בקצרה (TL;DR)
מאותו היגיון הוא עובר על המדדים: וול סטריט (S&P, נאסד"ק, דאו, ראסל 2000) עדיין במגמת עלייה אבל לפני תיקון, ביטקוין ואת'ריום עדיין במגמה יורדת, והזהב מגיע לרמת הכרעה.
בישראל — תל אביב 90, נדל"ן, בנקים וביטוח נמצאים בפרשת דרכים תנודתית.
הכל דרך הגישה המחזורית של וויליאם גאן: מתי לחכות, מתי לקנות במדרגות, ואיפה לשים סטופ.
סרטון מקורי
טבלת סיכום
| נכס | סטטוס | אזור ביקוש / רמת מפתח | Stop Loss | הערות |
|---|---|---|---|---|
| SpaceX (הנפקה) | נפסלה | — | — | אין גרף לנתח, זינק 17% והתקפל, מי שקנה כבר -10% |
| S&P 500 / נאסד"ק | מגמת עלייה | פריצת אזור 700, שמירה 7340–7260 | מתחת לאזור 7260 | הכיוון מעלה, אבל מצפים לתיקון בריא לפני המשך |
| דאו ג'ונס | מגמת עלייה | תמיכה 50,000, פריצה מעל 51,670 | מתחת ל-50,000 | התנגדות שנפרצה הפכה לתמיכה — קלאסי |
| ראסל 2000 | מגמת עלייה | תמיכה 2810, שמירה מעל 2890 | מתחת ל-2810 | פורץ כלפי מעלה מרמת התמיכה הקודמת |
| ביטקוין | מגמה יורדת | נעצר ~60,000, התנגדות 65,000 | — | עלייה במחזורים נמוכים, ייתכן גל ירידה נוסף עד 72,000 |
| את'ריום | מגמה יורדת | התנגדות 1760–1850, יעד 1400 | — | חלש מביטקוין — שבר מתחת לשפל הקודם |
| תל אביב 90 | פרשת דרכים | אזור מפתח 3,970, ביקוש 450~ | — | תנודתי, אולי תחילת יציאה של גופים גדולים |
| נדל"ן (TASE) | אזור ביקוש | 1440–1500 (שבועי) | מתחת ל-1440 | התנגדות שהפכה לתמיכה — נקודת כניסה עם ניהול סיכון |
| בנקים (TASE) | אזור ביקוש | 7800–8080, וגם 7540 (חודשי) | מתחת לרמת הביקוש | קנייה במדרגות כלפי מטה, סטופ אחד מתחת לאזור |
| ביטוח (TASE) | ממתינים לירידה | 12,800–13,150 | — | הכיוון יכול להיות כלפי מטה לאזורי הביקוש |
| דולר/שקל | עלייה לצורך ירידה | תמיכה יומית 291 / 288 | — | עד שלא נראה שפלים עולים — לא מתהפך |
| זהב | רמת הכרעה | 38% פיבונאצ'י, שבירת 4000 → 3700 | מתחת לרמת התמיכה | צריך מעל 4900 כדי לחזור למגמת עלייה |
| נפט | נפסל | תמיכה 78~, סגר מתחת 86.75 | — | קשה לניתוח, אין מגמה — זיו לא נוגע |
למה לא נכנסתי בהנפקה של SpaceX
נו, קניתם את SpaceX?
או שאתם מאלה שמחכים לראות שהמחיר יתייצב, לראות איך התנועה תהיה, ורק אז מצטרפים?
בואו נדבר רגע באמת.
רוב ההנפקות שיוצאות עם כל התרועה הזאת מתנהגות אותו דבר: המחיר מזנק, נשאר גבוה תקופה קצרה, ואז מתחיל לרדת.
ב-SpaceX זה קרה תוך יום מסחר אחד — המחיר פתח, ירד, אחר כך טיפס והגיע בשיא ל-17%, ומשם התקפל.
מי שקנה באזור השיא כבר היה מופסד 10% עוד באותו היום.
הבעיה האמיתית היא לא המחיר — היא שאין מה לנתח.
הניתוח הטכני מתבסס על הגרף עצמו, והגרף משקף את כל ההחלטות של כל המשקיעים.
כשיש לך רק יום מסחר אחד, אין לך גרף.
אין תבנית, אין רמות תמיכה והתנגדות, אין שום דבר שאפשר להישען עליו.
ולמה להיכנס מראש למניה כזאת, כשאתם יכולים להרוויח את אותו הכסף במניות שכן אפשר לנתח?
זיו משווה את זה להנפקה של META (פייסבוק) ב-2022.
גם שם הייתה תרועה.
שימו לב לפתיל באותו שבוע — בתחילתו המחיר זינק כ-7%, ורק אחר כך התחיל להתקפל כלפי מטה.
המניה ירדה מספר שבועות, ומצאה תחתית רק אחרי ירידה של 60%.
ב-60%.
זאת הסיבה שבמקום לקנות בהנפקה, עדיף לחכות לתצורה שמראה שיש קונים — אותה תבנית שזיו מסמן שוב ושוב.
וול סטריט: הכיוון עדיין מעלה, אבל מצפים לתיקון
זיו מזכיר שבשבוע שעבר הוא דיבר על הגישה המחזורית של וויליאם גאן — אחד הסוחרים הגדולים בכל הזמנים.
בתחילת כל חודש הוא מסמן תאריכים שבהם יש סבירות גבוהה יותר לשינוי בכיוון התנועה, או לפחות להאצה בה.
ואכן, ביום חמישי האחרון התקבל שינוי כלפי מעלה בדיוק כפי שהמחזוריות רמזה.
על ה-S&P 500 (נעקוב כאן דרך ה-ETF הסחיר SPY) אזור המפתח הוא פריצה של אזור 700 הנקודות (במדד), ושמירה על הרמה שבין 7340 ל-7260 למקרה של ירידה.
חשוב לזכור — כל העלייה הזאת עדיין לא חוותה תיקון טכני נורמלי.
לא הגענו אפילו ליעד של 38%.
זה לא אומר שחייבים להגיע, אבל תיקון בריא יותר יאפשר לעלייה להמשיך בצורה יציבה יותר.
למה זה חשוב שזה יהיה בריא?
כי ככל שמותחים את הקפיץ הזה כלפי מעלה בלי תיקון, החזרה תהיה חזקה יותר וכואבת יותר.
אנחנו רוצים לראות תיקונים בדרך — לא עליות של 40% ונפילות של 20%, אלא תנועה קלאסית ומאוזנת יותר.
בסוף, אנחנו לא בוחרים מה השוק יעשה.
השוק עושה את שלו.
אנחנו סירה בתוך ים — צריך פשוט להתאים את עצמנו.
הנאסד"ק נראה אפילו במצב טוב יותר, כי הוא מגיע בדיוק לאזור הנכון.
אם הוא יפרוץ את האזור של 29,750 — סביר שה-S&P יעשה את אותה הפריצה בהמשך.
רוצים ללמוד עוד על שיטת המחזורים של גאן? סייקלס טריידינג מלמדים בדיוק את זה.
בדאו ג'ונס יש דיסהרמוניה מעניינת מול שאר המדדים.
הוא ירד ביום רביעי לרמה שאינה רמה טכנית קלאסית (כנראה איזשהו ממוצע) ומשם זינק כלפי מעלה.
ברגע שהתנגדות נפרצת היא הופכת לשמש כתמיכה — בדיוק מה שאנחנו רואים פה.
כדי לראות שיאים חדשים, הדאו צריך לפרוץ את האזור של 51,670.
אם הוא חוזר לאזור 50,000 — זה משמש כתמיכה חזקה, עד שיישבר כלפי מטה אם בכלל.
הראסל 2000 פורץ אף הוא כלפי מעלה, ומשתמש ברמת התמיכה הקודמת באזור 2810.
אנחנו רוצים לראות אותו שומר מעל 2890, והכיוון נשאר מעלה.
בכל המדדים הכיוון נשאר כלפי מעלה — אלא אם נראה את התיקון שאני (ולא רק אני, אלא רבים) מצפה לו.
קריפטו: ביטקוין ואת'ריום עדיין במגמה יורדת
הביטקוין ספג את אחת הנחיתות החזקות ביותר שראינו בנכס פיננסי בשבועות האחרונים — נפילה שלא דומה בכלל למה שקרה בשוק המניות.
תסתכלו איפה הוא נעצר: באזור 60,000 לערך, שהיתה רמת התמיכה האחרונה.
האם זה אומר שהביטקוין סיים את גל הירידות הגדול שלו?
זיו לא חושב כך.
הסיבה: מהגישה המחזורית, הירידות אמורות להימשך כ-14 חודשים — אבל זה לא אומר ירידה כל חודש ברצף.
בנוסף, בירידה של 2022 הביטקוין ירד בחמישה גלים, ופה ראינו עד כה רק אחד-שניים-שלושה.
ולכן זיו לא האמין לעלייה האחרונה: היא נכנסה לאזור מוכרים, עם מחזורי מסחר נמוכים — כלומר אין מספיק קונים.
הוא אמר מראש "אל תאמינו לעלייה הזאת", והמחיר אכן ירד משם כ-27%.
ייתכן שמצאנו פה תחתית לטווח הקצר, אבל לטווח הארוך זיו ממש לא בטוח.
הוא חושב שיכול להיות גל ירידה נוסף, ושהביטקוין עוד עשוי לטפס אפילו לאזור 72,000 — זה לא משנה את התמונה הגדולה.
עליות במחזורים נמוכים וירידות במחזורים גבוהים זו דינמיקה קלאסית של מגמה יורדת — מוכרים חזקים יותר מקונים.
האת'ריום במצב חלש יותר.
להבדיל מהביטקוין שנעצר, האת'ריום ירד מתחת לשפל הקודם.
האזורים של 1760 עד 1850 יהיו ההתנגדות כרגע, וברמת הגרף השבועי האזור הבא נראה כמו 1400.
גם הוא לא סיים את המגמה היורדת שלו.
המדדים בישראל: פרשת דרכים תנודתית
המדדים בישראל נמצאים בפרשת דרכים — משהו שהם לא עשו לאורך כמעט שנה וחצי-שנתיים.
ההתנהגות מאוד תנודתית, ובגרף היומי רואים הרבה "בלאגן".
כרגע נראה שאפשר לרדת כלפי מטה בטווח הקרוב, לתקן, ולהגיע שוב לאזורים של 450 הנקודות לערך — שם נמצא את הקונים החזקים יותר.
תל אביב 90 גם הוא בבלאגן: שפלים יורדים, שפלים עולים, שוב שפלים יורדים.
זיו חושב שאולי זו תחילת יציאה של גופים גדולים — התנודתיות מאפשרת להם לפזר סחורה ולממש רווחים אחרי תקופה של עליות יוצאות דופן.
אזור 3,970 הוא אזור המפתח, אבל גם הוא לא ממש תפס בפעם הקודמת, ולכן נחכה לרמות נמוכות יותר.
מדד הנדל"ן נמצא באזור ביקוש חזק בגרף השבועי — בין הרמה של 1440 ל-1500.
זו רמה שבה התנגדות הפכה לשמש כתמיכה (אפילו טיפה מתחת).
אלה בדיוק הנקודות שאנחנו רוצים להיכנס בהן — לא כי ראיתם שזה כבר עבד, אלא כי אתם נכנסים כשהמחיר מגיע לנקודה, עם ניהול סיכונים וחישוב מראש: אם זה מגיב טוב — מצוין, ואם לא — איפה אני יוצא.
תל אביב בנקים כבר נכנס לאזור הביקוש, אבל יש לו כמה רמות: בין 7800 ל-8080 זה האזור הראשון, ובהצמדה אליו גם אזור 7740.
בגרף החודשי האזור היותר מהותי יושב סביב 7540.
האפשרויות פה: או לחכות לרמה הנמוכה יותר, או לקנות במדרגות כלפי מטה — לפזר את אותה כמות כסף לאורך הירידה, עם סטופ אחד מתחת לרמת הביקוש לכל הסכום.
מדד הביטוח נמצא באזור תמיכה, אבל זיו חושב שהכיוון יכול להיות יותר כלפי מטה — לכיוון 12,800 עד 13,150, אזורי הביקוש האחרונים.
דולר/שקל, זהב ונפט
הדולר מול השקל התחיל לטפס, אבל זיו אמר מראש: בהסתברות גבוהה זו עלייה לצורך ירידה.
עד שלא נראה את התבנית של שפלים עולים בגרף השבועי לאורך כמה חודשים — המגמה לא מתהפכת.
כל עלייה, גם אם תהיה עוצמתית, היא עלייה לצורך ירידה.
בגרף היומי אולי הוא ייעצר ברמה של 291 או באזור 288 ששימש כתמיכה בפעם הקודמת — אבל זה רק טווח קצר, בטווח הארוך שום דבר לא השתנה.
הזהב מגיע לרמת הכרעה.
זו רמת תמיכה שהפכה להיות התנגדות — עסקה שזיו הצליח לתפוס כל הדרך כלפי מטה ומכר ב-4200 ממש בשבוע האחרון.
כעת אנחנו מגיעים לרמה שמצד אחד יכולה להיות תיקון של 38% פיבונאצ'י לכל הגל, ומצד שני יש פה גם רמת תמיכה קודמת.
הזהב נעצר כאן, וייתכן שיבצע תחתית — אבל מוקדם לקבוע.
מי שקונה כאן, כל עוד ממקם סטופ מתחת לרמה, זו לא קנייה הזויה.
אם רמת 4000 נשברת כלפי מטה בגרף השבועי — ההידרדרות תהיה לאזור 3700 ואולי נמוך מזה.
זיו מזכיר את 2011 כדוגמה מצמררת: ירידה ראשונה, עלייה, ואז ירידה שנייה ששברה את הרמה — ומשם הידרדרות ארוכה שתקעה את הכסף של המשקיעים למשך שנים.
לכן צריך מעל 4900 כדי לדבר על חזרה למגמת עלייה, עם הרבה אתגרים בדרך (התנגדות סביב 4400).
לא מדובר בזהב שמחפש טווח ארוך-ארוך — וגם אז, תמיד עם סטופים.
הנפט, כמו תמיד, קשה מאוד לניתוח.
הוא סגר מתחת לאזור 86.75 ששימש כתמיכה אחרונה, וכרגע יורד לכיוון אזור 78 שיכול להיות מעניין.
זיו לא רואה כרגע עסקה בנפט — אין מגמה ברורה, והוא מעדיף לסחור כשיש תנועה גדולה לתפוס.
שגיאות נפוצות
- לקנות בהנפקה רק בגלל הרעש. כשאין גרף — אין מה לנתח. אתם קונים על סמך תקווה, לא על סמך תבנית. META ירדה 60% מההנפקה לפני שמצאה תחתית.
- לרדוף אחרי רמת תמיכה אחרי שכבר הוכחה. נכנסים בנקודה עם תוכנית יציאה מראש — לא אחרי שהמחיר כבר קפץ ואתם אומרים "הנה, הייתה פה תמיכה".
- לחפש תמיכה על גרף 5 דקות. ככל שיורדים בטווחי זמן, הניתוח הטכני עובד פחות — כי פחות כסף "מתחייב" באותה רמה. הגופים הגדולים שולטים בגרף השבועי, לא בגרף הדקה.
- לנסות להרוויח מכל תנועה. זה בלתי אפשרי. הכסף הגדול נוצר מעסקה אחת שתפסתם והחזקתם — לא מ-2% פה ו-1% שם.
ציטוט מרכזי
"לא עשיתי מיליון עסקאות אז אני רווחי — זה יכול להיות עסקה אחת ואתה תרוויח מיליון. זה בדיוק העניין של שוק ההון."
— זיו חקשוריאן, סייקלס טריידינג
שאלות נפוצות (FAQ)
למה לא כדאי לקנות מניה בהנפקה?
מהי "עלייה לצורך ירידה"?
למה מחזורי המסחר חשובים בניתוח מגמה?
מה זה "קנייה במדרגות כלפי מטה"?
מהי הגישה המחזורית של גאן?
סיכום
הלקח המרכזי מהסקירה הזאת פשוט: לא חייבים להרוויח מכל תנועה, ולא כדאי לרדוף אחרי הרעש.
SpaceX, ביטקוין שעולה במחזורים נמוכים, או דולר שמטפס בתוך מגמה יורדת — כולם דוגמאות למקומות שבהם הסבלנות שווה יותר מהקנייה.
חכו לרמות שבהן מגיעים הקונים החזקים, היכנסו עם סטופ מוגדר מראש, ותנו לעסקה האחת הטובה לעשות את העבודה.
רוצים להבין לעומק את הגישה המחזורית ואת ניהול הסיכונים שמאחורי הסקירות האלה? הצטרפו לסייקלס טריידינג.
כל החלטת השקעה היא באחריות הקורא בלבד.
המאמר עובד ונערך בעזרת בינה מלאכותית על בסיס סקירות הווידאו של זיו חקשוריאן (25 שנות ניסיון בשוק ההון).


