלת החלטות מהירות על גרפים של דקות, ורמת לחץ גבוהה. האסטרטגיה שמוצגת כאן מבוססת על גרף שבועי, מעקב של פעם בשבוע, והחזקת פוזיציות לאורך חודשים ואפילו שנים. היא מאפשרת חיים רגילים לצד המסחר, עם תשואות שלעיתים עולות על מה שסוחרי יום מצליחים להשיג.

איך יודעים מתי לצאת מפוזיציה מרוויחה?

הכלל הוא פשוט: כל עוד נקודות השפל בגרף השבועי עולות — נשארים בפנים. ברגע שנקודת שפל נשברת כלפי מטה, כלומר המחיר סוגר מתחת לרמה של השפל האחרון — יוצאים. בנוסף, אפשר לממש 50% מהפוזיציה ביחס של 1:3 כדי להוריד לחץ ולנעול רווח חלקי.

כמה כסף צריך כדי להתחיל ליישם את השיטה?

אין סכום מינימלי קבוע, אבל חשוב שהחשבון יהיה מספיק גדול כדי שאחוז אחד ממנו ישאיר מקום לעסקאות הגיוניות. חשבון של 10,000-50,000 שקל יכול להספיק להתחלה, בתנאי שאתם מקפידים על כלל האחוז האחד ולא מסכנים יותר מזה בכל עסקה.

מה עושים כשמניה עולה 100% ואז יורדת 25%?

בדיוק בגלל זה השיטה מבוססת על נקודות שפל בגרף השבועי ולא על תחושות. ירידה של 25% מהשיא היא תיקון לגיטימי במניה שעשתה 100%. כל עוד נקודת השפל האחרונה בגרף השבועי לא נשברה — נשארים בפנים. אם ממשתם 50% ביחס 1:3, אתם גם מוגנים פיננסית ויכולים לישון בשקט.

למה לא פשוט לקנות בפריצה של התנגדות?

קנייה בפריצה מגיעה עם סטופ לוס רחוק יותר ויחס סיכון-סיכוי נמוך יותר. אם תחכו לריטסט — כלומר שהמחיר יחזור ויבדוק את רמת ההתנגדות שהפכה לתמיכה — תוכלו להיכנס עם סטופ צמוד יותר, לסכן פחות כסף, ולהגדיל את הפוטנציאל לרווח.

איך חוק פרטו קשור למסחר במניות?

חוק פרטו אומר ש-20% מהעסקאות יניבו 80% מהרווחים. בפועל, זה אומר שרוב העסקאות שלכם יהיו רווחיות באופן מתון או יסגרו בהפסד קטן, אבל מיעוט קטן של עסקאות — אחת או שתיים מתוך עשרים — יעשו רווחים ענקיים שישנו את התמונה. לכן חשוב לתת לעסקאות מרוויחות לרוץ ולא לסגור אותן מוקדם מדי.

האם השיטה הזאת מתאימה גם למי שחדש בשוק ההון?

העקרונות מתאימים לכל רמת ניסיון, אבל ליישום נכון צריך בסיס של ידע בניתוח טכני — זיהוי מגמות, רמות תמיכה והתנגדות, מבנה מחירים, וניהול סיכונים. מי שחדש מומלץ קודם כל ללמוד את הבסיס ולתרגל על חשבון דמו לפני שנכנס עם כסף אמיתי.

גילוי נאות: המידע במאמר זה הוא לצורכי לימוד בלבד ואינו מהווה המלצה לקנייה או מכירה של ניירות ערך.

כל החלטת השקעה היא באחריות הקורא בלבד.

המאמר עובד ונערך בעזרת בינה מלאכותית על בסיס סקירות הווידאו של זיו חקשוריאן (25 שנות ניסיון בשוק ההון).

איך לזהות מניות מנצחות עם סיכון נמוך: מדריך מלא

0

רוב הסוחרים בשוק ההון מחפשים את המניה הבאה שתזנק מאות אחוזים — אבל שוכחים לשאול את השאלה החשובה באמת: כמה אני מסכן כדי להגיע לרווח הזה? האמת היא שהדרך לזהות מניות מנצחות עם סיכון נמוך לא עוברת דרך כתבות, טיפים מחברים, או תחושות בטן. היא עוברת דרך הגרף השבועי, דרך הבנה של מבנה מחירים, ודרך זיהוי מגמות בצורה שיטתית. בסרטון מקיף שהעלה זיו חקשוריאן, סוחר עם ניסיון של כ-25 שנים בשווקים הפיננסיים, הוא חושף את השיטה שמאפשרת לו לבחור מניות שבהן הסיכון קטן יחסית אבל פוטנציאל הרווח גדול — מניות שגם סוחר מתחיל יכול להרוויח מהן כסף, אם רק ידע לזהות אותן נכון.

מגמת עלייה — הבסיס לזיהוי מניות מנצחות עם סיכון נמוך

הכלל הראשון והחשוב ביותר הוא פשוט להפתיע: סחרו רק במניות שנמצאות במגמת עלייה. לא במניות שירדו 50% ואתם מקווים שיתאוששו, לא במניות שקפצו בשבוע אחד ואתם רוצים להצטרף לחגיגה, אלא במניות שמראות מבנה מחירים עולה ויציב על הגרף השבועי.

מגמת עלייה מתפתחת כסדרה עולה של רמות שיא ושפל. מה שאתם רוצים לראות זה שכל נקודת שיא חדשה גבוהה מקודמתה, וכל נקודת שפל חדשה גם היא גבוהה מקודמתה. כשהמבנה הזה קיים — זה אומר שהקונים מוכנים לשלם מחירים גבוהים יותר בכל פעם, והמוכרים לא מצליחים לדחוף את המחיר מספיק למטה. יש כאן הסכמה שקטה בין כוחות הביקוש וההיצע שהכיוון הוא כלפי מעלה.

הנקודה הקריטית היא שכל הביסוס הזה חייב להתבצע על גרף שבועי — גרף שבו כל עמודה מייצגת שבוע שלם של מסחר. הגרף השבועי נותן לכם את תמונת המצב ממעוף הציפור, את מה שנקרא "המגמה השולטת" או "המגמה הראשית". כדי שמגמת עלייה תתבסס, צריכים לעבור לפחות שלושה עד ארבעה חודשים בין נקודות השפל — לפעמים אפילו שנה ויותר. זה לא משחק של ימים בודדים, זו תמונה רחבה שמגלה את הכיוון האמיתי של המניה.

שלוש תבניות שמסמנות תחילת מגמת עלייה

זיו מציג שלוש תבניות קלאסיות שמעידות על תחילתה של מגמת עלייה — כל אחת מהן עם מאפיינים מעט שונים, אבל כולן חולקות עיקרון אחד: פריצה מעל נקודת השיא האחרונה.

תבנית 1: שפלים עולים ושיאים עולים

התבנית הקלאסית ביותר. המחיר יורד ויוצר נקודת שפל, עולה ויוצר שיא, יורד שוב אבל לנקודת שפל גבוהה יותר מהקודמת, ואז פורץ מעל השיא האחרון. זה המבנה הנקי ביותר של מגמת עלייה מתחילה, וכשאתם רואים אותו על גרף שבועי עם פער של מספר חודשים בין השפלים — יש לכם אינדיקציה חזקה שהכיוון השתנה.

תבנית 2: שפלים זהים ושיאים עולים

בתבנית הזאת, נקודות השפל לא עולות — הן פחות או יותר באותה רמה. זה אולי נראה פחות משכנע, אבל כל מה שחשוב בסופו של דבר הוא הפריצה מעל נקודת השיא האחרונה. ברגע שהפריצה מגיעה, גם אם השפלים היו זהים, אנחנו מקבלים אות ברור שהקונים לקחו שליטה. למידע נוסף על רמות תמיכה והתנגדות וכיצד הן עוזרות לזהות נקודות מפנה, מומלץ להעמיק בנושא.

תבנית 3: תבנית מוטציה — שפלים יורדים ואז פריצה

זו התבנית המפתיעה ביותר. נקודות השפל דווקא יורדות — מה שנראה כמו מגמת ירידה. אבל אז מגיע פרץ עליות חזק שפורץ את נקודת השיא האחרונה. התבנית הזאת יכולה לבלבל סוחרים רבים, כי הם רואים ירידה ומפחדים — אבל דווקא הפרץ מלמטה כלפי מעלה הוא סימן לעוצמת קנייה חזקה במיוחד.

הדוגמה של טסלה — מתחילת עלייה ועד 2,000%

כדי להמחיש את הכוח של השיטה, זיו מציג דוגמה מפורטת על מניית טסלה. על הגרף השבועי, אפשר לראות תקופה של דשדוש שבה המניה לא הצליחה לפרוץ מעל השיא ולא ירדה מתחת לשפל. ואז הגיעה ירידה — המחיר צנח מתחת לשפל הקודם, מה שנראה כמו תחילת מפולת.

אבל מי שבחן את הגרף בסבלנות ראה משהו אחר: באזור יוני נוצר שפל, באזור ספטמבר נוצר שפל נוסף — ואז הגיעה פריצה מעל נקודת השיא האחרונה. שלושה חודשים בין השפלים, בדיוק כמו שהתיאוריה דורשת. מאותה נקודה, המניה התחילה מגמת עלייה שבמהלכה כל נקודת שפל הייתה גבוהה מקודמתה, כל שיא חדש גבוה מהקודם — והמניה עלתה עד 2,000%.

> במניות שנמצאות במגמת עלייה ברורה, כל ירידה היא הזדמנות קנייה — לא סיבה לפאניקה. הירידות יעברו, ורק מי שמזהה את המגמה השולטת ידע לנצל אותן

והנה הנקודה המרכזית: גם בנקודה שבה מגמת העלייה הסתיימה — כשנקודת שפל אחת שברה את השפל הקודם — אפשר היה לזהות את השינוי ולצאת. מי שזיהה את תבנית מגמת הירידה באותה נקודה נמנע מירידה של 63% שהגיעה אחר כך. טסלה צנחה 75% מהשיא, אבל סוחר שהשתמש בשיטה הזאת היה כבר מחוץ למניה.

מניות במגמת ירידה — למה לא לגעת

אם מגמת עלייה היא מה שאתם מחפשים, מגמת ירידה היא מה שאתם חייבים להימנע ממנו. מגמת ירידה מתאפיינת במבנה מחירים יורד: נקודות שיא יורדות ונקודות שפל יורדות. ברגע שאתם רואים את המבנה הזה על הגרף השבועי — המניה הזאת לא מעניינת, לא משנה כמה "זולה" היא נראית.

זיו מביא דוגמה ממניית AIP: המניה הראתה מגמת עלייה יפה עם שיאים ושפלים עולים, אבל בשלב מסוים נקודות השיא התחילו לרדת ונקודות השפל גם הן ירדו. מי שלא הבין מה הוא עושה המשיך לקנות — פעם אחת, פעם שנייה, שלישית — וחשב שהוא מצא מציאה. בפועל, המניה ירדה 70% מאותם אזורי קנייה.

הטעות הנפוצה היא שסוחרים רואים מניה שקפצה 50% או 100% בשבוע אחד ומיד רוצים להיכנס, בלי לבדוק מה המגמה השולטת. הכלל פשוט: פתחו את הגרף השבועי, בדקו אם נקודות השיא והשפל עולות או יורדות. אם הן יורדות — אל תגעו במניה. זה כמו להיכנס למיטה של חולה ולצפות להבריא. למידע נוסף על הגנה מפני הפסדים, קראו את המדריך שלנו על הגדרת סטופ לוס נכונה.

ניהול סיכונים — כמה לסכן בכל עסקה

גם כשאתם מוצאים מניה מנצחת במגמת עלייה ברורה, עדיין צריך לדעת כמה כסף לשים עליה. זיו מסביר את העיקרון בצורה פשוטה: אם יש לכם תיק של 100,000 דולר ואתם שמים 10,000 דולר על מניה אחת, כל מה שאתם צריכים לסכן זה עד 1,000 דולר — כלומר 10% מהעסקה, שזה בסך הכל אחוז אחד מסך התיק.

איך עושים את זה? על ידי הצבת פקודת סטופ לוס בנקודה מחושבת — באזור שאם המחיר מגיע אליו, זה אומר שהתיזה שלכם כבר לא תקפה. כשהסטופ קרוב לנקודת הכניסה, אתם מסכנים מעט. וכשאתם נכנסים במניה שנמצאת במגמת עלייה חזקה, הפוטנציאל כלפי מעלה הוא עצום — לפעמים פי 10, פי 13, ואפילו יותר.

זו בדיוק הנקודה: לא חוכמה להרוויח כסף בשוק ההון כשאתם מסכנים הרבה. החוכמה היא לסכן מעט ועדיין להכפיל את ההון. סוחר שמנהל סיכונים נכון יכול להכפיל את ההון שלו אחת לשנתיים-שלוש, עם סיכון מינימלי בכל עסקה בודדת.

כלי עזר מעשי — אינדיקטור הזיגזג

זיו ממליץ על כלי פשוט שיעזור לכם לזהות את מבנה המחירים בקלות: אינדיקטור הזיגזג (Zigzag). הוא זמין ברוב פלטפורמות המסחר, ומה שהוא עושה זה לצייר עבורכם את נקודות השיא והשפל על הגרף — בדיוק את מה שאתם צריכים לראות כדי לקבוע אם מגמת עלייה שולטת או מגמת ירידה.

ברגע שאתם מפעילים את האינדיקטור על הגרף השבועי ורואים תבנית של עלייה — נקודות שיא ושפל עולות לאורך חודשים — אתם יודעים שאתם מסתכלים על מניה שכדאי לעקוב אחריה. כשהתבנית מראה ירידה — נקודות שיא ושפל יורדות — אתם יודעים שצריך לעבור הלאה. הכלי הזה הופך את כל מה שלמדתם למשהו ויזואלי וברור.

> שוק ההון מתגמל את מי שיודע לסכן מעט ולהרוויח הרבה. אתם לא צריכים לשבת מול המסך כל היום — אתם צריכים לזהות את המגמה הנכונה ולהיכנס בנקודה הנכונה

שיטת וויליאם גאן — הבסיס למסחר מחזורי

השיטה שזיו מלמד מבוססת על עקרונות המסחר המחזורי של וויליאם גאן — סוחר ומנתח שווקים אגדי שפיתח כלים לחיזוי שינויי כיוון בשוק. לפי שיטת גאן, השווקים נעים במחזורים קבועים, ואם אתם יודעים לזהות את המחזור — אתם יכולים לדעת מתי השוק ישנה כיוון ולתזמן את הכניסות והיציאות שלכם בהתאם.

השילוב של זיהוי מגמות על הגרף השבועי עם הבנת המחזורים הוא מה שהפך את זיו לסוחר מצליח שהגיע לרווחה כלכלית כבר בגיל 41. כשאתם יודעים שהמגמה השולטת היא מגמת עלייה, וגם יודעים מתי צפוי שינוי כיוון במחזור — אתם יכולים לפעול בביטחון רב יותר ועם סיכון נמוך יותר. למי שרוצה להעמיק בנושא, מומלץ לקרוא על יסודות הניתוח הטכני כבסיס לכל שיטת מסחר.

טעויות נפוצות בבחירת מניות

על בסיס הניסיון של זיו ומאות הסרטונים שפרסם, הנה הטעויות שחוזרות על עצמן שוב ושוב:

  • קנייה של מניות במגמת ירידה — הטעות הנפוצה ביותר. סוחרים רואים מניה שירדה 50% וחושבים שהיא "זולה". בפועל, מניה שנמצאת במגמת ירידה יכולה להמשיך לרדת עוד עשרות אחוזים
  • רדיפה אחרי מניות חמות — מניה שקפצה 100% בשבוע מושכת תשומת לב, אבל בלי לבדוק את המגמה השולטת על הגרף השבועי, אתם עלולים להיכנס בדיוק בשיא
  • התעלמות מהגרף השבועי — סוחרים רבים מסתכלים רק על גרפים יומיים או תוך-יומיים ומפספסים את התמונה הגדולה. הגרף השבועי הוא הכלי שמראה לכם את המגמה הראשית
  • חוסר סבלנות — מגמת עלייה מתבססת על פני חודשים. סוחרים שרוצים תוצאות מיידיות נוטים להיכנס לעסקאות לא מבוססות במקום לחכות לתנאים הנכונים
  • סיכון מופרז — שמים יותר מדי כסף על מניה אחת בלי להגדיר סטופ לוס, ואז ירידה של 20% הופכת לאסון כלכלי במקום לירידה מנוהלת של אחוז אחד מהתיק
  • התעלמות מאותות יציאה — גם מניות מנצחות מסיימות את מגמת העלייה שלהן. כשנקודת שפל שוברת את השפל הקודם, זה הזמן לצאת — לא להחזיק ולקוות

סיכום

היכולת לזהות מניות מנצחות עם סיכון נמוך היא לא כישרון מולד — היא מיומנות שאפשר ללמוד ולשפר. הכלל המרכזי פשוט: סחרו רק במניות שהמגמה השולטת בהן היא מגמת עלייה, עם נקודות שיא ושפל עולות על הגרף השבועי. הימנעו ממניות במגמת ירידה, גם אם הן נראות "זולות" או "מעניינות". הגדירו סטופ לוס צמוד כדי לשמור על סיכון של אחוז אחד מהתיק בכל עסקה, והשתמשו באינדיקטור הזיגזג כדי לזהות בקלות את מבנה המחירים. השיטה הזאת, שמבוססת על עקרונות הניתוח הטכני ושיטת המחזורים של וויליאם גאן, היא מה שמאפשר לסוחר מקצועי להרוויח בעקביות לאורך שנים — עם שקט נפשי ובלי הימורים מיותרים. כסף אין לו צבע: לא משנה מאיזו מניה הרווח מגיע, כל עוד הוא מגיע בצורה חכמה ומבוקרת.

שאלות נפוצות

איך מזהים מגמת עלייה על הגרף?

מגמת עלייה מזוהה כאשר נקודות השיא מסודרות במבנה מחירים עולה וכך גם נקודות השפל. כלומר, כל שיא חדש גבוה מהשיא הקודם, וכל שפל חדש גבוה מהשפל הקודם. חשוב לבחון את זה על גרף שבועי, עם פער של לפחות שלושה עד ארבעה חודשים בין נקודות השפל.

למה חייבים להסתכל דווקא על הגרף השבועי?

הגרף השבועי מייצג את המגמה השולטת — התמונה הגדולה של המניה. גרפים יומיים או תוך-יומיים מציגים תנודות קצרות טווח שיכולות להטעות. הגרף השבועי מסנן את הרעש ומראה לכם את הכיוון האמיתי שבו נעה המניה לאורך חודשים ושנים.

מה עושים כשמניה יורדת בתוך מגמת עלייה?

כל עוד הירידה לא שוברת את נקודת השפל האחרונה על הגרף השבועי, מדובר בירידה לצורך עלייה — כלומר הזדמנות קנייה. רק כאשר נוצרת ירידה שמתחת לשפל האחרון, ואז עלייה שלא מצליחה לפרוץ את השיא, ושוב ירידה — זה הסימן שמגמת העלייה הסתיימה ויש לצאת מהמניה.

מה זה אינדיקטור הזיגזג ואיך משתמשים בו?

אינדיקטור הזיגזג הוא כלי שזמין ברוב פלטפורמות המסחר ומצייר באופן אוטומטי קווים בין נקודות השיא והשפל על הגרף. הוא עוזר לכם לזהות בקלות האם המבנה הוא עולה (מגמת עלייה) או יורד (מגמת ירידה). מפעילים אותו על הגרף השבועי ובודקים האם הזיגזג מראה כיוון עולה או יורד.

כמה כסף כדאי לסכן בכל עסקה?

ההמלצה היא לסכן לא יותר מאחוז אחד מסך התיק בכל עסקה בודדת. לדוגמה, אם יש לכם תיק של 100,000 דולר ואתם משקיעים 10,000 דולר במניה אחת, הסטופ לוס צריך להיות ממוקם כך שההפסד המקסימלי יהיה 1,000 דולר — עשרה אחוזים מהעסקה, שזה אחוז אחד מהתיק.

האם השיטה עובדת גם למניות קטנות ולא מוכרות?

בהחלט. לפי זיו, דווקא מניות שאינן בחזית החדשות הן לפעמים המניות שהכי קל להרוויח מהן. מה שחשוב זה לא השם של המניה או הפופולריות שלה, אלא מבנה המחירים שלה על הגרף השבועי. מניה לא מוכרת עם מגמת עלייה ברורה עדיפה על מניה מפורסמת במגמת ירידה.

מתי בדיוק יוצאים ממניה שהייתה במגמת עלייה?

הסימן ליציאה הוא כאשר נקודת שפל שוברת את נקודת השפל האחרונה על הגרף השבועי. זהו האות הראשון שמגמת העלייה נמצאת בסכנה. אם לאחר מכן אתם רואים גם שיאים יורדים — מדובר כבר במגמת ירידה מוצהרת, והמניה הזאת כבר לא מעניינת לקנייה.

גילוי נאות: המידע במאמר זה הוא לצורכי לימוד בלבד ואינו מהווה המלצה לקנייה או מכירה של ניירות ערך.

כל החלטת השקעה היא באחריות הקורא בלבד.

המאמר עובד ונערך בעזרת בינה מלאכותית על בסיס סקירות הווידאו של זיו חקשוריאן (25 שנות ניסיון בשוק ההון).

5 טעויות שגורמות לך להפסיד בשוק ההון ואיך לתקן אותן

0

אם אתם סוחרים בשוק ההון ומוצאים את עצמכם מפסידים שוב ושוב, יש סיכוי גבוה שהבעיה היא לא בשוק — אלא בכם. ליתר דיוק, בחמש טעויות שגורמות לך להפסיד בשוק ההון שחוזרות על עצמן אצל כמעט כל סוחר מתחיל, ולפעמים גם אצל סוחרים מנוסים. הטעויות האלה לא קשורות לניתוח טכני או לבחירת מניות — הן קשורות לדרך החשיבה, למיינדסט, לפסיכולוגיה של המסחר שלכם. החדשות הטובות הן שברגע שמזהים את הטעויות האלה, אפשר לתקן אותן ולשנות את התוצאות בצורה דרמטית. זיו חקשוריאן, עם ניסיון של למעלה מ-25 שנה בשוק ההון וליווי של מאות סוחרים לאורך השנים, חושף את חמש הטעויות הקטלניות שהוא רואה חוזרות ונשנות — ומסביר בדיוק איך לתקן כל אחת מהן.

נקודת המוצא — למה רוב הסוחרים נכנסים לשוק בלי רישיון

לפני שנצלול לטעויות עצמן, חשוב להבין את נקודת המוצא. אחת הבעיות הגדולות בשוק ההון היא שאנשים נכנסים אליו כביכול בלי רישיון. חשבו על זה כך: אדם שמעולם לא נהג ברכב יושב ליד מישהו שנוהג, רואה את זה, ונדמה לו שזה קל. אבל ברגע שהוא מתיישב מאחורי ההגה — הכל שונה.

זה בדיוק מה שקורה בשוק ההון. אנשים רואים אחרים מרוויחים, קוראים על מניות שעולות, חושבים שמספיק לשים כסף והוא "יתפח" מעצמו. אבל ללא ידע מעמיק, ללא הבנה של דינמיקת השוק, ללא שיטת עבודה סדורה — הסיכוי להפסיד הוא גבוה בהרבה מהסיכוי להרוויח. ההכרה הזאת היא הבסיס לכל מה שנדבר עליו כאן. אם אתם מזהים את עצמכם — קראו את המדריך למתחילים בניתוח טכני כדי לבנות בסיס מוצק.

טעות ראשונה: חמדנות — הרצון להרוויח כמה שיותר וכמה שיותר מהר

הטעות הראשונה שגורמת לך להפסיד בשוק ההון היא הגרידיות — החמדנות, הרצון הבלתי נשלט להרוויח כמה שיותר ובכמה שפחות זמן. הסוחר החמדן רואה מניות בטבלת המטפסות של השבוע או החודש, רץ אליהן, קונה אותן, ומצפה שהתנועה תמשיך ללא הפסקה. אבל שוק ההון עובד כמו קפיץ — מה שעולה מהר, גם מתקן חזק כלפי מטה.

הבעיה מתחילה כשהמניה נמצאת ב-100% רווח והסוחר לא לוקח רווחים בדרך. ואז המניה מתחילה לרדת — ל-60%, ל-40%. "מה, אני אסגור עכשיו ב-40%? הרי הייתי ב-100%!" — ולאט לאט המניה מתהפכת, הכיוון משתנה, והרווח נמחק לגמרי. לפעמים הוא הופך להפסד כבד.

הפתרון הוא פשוט אך דורש משמעת: לקחת רווחים בדרך. להבין שאנחנו לא נביאים ואף אחד לא יודע מה תהיה נקודת הקצה העליונה. כשמניה עולה ואין לה רמות התנגדות — כלומר "שמיים פתוחים" — אפשר להעלות את הסטופ לוס יותר ויותר כדי לקבע רווחים. אבל כשמניה עולה חזק מדי ומגיעה לאזורי התנגדות, צריך לדעת לממש חלק מהרווח. אם אתם לא יודעים איך להגדיר סטופ לוס כמו מקצוענים, זה המקום להתחיל.

טעות שנייה: FOMO — הפחד מפספוס

הטעות השנייה היא ה-FOMO — Fear Of Missing Out, הפחד מפספוס. אתם רואים מניה שמזנקת, שומעים מחבר שעשה עליה סיבוב של 50% או 100%, רואים המלצה ברשתות החברתיות — ופתאום אתם רוצים גם. נכנסים למניה בלי נקודת כניסה מוגדרת, בלי נקודת יציאה ברורה, בלי שום תכנון — רק כי מפחדים לפספס.

הדוגמה של מניית MSTR ממחישה את הבעיה בצורה מושלמת. המניה טיפסה מאזור 15 דולר בעליות אדירות — 100%, 300%, וממשיכה לעלות. הרבה אנשים קנו אותה בנקודות השיא, רדפו אחרי המחיר, ואז ספגו ירידה של 89%. רוב האנשים שקנו בשיא כמעט ולא שרדו את הסיטואציה הזאת. ומה שחבל במיוחד — המניה בסופו של דבר ייצרה מגמת עלייה חדשה ואפילו פרצה את השיא האחרון. אבל מי שנכנס מתוך FOMO ונפגע, גם הפסיד וגם אכל את הלב כשראה אותה מטפסת חזרה בלעדיו.

הפתרון: לא לרדוף אחרי מניות. במקום זאת, לחכות שהמחיר יחזור לאזורי הביקוש. כשמניה פורצת רמת התנגדות ועולה, היא בדרך כלל חוזרת לבדוק את האזור שממנו פרצה — ואותו אזור התנגדות הופך להיות אזור ביקוש. שם, ורק שם, כדאי להיכנס.

טעות שלישית: כניסה לעסקה ללא תכנון מקדים

סוחר מקצועי יודע בדיוק למה הוא מחכה כדי להיכנס לעסקה. הוא יודע מראש כמה כסף הוא יקנה, איפה הוא יניח את ההוראה לקטיעת ההפסד, כמה יהיה ההפסד המקסימלי, ומה ההיקף של ההפסד מתוך התיק הכללי שלו. כשהמניה מתחילה ללכת לכיוון שלו, הוא יודע איפה להתחיל לקחת רווחים ולאן להעלות את הסטופ לוס. הכל ידוע מראש, מתוכנן מראש, ורשום ביומן מסחר מסודר.

לעומת זאת, סוחר שנכנס ללא תכנון הוא כמו נהג שעולה על כביש מהיר בלי לדעת לאן הוא נוסע. הוא לא יודע מתי לצאת, לא יודע כמה הוא מסכן, ולא יודע מה הוא יעשה אם המניה תלך נגדו. התוצאה היא החלטות רגשיות בזמן אמת — וההחלטות האלה כמעט תמיד שגויות.

סוחר מקצועי יודע מראש את כל הפרמטרים של העסקה — נקודת כניסה, סטופ לוס, יעד רווח וגודל פוזיציה. הוא לא משאיר דבר ליד המקרה ולשיקול הדעת הרגשי שמשתבש ברגע שנמצאים בתוך העסקה

נקודה חשובה שזיו מדגיש: עסקה מופסדת לא בהכרח אומרת שההחלטה לבצע אותה הייתה שגויה. ועסקה שמרוויחים בה לא בהכרח אומרת שההחלטה הייתה נכונה. מה שחשוב הוא האם פעלתם לפי השיטה, לפי התכנון. כשמבצעים 20 עסקאות לפי שיטה סדורה, לא כל אחת תצליח — אבל הרווח לטווח ארוך תמיד יגיע.

טעות רביעית: חוסר סבלנות ומשמעת עצמית

הטעות הרביעית מתחברת ישירות לשלוש הטעויות הקודמות. היא מדברת על חוסר הסבלנות לחכות לעסקה הנכונה. הרגשת הפספוס, הרצון לקפוץ על כל מניה שמזנקת, חוסר היכולת לשבת בצד ולחכות — כל אלה הם ביטויים של חוסר משמעת עצמית.

כשאתם רואים מניה פורצת ומזנקת, הדחף הטבעי הוא להצטרף. אבל הסוחר המקצועי חושב הפוך: הוא נותן למישהו אחר לספוג את הירידה. הוא מחכה. ואחרי שמישהו אחר ספג ירידה של 20-30%, והמניה חוזרת לאזור הביקוש — שם הוא נכנס. לא בגלל שירדה 30%, אלא בגלל שזה אזור שבו הקונים אמורים לחזור.

הדוגמה של MSTR ממחישה את זה בצורה חזקה: מי שרדף אחרי המחיר ספג ירידות של 35% ויותר. לעומת זאת, מי שחיכה שהמחיר יחזור לאזור הביקוש — נכנס בנקודה שהסיכון בה היה קטן (ירידה של כ-8% מנקודת הכניסה) והפוטנציאל היה עצום — כ-300% כלפי מעלה.

עדיף להיות בסבלנות בחוץ מאשר לסבול בפנים. המילה סבלנות לא סתם מגיעה מהשורש סבל — אם לא תפתחו את הסבלנות הזאת, אתם תסבלו בתוך העסקה עצמה

טעות חמישית: מסחר ללא סטופ לוס מוגדר מראש

הטעות האחרונה, ואולי החמורה מכולן, היא מסחר בלי הוראה לקטיעת הפסד — הסטופ לוס. הסטופ הוא הנקודה שבה אתם יודעים מראש שתצאו מהעסקה אם היא לא עובדת כמו שתכננתם. בלעדיו, אתם חשופים לירידות בלתי מוגבלות.

הבעיה מתחילה כך: תכננתם להפסיד 10%, אבל לא שמתם סטופ לוס במערכת. המניה יורדת ל-10% מינוס ואתם אומרים "עוד קצת, היא תחזור". היא יורדת ל-20% ויהיה לכם יותר קשה לצאת. ב-30% מינוס — עוד יותר קשה. ב-40% — אתם כבר בשיתוק. וכשמגיע שוק דובי אמיתי, מניות יכולות לרסק לכם את חשבון המסחר לגמרי.

אבל הנזק הגדול ביותר הוא לא הכספי. הנזק הגדול באמת הוא הפגיעה הנפשית. ברגע שהשוק פוגע לכם בנפש, יכולת קבלת ההחלטות שלכם נפגעת. אתם מתחילים לפחד מלבצע עסקאות גם כשהן עונות לכל הקריטריונים. אתם יושבים על הידיים, רואים את העסקה עובדת בדיוק כמו שהשיטה לימדה אתכם — ופשוט לא מסוגלים ללחוץ על הכפתור. וכשסוף סוף אוספים אומץ ונכנסים, דווקא העסקה הזאת נתפסת בסטופ — וכך מעגל ההרס ממשיך.

הפתרון: להניח את הסטופ לוס בתוך מערכת המסחר ולא לגעת בו. לא להזיז אותו, לא לבטל אותו, לא לתת לשיקול הדעת הרגשי — שמוטה ברגע שנמצאים בתוך העסקה — לשלוט בהחלטות שלכם. למדו עוד על ניהול סיכונים נכון שיגן על חשבון המסחר שלכם לטווח ארוך.

טעויות נפוצות — סיכום מהיר של חמש הטעויות ואיך לתקן

1. חמדנות — הרצון להרוויח הכל בבת אחת:

במקום לחכות לרווח המקסימלי שאולי לא יגיע, קחו רווחים בדרך. העלו את הסטופ לוס ככל שהמניה עולה כדי לקבע רווחים. אל תנסו לתפוס את הנקודה הגבוהה ביותר — היא תמיד ברורה רק בדיעבד.

2. FOMO — רדיפה אחרי מניות עולות:

לעולם אל תקנו מניה רק בגלל שהיא עולה. חכו שהיא תחזור לאזור ביקוש — נקודה שבה התנגדות שנפרצה הפכה לתמיכה. שם הסיכון קטן והפוטנציאל גדול.

3. כניסה ללא תכנון:

לפני כל עסקה, הגדירו מראש: נקודת כניסה, סטופ לוס, גודל פוזיציה, יעד רווח ראשון, ואחוז הסיכון מתוך התיק. רשמו הכל ביומן מסחר.

4. חוסר סבלנות:

הסוחר המצליח מחכה שהעסקאות יגיעו אליו — הוא לא רודף אחריהן. פתחו סבלנות. תנו למישהו אחר לספוג את הירידות, ורק אז היכנסו באזורי הביקוש.

5. מסחר ללא סטופ לוס:

הניחו את הסטופ לוס במערכת המסחר מרגע הכניסה לעסקה. אל תזיזו אותו, אל תבטלו אותו. הנזק מהפסד מבוקר הוא קטן לעין ערוך מהנזק הנפשי והכספי של הפסד בלתי מבוקר.

סיכום

חמש הטעויות שגורמות לך להפסיד בשוק ההון — חמדנות, FOMO, חוסר תכנון, חוסר סבלנות ומסחר ללא סטופ לוס — הן לא טעויות טכניות. הן טעויות של חשיבה, של מיינדסט, של פסיכולוגיית מסחר. הן חוזרות על עצמן אצל סוחרים מתחילים ומנוסים כאחד, וההבדל בין מי שמצליח לבין מי שנשאר מפסיד הוא ההכרה בטעויות האלה והנכונות לתקן אותן. שוק ההון, כמו שזיו חקשוריאן מלמד מתוך ניסיון של למעלה מ-25 שנה בשיטת וויליאם גאן, הוא לא מפחיד כשמבינים אותו. מי שלומד, מתכנן, שומר על סבלנות ומשמעת — לא רק ששורד בשוק, אלא גם מצליח בו לאורך זמן. הצעד הראשון הוא להפסיק לחזור על הטעויות ולהתחיל לעבוד לפי שיטה מסודרת.

שאלות נפוצות

מה הטעות הנפוצה ביותר שסוחרים עושים בשוק ההון?

הטעות הנפוצה ביותר היא כניסה לשוק ללא ידע מספיק וללא שיטת עבודה סדורה. אנשים נכנסים לשוק ההון כי זה נראה להם קל מהצד, בדיוק כמו מי שחושב שנהיגה קלה לפני שהוא מתיישב מאחורי ההגה. ללא הכשרה מתאימה, כל שאר הטעויות — חמדנות, FOMO, חוסר תכנון — הופכות לבלתי נמנעות.

איך מתגברים על חמדנות במסחר?

הדרך להתגבר על חמדנות היא לקחת רווחים בדרך ולא לחכות לנקודת שיא שאף אחד לא יודע מתי תגיע. בפועל, זה אומר להעלות את הסטופ לוס ככל שהמניה עולה, לממש חלק מהפוזיציה ביעדי רווח מוגדרים מראש, ולהבין שעסקה רווחית שנסגרת ברווח טוב היא תמיד עדיפה על עסקה שהפכה מרווחית למפסידה.

מה ההבדל בין FOMO לבין כניסה לעסקה לגיטימית?

כניסה מתוך FOMO מתאפיינת ברדיפה אחרי מניה שכבר עלתה, בלי נקודת כניסה טכנית מוגדרת ובלי תוכנית יציאה. כניסה לגיטימית לעומת זאת מבוססת על תכנון מקדים — חכיתם שהמניה תחזור לאזור ביקוש, הגדרתם סטופ לוס מראש, יודעים בדיוק כמה אתם מסכנים ומה יחס הסיכון-סיכוי.

למה חשוב לנהל יומן מסחר?

יומן מסחר מאפשר לכם לתעד כל עסקה — למה נכנסתם, מה היה התכנון, מה קרה בפועל, ומה הייתם עושים אחרת. כשעסקה משתבשת, היומן עוזר לכם לחקור האם הבעיה הייתה בשיטה או ביישום. בלי יומן, אתם פשוט חוזרים על אותן טעויות מבלי להבין מה הולך לא כמו שצריך.

מה קורה כשלא שמים סטופ לוס?

ללא סטופ לוס, הפסד שתוכנן להיות 10% יכול להפוך ל-20%, 30%, 40% ואפילו יותר. ככל שההפסד גדל, ההחלטה לצאת מהעסקה הופכת לקשה יותר פסיכולוגית. בשוק דובי, מניות ללא סטופ לוס יכולות לרסק חשבון מסחר שלם. מעבר לנזק הכספי, הנזק הנפשי פוגע ביכולת לקבל החלטות נכונות בעסקאות הבאות.

איך מפתחים סבלנות במסחר?

הצעד הראשון הוא להבין שסבלנות היא לא חולשה — היא כלי מקצועי. בפועל, מפתחים סבלנות על ידי הגדרת התראות באזורי ביקוש וציפייה שהמניה תגיע אליכם, במקום לרדוף אחריה. כשמפנימים שעדיף להיות בסבלנות בחוץ מאשר לסבול בפנים, ושאף תנועה גדולה לא בורחת — היא תמיד חוזרת לתת הזדמנות כניסה — הסבלנות הופכת לטבע שני.

האם הפסד בעסקה אומר שההחלטה הייתה שגויה?

לא בהכרח. עסקה מופסדת שבוצעה לפי כל הכללים — נקודת כניסה נכונה, סטופ לוס מוגדר, גודל פוזיציה מתאים — היא עסקה מוצלחת מבחינת תהליך קבלת ההחלטות. הפסדים הם חלק בלתי נפרד מהמסחר. מה שחשוב הוא שלאורך 20 עסקאות או יותר, הפעולה לפי שיטה סדורה תניב רווח מצטבר — גם אם חלק מהעסקאות הבודדות הפסידו.

גילוי נאות: המידע במאמר זה הוא לצורכי לימוד בלבד ואינו מהווה המלצה לקנייה או מכירה של ניירות ערך.

כל החלטת השקעה היא באחריות הקורא בלבד.

המאמר עובד ונערך בעזרת בינה מלאכותית על בסיס סקירות הווידאו של זיו חקשוריאן (25 שנות ניסיון בשוק ההון).

איך להגדיל רווחים במניות שכבר השקעתם בהן

0

רוב הסוחרים יודעים איך להיכנס לעסקה, אבל רובם המוחלט לא יודעים איך להישאר בה. התוצאה? הם מוכרים מוקדם מדי, לוקחים רווח קטן הביתה, ומפספסים את התנועה הגדולה שבאה אחר כך. אם אתם רוצים ללמוד איך להגדיל רווחים במניות שכבר השקעתם בהן, אתם צריכים להבין עיקרון אחד פשוט: הכסף הגדול לא נמצא בכניסה לעסקה — הוא נמצא ביכולת להחזיק אותה לאורך זמן. זיו חקשוריאן, סוחר עם ניסיון של כ-25 שנים בשוק ההון ומומחה בשיטת המחזורים של וויליאם גאן, מדגים בסרטון הזה בדיוק איך לעשות את זה — עם דוגמאות אמיתיות, מספרים ברורים, ושיטה שעובדת כבר 120 שנה.

איך להגדיל רווחים במניות — העיקרון שמאחורי התנועה הגדולה

כשאתם נכנסים לעסקה, אתם לא יודעים מראש אם היא תהיה מרוויחה או מפסידה. אף אחד לא יודע. מה שאתם כן יכולים לעשות זה לבנות את העסקה כך שההפסד יהיה מוגבל — ושהרווח, אם יבוא, יהיה גדול ככל האפשר. הרעיון הוא פשוט: אתם מסכנים סכום קטן ומוגדר מראש בכל עסקה, ונותנים למניות המנצחות לרוץ.

וורן באפט, למשל, לא הרוויח את ההון שלו מאלפי עסקאות קטנות. הוא הרוויח אותו מכך שהחזיק מניות בתנועות הגדולות — לפעמים שנה, לפעמים שנתיים, לפעמים הרבה יותר. אותו עיקרון בדיוק עובד גם בניתוח טכני: כשאתם מזהים מניה במגמת עלייה בריאה, עם שפלים עולים ופריצות שמאושרות על ידי מחזורי מסחר — אתם צריכים לתת לה לעבוד בשבילכם. לא למכור אחרי 20% רווח רק בגלל שזה נראה "מספיק".

הגדרת העסקה — כניסה, סטופ לוס וניהול סיכונים

לפני שמדברים על הגדלת רווחים, צריך להבין איך נכנסים נכון. השיטה מתחילה בזיהוי מניה שנמצאת במגמת עלייה ומבצעת חזרה לרמת תמיכה — מה שנקרא בשפה המקצועית Retest. זה הרגע שבו התנגדות שנפרצה כלפי מעלה הופכת לשמש כרמת תמיכה חדשה.

הנה הצעדים:

  1. זיהוי נקודת כניסה — חפשו מניה שפרצה רמת התנגדות משמעותית וחוזרת לבדוק את הרמה הזאת כתמיכה. זה המקום שבו הקונים אמורים להיכנס שוב.
  2. הצבת סטופ לוס — השתמשו ב-ATR (טווח תנועה ממוצע) כדי לקבוע את המרחק הנכון. מקמו את הסטופ לוס מתחת לרמת התמיכה החדשה, בהתאם לערך ה-ATR.
  3. חישוב כמות המניות — הגדירו מראש כמה אתם מוכנים להפסיד. לדוגמה: בתיק של 100,000 דולר, עם סיכון של 1,000 דולר לעסקה, אם הסטופ לוס נמצא במרחק של 4.28 דולר מנקודת הכניסה — תקנו 233 מניות. ככה ההפסד המקסימלי מוגבל לאחוז אחד מהתיק.

שימו לב לנקודה החשובה: גם אם אתם משקיעים 6,000-7,000 דולר במניה אחת, הסיכון האמיתי שלכם הוא רק 1,000 דולר — כלומר אחוז אחד מהתיק. זה ההבדל בין סוחר שמנהל סיכונים לבין מהמר. למידע מעמיק יותר על הנושא, קראו את המדריך המלא להגדרת סטופ לוס.

ניהול העסקה — איך מעלים את הסטופ לוס לאורך הדרך

זה החלק שרוב הסוחרים מפספסים. אחרי שנכנסתם לעסקה והמניה מתחילה לטפס, אתם לא צריכים לשבת ולהתלבט כל יום אם למכור. אתם צריכים שיטה ברורה להעלאת הסטופ לוס — שיטה שמגנה על הרווח שצברתם ובו בזמן נותנת למניה מרחב תמרון להמשיך לטפס.

הכלל הוא כזה: כל עוד המניה ממשיכה ליצור שפלים עולים בגרף השבועי, אתם נשארים בעסקה. ברגע שנוצרת נקודת שפל חדשה — כלומר המניה עלתה, ירדה במשך מספר שבועות, ואז חזרה לטפס — אתם מעלים את הסטופ לוס למיקום חדש: טיפה מתחת לנקודת השפל האחרונה.

הנקודה היפה בשיטה הזאת היא שאתם מסתכלים על הגרף פעם אחת בשבוע בלבד. שבוע חיובי? אין לכם מה לעשות. שבוע שלילי? בדקו אם המחיר ירד מתחת לנקודת השפל האחרונה. אם כן — יצאתם. אם לא — ממשיכים להחזיק. זה כל הסיפור.

דוגמה מהשטח — מניית טסלה ו-1,000 אחוזי רווח

כדי להבין עד כמה השיטה הזאת חזקה, בואו נסתכל על דוגמה אמיתית ממניית טסלה. המניה דשדשה במשך תקופה ארוכה באזור שבין 16 ל-26.10 דולר (מחירים לפני הפיצול). ברגע שהיא פרצה את רמת ההתנגדות של 26.10 דולר כלפי מעלה — נוצרה הזדמנות.

נקודת הכניסה הייתה בחזרה לאזור הפריצה, באזור 26.10 דולר. הסטופ לוס הוצב באזור 20 דולר — מרחק של כ-6 דולר, בהתאם ל-ATR. על תיק של 100,000 דולר עם סיכון של 1,000 דולר, הכמות שנרכשה היתה 233 מניות — עסקה של כ-6,000 דולר, שהם 6% מהתיק.

מה קרה אחר כך? המניה טיפסה לאזור השיא הקודם — שם כבר עמדנו על יחס סיכון-סיכוי של 1:8.6 ורווח של כ-140% על העסקה. אבל זה לא הסוף. מי שהמשיך להחזיק, העלה את הסטופ בהתאם לשפלים העולים, והגיע ליחס של 1:22 — כלומר 22 יחידות רווח על כל יחידת סיכון.

ובנקודת השיא? המניה הגיעה ל-1,000 אחוזי רווח מנקודת הכניסה. על עסקה של 6,000 דולר, זה אומר רווח של כ-61,000 דולר — מה שהוסיף 61% לתיק ההשקעות כולו. כל זה ממניה אחת בלבד, במשך שנה ועשרה חודשים.

אנחנו לא נביאים. אנחנו פשוט עובדים לפי שיטה שעובדת 120 שנה — קונים באזורי ביקוש, שמים סטופ לוס, ומעלים אותו לפי נקודות השפל. מי שעושה את זה בעקביות מגלה שמניה אחת יכולה לתפור את כל התיק

מניות בוננזה — כשמניה אחת משנה את התיק כולו

זיו משתמש במונח "מניות בוננזה" כדי לתאר את אותן מניות מיוחדות שעושות מאות אחוזים. אתם לא יכולים לדעת מראש איזו מניה תהיה הבוננזה הבאה. אבל אם אתם עובדים לפי השיטה — קונים באזורי ביקוש, מנהלים סיכונים נכון, ונותנים לעסקאות המנצחות לרוץ — אתם תמצאו את עצמכם עם לא אחת ולא שתיים כאלה בתיק.

דוגמה נוספת שזיו מציג היא מניית MSTR. הכניסה הייתה באזור שבו רמת התנגדות שנפרצה חזרה לשמש כתמיכה. הסטופ לוס עמד על כ-14% מנקודת הכניסה. מתוך תיק של 100,000 דולר עם סיכון של 1,000 דולר, הכמות שנרכשה היתה 205 מניות — עסקה של כ-6,800 דולר.

גם כאן, המניה ירדה בהתחלה לכיוון הסטופ — והרבה סוחרים היו בורחים החוצה. אבל מי שנשאר לפי השיטה, ראה את המניה מטפסת בהדרגה, עם תיקונים של 40%-50% בדרך שהם חלק לגיטימי ממגמת עלייה. במרוצת הזמן, העסקה הראשונה הגיעה ל-1,000 אחוזי רווח — ועסקה שנייה שנפתחה בהמשך הגיעה ל-500%.

החלק הקשה — להחזיק את הבטן כשהמניה יורדת

אם הדרך טכנית היא פשוטה, אז למה רוב הסוחרים לא מצליחים לעשות את זה? בגלל הצד המנטלי. כל ירידה שבועית הולכת להפחיד אתכם. כל נר אדום בגרף ירגיש כמו סוף העולם. כשאתם כבר ברווח של 100% ופתאום רואים ירידה של 20%, הרגש הראשון הוא לברוח החוצה ולשמור על מה שיש.

אבל זה בדיוק מה שמפריד בין סוחרים ממוצעים לבין סוחרים שמרוויחים באמת. הסוחר הממוצע מוכר אחרי 100% רווח, מספר לכולם על ההצלחה, ומפספס את ה-900% הבאים. הסוחר שעובד לפי שיטה יודע שירידות הן חלק טבעי ממגמת עלייה — וכל עוד המחיר לא יורד מתחת לנקודת השפל האחרונה, הוא נשאר בפנים.

הפתרון לאתגר המנטלי הוא פשוט: אם אתם מרגישים שאתם לא יכולים להחזיק את כל הפוזיציה, מכרו 50% ותנו לחצי השני לרוץ. ככה אתם מפחיתים את הלחץ, נועלים חלק מהרווח, ועדיין נותנים לעסקה את ההזדמנות לעשות לכם את התנועה הגדולה. למי שרוצה להעמיק בנושא, מומלץ לקרוא על עקרונות ניהול הסיכונים שמאפשרים להחזיק עסקאות לטווח ארוך.

הגרף השבועי — למה פעם בשבוע מספיק

אחד היתרונות הגדולים של השיטה הזאת הוא שהיא לא דורשת מכם לשבת מול המסך כל היום. אתם עובדים על גרף שבועי — כל נר מייצג שבוע שלם של מסחר. זה אומר שמרגע שנכנסתם לעסקה, אתם מסתכלים על המניה פעם אחת בשבוע.

בשבוע חיובי — אין לכם מה לעשות. בשבוע שלילי — בדקו אם נפרצה נקודת שפל. אם לא — ממשיכים. אם כן — יוצאים. הפשטות הזאת מפחיתה דרמטית את הלחץ הנפשי, מונעת מכם לקבל החלטות רגשיות, ומאפשרת לכם להקדיש את רוב הזמן שלכם לדברים אחרים בחיים.

זיו עצמו מתאר את שגרת העבודה שלו: הוא מקדיש את הבוקר ללימוד ולהתפתחות אישית, ורק אחרי הצהריים מתפנה לגרפים. השיטה לא דורשת ממנו זמן רב — ובמשך כ-25 שנים היא הובילה אותו לרווחה כלכלית.

איך לזהות מניה שמתאימה לאסטרטגיה הזאת

לא כל מניה מתאימה. המניות שנותנות מאות אחוזים הן מניות שעונות על כמה קריטריונים ברורים:

  • מגמת עלייה ברורה — שפלים עולים ושיאים עולים בגרף השבועי
  • פריצת התנגדות משמעותית — המניה פרצה רמה שעצרה אותה בעבר, ועשתה זאת עם מחזורי מסחר גבוהים
  • חזרה לתמיכה (Retest) — אחרי הפריצה, המניה חוזרת לבדוק את הרמה כתמיכה חדשה. זו נקודת הכניסה
  • מחזורי מסחר מתכווצים בירידות — כשהמניה יורדת במחזורים נמוכים, זה מעיד שהמוכרים נחלשים והקונים עדיין שולטים
  • יחס סיכון-סיכוי סביר — הסטופ לוס צמוד מספיק כדי שתוכלו לקנות כמות הגיונית בלי לסכן יותר מאחוז אחד מהתיק

כדי להבין לעומק איך לקרוא גרפים ולזהות את הדפוסים הנכונים, מומלץ להכיר את יסודות הניתוח הטכני.

טעויות נפוצות שמונעות מכם להגדיל רווחים

גם כשאתם מבינים את העקרונות, יש כמה טעויות קלאסיות שחוזרות על עצמן:

מימוש מוקדם מדי מלחץ

ראיתם 100% רווח ומיד סגרתם את העסקה. הבעיה? המניה המשיכה לעוד 500%, 1,000%. כל שבוע אדום גרם לכם ללחץ, ובמקום להסתכל על השיטה — הקשבתם לרגש.

רדיפה אחרי מניות בשיא (FOMO)

שמעתם שמניה עלתה 200% וקפצתם לקנות בשיא. במקום לחכות שהמניה תחזור לרמת התמיכה, קניתם מפחד פספוס — ונתקעתם עם סטופ רחב ויחס סיכון-סיכוי גרוע. זה בדיוק ההפך מלהגדיל רווחים — זה מגדיל הפסדים.

העלמת עיניים מהסטופ לוס

הכנסתם עסקה, הגדרתם סטופ, אבל כשהמחיר ירד — הורדתם את הסטופ עוד ועוד כלפי מטה כדי "לתת לזה מרווח". ברגע שאתם מזיזים סטופ כלפי מטה, אתם שוברים את כל מבנה ניהול הסיכונים שבניתם.

שימת כל הביצים בסל אחד

התלהבתם ממניה אחת ושמתם עליה 20%-30% מהתיק. גם אם היא מניית בוננזה, זה חושף אתכם לסיכון מיותר. 6%-7% מהתיק על מניה אחת, עם סטופ של אחוז אחד מהתיק — זה הגודל הנכון.

חוסר סבלנות — לא נותנים לעסקה לעבוד

עברו שלושה שבועות ולא קרה כלום. המניה דשדשה. אתם סוגרים ועוברים הלאה — ופתאום היא מזנקת. הרבה מהעסקאות הגדולות דורשות חודשים ואפילו שנה-שנתיים עד שהן מגיעות למיצוי.

מניה אחת שעושה 1,000% יכולה לסדר לכם את כל התיק לחמש שנים. אבל אתם צריכים את הסבלנות לתת לה את הזמן

סיכום — השיטה שהופכת 6,000 דולר ל-67,000 דולר

אם אתם רוצים באמת ללמוד איך להגדיל רווחים במניות שכבר השקעתם בהן, התשובה לא נמצאת בלחפש עוד עסקאות ועוד מניות. היא נמצאת ביכולת שלכם להחזיק את העסקאות הנכונות לאורך זמן. קנו באזורי ביקוש, הגדירו סטופ לוס צמוד לפי ATR, העלו את הסטופ בהתאם לנקודות השפל העולות, והסתכלו על הגרף פעם בשבוע. זו שיטה שעבדה 120 שנה — מימי וויליאם גאן ועד היום — ואין סיבה שהיא לא תעבוד גם עבורכם. הכסף הגדול בשוק ההון נעשה לא מהעסקאות הרבות, אלא מהעסקאות הגדולות — אותן "מניות בוננזה" שאם תנהלו אותן נכון, יכולות להכפיל לכם את התיק ממניה בודדת.

שאלות נפוצות

כמה זמן צריך להחזיק מניה כדי לראות רווחים משמעותיים?

אין מסגרת זמן קבועה מראש. בדוגמה של טסלה, העסקה נמשכה שנה ועשרה חודשים עד שנסגרה עם 1,000 אחוזי רווח. בדוגמה של MSTR, העסקה נמשכה יותר משנה. הכלל הוא לא לקבוע זמן מראש, אלא לתת לגרף להחליט — כל עוד יש שפלים עולים, ממשיכים להחזיק.

מה עושים אם המניה יורדת 20% אחרי שכבר הרווחתי 100%?

לא עושים כלום, כל עוד המחיר לא ירד מתחת לנקודת השפל האחרונה בגרף השבועי. ירידות של 20% ואפילו 40% הן חלק טבעי ממגמת עלייה בריאה. הסטופ שלכם אמור להיות ממוקם מתחת לשפל האחרון — ואם הוא לא נפגע, אתם נשארים בפנים.

כמה מהתיק כדאי לשים על מניה אחת?

ההמלצה היא סביב 6%-7% מהתיק על מניה אחת, כאשר הסיכון בפועל הוא אחוז אחד בלבד מהתיק (בזכות הסטופ לוס). כך גם אם מספר עסקאות נכשלות ברצף, הנזק לתיק מוגבל — ומניה אחת שתעשה מאות אחוזים תפצה על כולן.

מה עדיף — למכור הכל בפעם אחת או בחלקים?

אם אתם מרגישים שקשה לכם מנטלית להחזיק את כל הפוזיציה, אפשר למכור 50% כשהרווח מגיע ליחס של 1:5 או 1:10, ולתת ל-50% הנותרים להמשיך לרוץ. ככה אתם נועלים רווח, מפחיתים לחץ, ועדיין נותנים לעסקה הזדמנות להפוך למניית בוננזה.

באיזה גרף צריך להסתכל — יומי או שבועי?

לצורך ניהול העסקה והעלאת הסטופ לוס, הגרף השבועי הוא הכלי המרכזי. כל נר מייצג שבוע שלם של מסחר, מה שמאפשר לזהות שפלים עולים באופן ברור ולמנוע רעש יומיומי שגורם להחלטות רגשיות. זו גם הסיבה שאתם צריכים להסתכל על הגרף פעם אחת בשבוע בלבד.

איך יודעים מתי סוף סוף לצאת מהעסקה?

היציאה מתרחשת כשהמחיר יורד מתחת לנקודת השפל האחרונה בגרף השבועי. אם, לדוגמה, המניה טיפסה ליצירת שיא חדש, אחר כך ירדה ויצרה שפל, ואז התחילה לטפס שוב — הסטופ שלכם ממוקם מתחת לאותו שפל. ברגע שהמחיר שובר אותו — העסקה נגמרה.

האם השיטה הזאת עובדת גם בשוק יורד?

השיטה שמתוארת כאן מתאימה בעיקר לשוק שורי, שבו אתם רוכבים על מגמת עלייה. בשוק יורד, אפשר ליישם את אותם עקרונות בכיוון ההפוך — עסקאות שורט עם שיאים יורדים ושפלים יורדים. אבל הפוטנציאל לתפוס מאות אחוזים הוא גדול יותר בצד הלונג, כי למניות אין גבול עליון אבל הן לא יכולות לרדת מתחת לאפס.

גילוי נאות: המידע במאמר זה הוא לצורכי לימוד בלבד ואינו מהווה המלצה לקנייה או מכירה של ניירות ערך.

כל החלטת השקעה היא באחריות הקורא בלבד.

המאמר עובד ונערך בעזרת בינה מלאכותית על בסיס סקירות הווידאו של זיו חקשוריאן (25 שנות ניסיון בשוק ההון).