בסקירה הזו ניתחתי עבורכם 15 מניות שאתם ביקשתם ממני בתגובות ובהודעות, ומתוכן סיננתי שש הזדמנויות שבלטו מעל השאר. לא בגלל שהאחרות לא מעניינות — אלא בגלל שהשש האלה מציגות את המבנה הטכני הכי ברור, את אזורי הביקוש הכי מדויקים, ואת יחס הסיכוי-סיכון הכי הגיוני למסחר מעשי. המניות שנפסלו לא נפסלו כי הן חברות גרועות, אלא כי הגרף שלהן לא מספק לנו מספיק ודאות כרגע. זה בדיוק העיקרון שמנחה אותי כבר 25 שנה בשווקים: לא לרדוף אחרי כל מניה שמדברים עליה, אלא לבחור רק את אלה שנותנות לנו יתרון טכני אמיתי.
מבט על S&P 500 — מה מצב השוק הרחב
לפני שנצלול למניות עצמן, חשוב להבין את הרקע. מדד ה-S&P 500 קפץ כלפי מעלה עוד לפני שהגיע לאזור התמיכה המשמעותי שסימנתי באזור 5,175. המחיר פרץ את אזור ההתנגדות סביב 5,634, השאיר פער מחירים, והגיע לאזור עצירה באזור 5,790-5,800 — בדיוק המקום שבו ציפיתי להאטה. מבחינת הגישה המחזורית, יש לנו תאריך שמצביע על מפנה בתנועה, וסטטיסטית הימים הקרובים נוטים יותר לירידות. מחזורי המסחר בעלייה עדיין נמוכים יחסית, מה שאומר שהקונים עוד לא חזרו בעוצמה מלאה. כל עוד המדד נמצא בין אזור 5,524 למעלה לבין ה-5,800, אנחנו בתחום דשדוש — ובתחום כזה יש פחות ודאות לגבי הכיוון, ועדיף להיות זהירים עם כניסה לעסקאות חדשות.
קרן סל (ETF) — ירידה טכנית שיוצרת הזדמנות קנייה
הקרן סל הזו ירדה כ-18% — ירידה שנראית דרמטית אבל בהקשר של מגמת עלייה ארוכת טווח היא בעצם תיקון טכני בריא. הנקודה הקריטית: שימו לב למבנה המחירים. נקודות השיא והשפל עדיין מסודרות בצורה עולה בגרף השבועי, מה שאומר שהמגמה הראשית לא השתנתה. ככל שהירידה נמשכה, מחזורי המסחר הלכו וקטנו — בדיוק כמו שראינו ב-S&P 500. המניה הגיעה לאזור ביקוש ברור בין הפתיל לגוף הנר, ומשם התחילה לטפס חזרה. מי שכבר בפנים — מצוין, עם -Stop Loss מתחת לאזור הביקוש. אבל מי שבחוץ — אסור לרדוף אחרי המחיר. שימו לב: אם קונים עכשיו אחרי הקפיצה, ה-Stop Loss צריך להיות רחוק (סביב 12%) בעוד שהיעד העליון נמצא באזור ההתנגדות הקרוב — יחס סיכוי-סיכון שפשוט לא הגיוני. עדיף לחכות שהמחיר יחזור לאזור הביקוש, ואז הסיכון יורד ל-5% תוך פוטנציאל של 17% — יחס של פי 2.5 וזה כבר משחק אחר לגמרי.
מי שפספס את נקודת הכניסה — פספס, וזה בסדר. יש כל כך הרבה מניות בשוק. הכסף הוא אותו כסף: 20% כאן שווים בדיוק כמו 20% במקום אחר. אל תפחדו לוותר, כי ההזדמנות הבאה תמיד מגיעה.
GE — תמיכה שחוזרת על עצמה כהזדמנות
המניה הזו מציגה תופעה מרתקת שצריכה ללוות אתכם בכל ניתוח: אזור תמיכה שחוזר על עצמו שוב ושוב. תראו כמה פעמים המניה חזרה בדיוק לאותו אזור, נעצרה, וחזרה לטפס. ושימו לב — בדיוק באזורים הללו, ההתנגדות שהייתה בעבר הפכה לשמש כתמיכה. זה המנגנון הקלאסי שאנחנו מחפשים. מי שקנה באזורי הביקוש הללו וסיכן כמה אחוזים בודדים, יכל להגיע לפוטנציאל של פי 10 מהסיכון. לא כל עסקה תפגע כמובן — אנחנו אף פעם לא נדע מראש איזו מניה הולכת להתפוצץ כלפי מעלה ואיזו תיקח אותנו ל-Stop Loss. אבל כשהולכים עם כיוון המגמה, קונים באזורי ביקוש, ושומרים על סיכון מבוקר — ההסתברות עובדת לטובתנו לאורך זמן. מי שבפנים, עם -Stop Loss מתחת לאזור התמיכה, יכול לתת לדברים לעבוד. מי שבחוץ — צריך לחכות לירידה חזרה לאזורי הביקוש.
MCK — McKesson: מגמת עלייה יפהפייה לאורך שנים
מניית -MCK (מקקסון) היא בדיוק הסוג של מגמת עלייה שאתם רוצים לראות בתיק שלכם. מבנה מחירים עולה לאורך שנים, עם ביקוש ועצה שמתנהגים בדיוק כמו שצריך. אזור התמיכה שסימנתי נמצא בטווח שבין 850 ל-880 דולר. מתחת לאזור 848 דולר — זה המקום של ה-Stop Loss, בגודל של כ-30-40 דולר מתחת לאזור הביקוש. באחוזים, מדובר בסיכון יחסית קטן על מניה במחיר הזה. האם פספסתם קצת? ייתכן. אבל אפשר לחכות שהמחיר ירד חזרה לאזור. וכמובן, אם שוברים את אזור 800 דולר — המבנה העולה בסכנה והמניה הופכת למסוכנת יותר. העיקרון המנחה פשוט: הולכים עם כיוון המגמה, מחכים לאזורי ביקוש, קונים שם, מנהלים סיכון. ברגע שהעסקה עובדת — יושבים על הידיים, לא ממשים מהר מדי, נותנים לדברים לעבוד. ואם מחזורי המסחר לא גדלים עם העלייה — אולי ממשים חלק בדרך.
המניות שנפסלו — ולמה
מתוך 15 המניות שנותחו, תשע מניות סוננו החוצה מסיבות טכניות שונות. זה לא אומר שהן לא מעניינות בכלל — אלא שכרגע, בסיטואציה הנוכחית בשוק, הן מציגות פחות ודאות ופחות יחס סיכוי-סיכון לעומת השש שנבחרו. בין המניות שסוננו:
- קוקה קולה (KO) — לא מייצרת מגמת עלייה ברורה. היא כן מגיעה לרמות תמיכה ונעצרת, אבל אין לה שמיים פתוחים. נמצאת בשלב של תיקון טכני ולא מספקת את המבנה הנדרש.
- ערית (TASE) — מניה ישראלית שאפילו אני קניתי אותה והפסדתי בירידה הנוכחית. עד שהיא לא תחזור מעל 5,000 — היא פחות מעניינת. לפעמים גם מי שסוחר 25 שנה נפגע, וזה בסדר.
- מניות שנכשלו על מחזורי מסחר — כאלה שהיו אמורות לעצור באזורי תמיכה אבל שברו כלפי מטה. כשמבנה המחירים נשבר, המשמעות ברורה: הקונים לא הגיעו.
טבלת סיכום
| מניה | סטטוס | אזור ביקוש / כניסה | Stop Loss | הערות |
|---|---|---|---|---|
| HOOD | רשימת מעקב | ~66-67$ | מתחת ל-55$ | דוחות בקרוב, מחזורי מסחר יורדים בירידה |
| NLY | רשימת מעקב | אזור ביקוש יומי | לפי ATR מתחת לאזור הביקוש | מגמה חזקה, צפוי תיקון Fibonacci 38.2% |
| קרן סל (ETF) | ממתינים לירידה | אזור ביקוש — פתיל עד גוף | מתחת לאזור הביקוש (~5%) | ירדה 18%, מי שבפנים — אחלה. אסור לרדוף |
| GE | רשימת מעקב | אזור תמיכה חוזר | מתחת לאזור התמיכה | תבנית חוזרת, פוטנציאל פי 10 מהסיכון |
| DN | רשימת מעקב | אזור ביקוש שבועי | מתחת לאזור הביקוש | מחזורי מסחר בעליות הולכים ופוחתים |
| MCK | רשימת מעקב | 850-880$ | מתחת ל-848$ | מגמת עלייה ארוכת שנים, מבנה מושלם |
| KO | נפסלה | — | — | אין מגמת עלייה ברורה, בתיקון טכני |
| ערית (TASE) | נפסלה | — | — | מתחת ל-5,000, מבנה מחירים שבור |
טעויות נפוצות
- רדיפה אחרי מחיר שכבר עלה — כשמניה כבר טיפסה 100% או 200%, הפיתוי לקנות עצום. אבל בנקודה הזאת ה-Stop Loss רחוק, היעד קרוב, ויחס הסיכוי-סיכון הפוך ממה שאתם רוצים. כמו שאמרתי — אם ה-Stop Loss הוא 12% וההתנגדות יכולה לתת לכם רק 8.5% — לכו לקזינו, שם לפחות תקבלו 100% על הסיכון שלקחתם.
- אי-הגדרת Stop Loss מראש — כל עסקה חייבת להתחיל מהשאלה: כמה אני הולך להפסיד אם אני טועה? לא כמה אני הולך להרוויח. ההפסד צריך להיות מוגדר ומוגבל לאחוז אחד מההון העצמי. בלי Stop Loss אתם סוחרים מתוך תקווה, ותקווה לא עובדת בשווקים.
- חוסר סבלנות — קנייה כשאין כניסה — כשאין אזור ביקוש מוגדר, כשהמחיר נמצא באמצע ולא על תמיכה או התנגדות, אין מה להיכנס. פוזיציה על הגדר היא גם פוזיציה לגיטימית, ולפעמים היא החכמה ביותר.
- התעלמות ממחזורי מסחר — מניה שעולה בלי מחזורי מסחר גדלים היא עלייה שרירית — חלשה. מחזורי מסחר שדועכים בירידה הם סימן חיובי (המוכרים נחלשים), אבל מחזורים שדועכים בעלייה הם סימן אזהרה.
- החזקת עסקה מפסידה מתוך תקווה — אם לא מכרתם במינוס 30%, יהיה לכם יותר קשה למכור במינוס 40%. הקושי הוא לא טכני, הוא נפשי. אתם מתחילים להשלים עם ההפסד, קוראים לזה השקעה לטווח ארוך — ולפעמים הטווח הארוך הזה לא מגיע לעולם.
שאלות נפוצות
מה ההבדל בין מניה שנכנסת לרשימת המעקב לכזו שנפסלת?
מניה שנכנסת לרשימה מציגה מבנה מחירים ברור עם נקודות שיא ושפל עולות, אזורי ביקוש מוגדרים, ויחס סיכוי-סיכון שמצדיק כניסה. מניה שנפסלה יכולה להיות חברה מצוינת, אבל אם הגרף לא מספק ודאות טכנית מספקת — אין כניסה. בנוסף, מניות שנמצאות בתיקון טכני או שלא מייצרות מגמה ברורה נשארות בחוץ.
למה לא כדאי לקנות מניה שכבר עלתה חזק?
כי אתם לוקחים סיכון גדול תמורת פוטנציאל קטן. הדוגמה מהסקירה ממחישה את זה: קנייה אחרי עלייה עם -Stop Loss של 12% מול יעד של 8.5% — זה יחס סיכוי-סיכון שלילי. עדיף לחכות שהמניה תחזור לאזור ביקוש, ואז הסיכון יורד ל-5% תוך פוטנציאל של 17% או יותר.
מה עושים כשפספסתם נקודת כניסה?
ממשיכים הלאה. יש כל כך הרבה מניות בשוק שאין סיבה לרדוף אחרי אחת ספציפית. הכסף הוא אותו כסף — 20% במניה אחת שווים כמו 20% במניה אחרת. חכו להזדמנות הבאה, כי המניות כמעט תמיד חוזרות לאזורי הביקוש שלהן.
מה המשמעות של מחזורי מסחר יורדים בזמן ירידת מחיר?
זה סימן חיובי שמעיד על כך שהמוכרים מאבדים כוח. הם פחות מעוניינים למכור במחירים הנמוכים, לפחות לא באותה עוצמה שהיו מוכנים לזרוק קודם. זה אחד הסימנים שאזור הביקוש אכן פעיל ושיש סיכוי שהמחיר יתחיל לעלות מאותו אזור.
מה זה פוזיציה על הגדר ולמה היא לגיטימית?
פוזיציה על הגדר היא ההחלטה לא להיות בפנים ולא בחוץ, אלא לשבת ולחכות. זו לא חולשה — זו חוזקה. רוב הזמן בשוק צריכים לשבת על הגדר. ההזדמנויות הטובות באות ומקפצות כשאזורי הביקוש נבדקים, וביניהן — סבלנות.
איך קובעים איפה לשים Stop Loss?
ה-Stop Loss צריך להיות ממוקם מתחת לאזור הביקוש, בגודל שנקבע לפי ה-ATR (טווח תנודות ממוצע). אם המחיר שובר את אזור הביקוש — הקונים לא הגיעו, וצריך לצאת. הכלל: ההפסד בעסקה בודדת לא צריך לעלות על אחוז אחד מההון העצמי שלכם.
למה חשוב לנתח גם את S&P 500 לפני כניסה למניות בודדות?
כי רוב המניות הולכות עם הכיוון של השוק הרחב. אם ה-S&P 500 נמצא באזור דשדוש או בירידה, גם מניות חזקות יכולות להיסחף כלפי מטה. כשהמדד נמצא בין תמיכה להתנגדות בלי כיוון ברור — יש פחות ודאות, ואז צריכים להיות זהירים יותר עם כניסה לעסקאות חדשות.
סיכום
מתוך 15 המניות שביקשתם לנתח, שש הזדמנויות בלטו מעל השאר: HOOD (רובינהוד) עם אזור ביקוש מוגדר אחרי נפילה של 50%, NLY עם מגמת עלייה חזקה ואזורי כניסה בגרף היומי, קרן סל שירדה 18% אך שומרת על מבנה מחירים עולה, GE עם תבנית חוזרת של תמיכה שמייצרת הזדמנויות, DN עם אזור ביקוש שבועי ומבנה מחירים עולה, ו-MCK (מקקסון) עם מגמת עלייה יפהפייה לאורך שנים ואזור ביקוש ברור באזור 850-880 דולר. תשע המניות הנותרות נפסלו — לא בגלל שהן חברות גרועות, אלא בגלל שהגרף שלהן לא מספק מספיק ודאות טכנית למסחר בטוח. העיקרון שמנחה את כל הסקירה הוא פשוט: הולכים עם כיוון המגמה, קונים באזורי ביקוש, מגדירים -Stop Loss מראש, ולא רודפים אחרי מחיר שכבר ברח. הסבלנות והדיסציפלינה — לא הכישרון או המזל — הם מה שעושה את ההבדל בין סוחר מצליח לכזה שמפסיד.
לא כל עסקה תפגע ביעד. הלוואי שכן, אבל בואו נגלה לכם סוד — זה לא יקרה. אנחנו לא נדע מראש איזו מניה הולכת להתפוצץ ואיזו תיקח אותנו ל-Stop Loss. אבל כשהולכים עם כיוון המגמה וקונים באזורי ביקוש — ההסתברות עובדת לטובתנו, וזה כל מה שצריך
כל החלטת השקעה היא באחריות הקורא בלבד.
המאמר עובד ונערך בעזרת בינה מלאכותית על בסיס סקירות הווידאו של זיו חקשוריאן (25 שנות ניסיון בשוק ההון).


