ראשימדריכים למתחיליםאיפה לפתוח חשבון מסחר בישראל — המדריך שיחסוך לכם אלפי שקלים

איפה לפתוח חשבון מסחר בישראל — המדריך שיחסוך לכם אלפי שקלים

מה ההבדל בין שני סוחרים שהרוויחו אותו דבר — אבל אחד נשאר עם יותר כסף

נתחיל עם שאלה שנשמעת הזויה: שני סוחרים קנו את אותה מניה, באותו מחיר, הרוויחו את אותם אחוזים, מימשו באותו רגע, שילמו את אותו מס — ואחד יצא עם רווח נטו גדול יותר מהשני. איך זה יכול להיות?

מי שמתחיל לחפש איפה לפתוח חשבון מסחר בישראל בדרך כלל חושב רק על דבר אחד: העמלות. אבל העמלות הן רק קצה הקרחון. יש הבדלים מהותיים בין ברוקר ישראלי לברוקר אמריקאי — הבדלים שמשפיעים על היכולת שלכם לסחור, על הכלים שעומדים לרשותכם, ובעיקר על כמה כסף נשאר לכם ביד אחרי הכול. כמו שזיו חקשוריאן מ-CycleTrading מסביר, בחירת הברוקר היא לא עניין טכני — היא החלטה שמשפיעה על הארנק שלכם שנה אחרי שנה.

בוא נפרוס את כל הנתונים על השולחן. לא לטובת ברוקר כזה או אחר, אלא כדי שתהיה לכם תמונה מלאה ותוכלו לקבל החלטה שמתאימה לכם — ולא לשכן שלכם.


מה זה ברוקר ולמה בכלל צריך אחד

לפני שנכנסים להשוואות, בואו נבין מה זה בכלל ברוקר. פעם זה היה הבחור שצעק על רצפת המסחר בבורסה, כמו שרואים בסרטים. היום מדובר בפלטפורמה טכנולוגית שמאפשרת לכם לבצע פעולות קנייה ומכירה של מניות מהמחשב או מהטלפון, מכל מקום בעולם.

הברוקר בעצם מחבר בין הפקודה שלכם לבין הבורסה עצמה. אתם לוחצים "קנה" — והברוקר מבצע את העסקה מולכם בצד השני. בלי ברוקר, אין דרך לקנות מניה.

עכשיו, מה צריך לבדוק כשבוחרים ברוקר? ארבעה דברים עיקריים:

  1. עמלות מסחר — כמה משלמים על כל פעולה
  2. רגולציה וביטחון — האם הכסף שלכם מוגן
  3. פקודות מסחר — מה אפשר ומה לא אפשר לעשות
  4. גישה לנכסים — מה אפשר לקנות ולמכור

ובואו נהיה כנים — ההבדלים פה בין ברוקר ישראלי לברוקר אמריקאי הם משמעותיים.


איפה לפתוח חשבון מסחר בישראל — השוואת עמלות שכדאי להבין

נתחיל עם מה שכולם שואלים: כמה זה עולה?

ברוקרים ישראלים — בנקים וגופים כמו אקסלנס, פסגות ודומיהם — בדרך כלל גובים אחוז מתוך שווי העסקה. זה נשמע אחוז קטן, אבל תחשבו על זה רגע: אם אתם קונים מניה בשווי 50,000 דולר, העמלה יכולה להגיע למאות דולרים בפעולה אחת. ואם אתם סוחרים כמה פעמים ביום? המספרים מצטברים מהר.

בברוקר ישראלי, העמלות שוחקות את החשבון. במיוחד כשסוחרים תוך-יומי, זה בכלל לא לגיטימי לפעול ככה

לעומת זאת, ברוקרים אמריקאיים כמו -Interactive Brokers או -TradeStation עובדים בדרך כלל במודל של סנטים למניה. עסקה של 100 מניות עולה דולר, אולי שניים. ההבדל הוא אדיר, במיוחד למי שמבצע הרבה פעולות.

אבל העמלות הן רק הפרק הראשון. יש עוד כמה דברים שרוב האנשים לא חושבים עליהם.


מה ברוקר ישראלי לא נותן לכם — ולמה זה חשוב

פעולת -Short

אחד הדברים שזיו מדגיש הוא היכולת לעשות -Short — כלומר, להרוויח גם כשהשוק יורד. בברוקר ישראלי היכולת הזאת מוגבלת מאוד. בברוקר אמריקאי זה זמין באופן מלא.

למה זה חשוב? כי שוק ההון לא עולה כל הזמן. יש תקופות ירידה, ויש מפולות. זיו מספר שהשנה הכי טובה שלו כסוחר הייתה דווקא 2008, שנת המשבר הפיננסי — בזכות שורטים ואופציות על הירידה. 330% תשואה באותה שנה. בלי היכולת לעשות -Short, היה מפסיד כמו כולם.

שעות מסחר מורחבות

הבורסה האמריקאית פתוחה בשעות מסוימות, אבל יש מסחר גם לפני הפתיחה (-Pre-Market) ואחרי הסגירה (-After Hours). ברוקר אמריקאי מאפשר לכם לסחור גם בשעות האלה. ברוקר ישראלי? בלתי אפשרי.

גישה לנכסים

ברוקר אמריקאי נותן גישה לכל מה שנסחר בבורסות ארצות הברית. ברוקר ישראלי לפעמים לא מוצא ניירות ערך מסוימים, או דורש שתתקשרו אליהם כדי שהם יוסיפו אותם למערכת. זיו מספר על מקרים שבהם סוחרים חיפשו תעודות סל על ביטקוין או איתריום ופשוט לא מצאו אותן בפלטפורמה הישראלית.

אופציות

קניית אופציות על מניות בארצות הברית זמינה באופן מלא דרך ברוקר אמריקאי. בברוקר ישראלי? מוגבל מאוד. ואופציות הן כלי חשוב בארגז הכלים של כל סוחר רציני.

התממשקות עם תוכנות גרפים

נקודה שלא מרבים לדבר עליה: ברוקרים אמריקאיים כמו -Interactive Brokers מאפשרים חיבור -API לתוכנות גרפים כמו -TradingView. בפועל, אתם יכולים לנתח גרף ב-TradingView, ללחוץ "קנה", והפעולה מתבצעת ישירות אצל הברוקר — בלי צורך להיכנס לפלטפורמה שלו בכלל.

זה לא רק נוח. זה מונע טעויות. זיו מספר על תלמידה שניתחה מניה ב-TradingView, נכנסה לברוקר כדי לבצע את הפעולה, ובטעות הקלידה סימול מניה אחר — במקום עסקה של 6,000 דולר היא קנתה ב-60,000 דולר. טעות טכנית שעלתה לה עשרות אלפי דולרים. עם חיבור -API, הטעות הזאת לא הייתה קורה.


מרג'ין, מינוף, וביטחון הכסף שלכם

מרג'ין ומינוף

ברוקרים בחו"ל מאפשרים מינוף — כלומר, פתיחת עסקאות בשווי גדול יותר מגודל החשבון. אם יש לכם 100,000 דולר, אפשר לפתוח עסקאות בשווי 200,000 דולר (-Overnight) ואפילו 400,000 דולר בתוך היום (-Day Trading). ברוקרים ישראלים נותנים מינוף מוגבל יותר.

מינוף הוא יעיל וטוב כשעושים את הדברים נכון, אבל הוא חרב פיפיות למי שלא יודע להשתמש בו

בנוסף, הריביות על הלוואת המרג'ין בחו"ל נמוכות הרבה יותר מאשר בישראל.

ההגנה על הכסף שלכם

נקודה חשובה שהרבה אנשים חוששים ממנה: מה קורה אם הברוקר קורס? בארצות הברית קיים גוף בשם -SIPC (הוקם ב-1970) שמבטח חשבונות מסחר עד חצי מיליון דולר — 250,000 דולר במזומן והשאר בניירות ערך. זהו מנגנון כפול: גם הכסף מופקד בנפרד מכספי הברוקר (נאמנות), וגם יש ביטוח למקרה שמשהו קורה.

בישראל קיים מנגנון הנאמנות, אבל אין גוף מקביל ל-SIPC. אז מבחינת ביטחון הכספים, יש כאן יתרון לטובת הברוקר האמריקאי.

חוק ה-25,000 דולר

נקודה שחשוב לדעת: בארצות הברית יש הגבלה — אם אתם רוצים לעשות יותר מארבע עסקאות תוך-יומיות בתוך חמישה ימי מסחר, אתם צריכים מינימום 25,000 דולר בחשבון. זו דרישה רגולטורית שנועדה להגן על סוחרים מתחילים.

הרגולטור בארצות הברית אומר: תשמע, אם אתה לא יודע לסחור, אני לא אתן לך להיכנס למקום שלאט לאט אתה תשמיד את עצמך

בברוקר ישראלי אין הגבלה כזאת — אתם יכולים לעשות 20 פעולות ביום גם עם חשבון קטן. אבל שימו לב: זה לא בהכרח יתרון. מי שסוחר בתדירות גבוהה עם חשבון קטן בדרך כלל משלם הרבה עמלות ומפסיד כסף.


ה"סוד" שחוסך אלפי שקלים — עיתוי תשלום המס

הנה הפרק שבו הדברים נהיים באמת מעניינים. זה מה שזיו קורא לו ה"סוד" שרוב הסוחרים לא מכירים.

בברוקר ישראלי, ברגע שאתם מממשים רווח — המס נגבה מיד. בסוף אותו חודש, הברוקר מוציא כסף מהחשבון שלכם ומעביר אותו למס הכנסה. 25% מהרווח, מייד.

בברוקר בחו"ל, המיסוי עובד אחרת. אתם מדווחים ומשלמים את המס פעם בשנה, בעת הגשת הדו"ח השנתי. זה אומר שהכסף נשאר אצלכם בחשבון ועובד בשבילכם עוד חודשים ארוכים.

בואו נראה את המספרים:

ברוקר ישראלי — מס מיידי:
– השקעה: 100,000 דולר
– רווח של 20%: 120,000 דולר
– מס מיידי (25% על הרווח): 5,000 דולר
– נשאר בחשבון: 115,000 דולר
– עסקה שנייה — רווח 50%: 172,500 דולר
– מס נוסף (25% על 57,500): 14,375 דולר
סה"כ סוף שנה: ~158,000 דולר

ברוקר בחו"ל — מס בסוף השנה:
– השקעה: 100,000 דולר
– רווח של 20%: 120,000 דולר
– מס? עדיין לא. ממשיכים עם 120,000 דולר
– עסקה שנייה — רווח 50%: 180,000 דולר
– רווח כולל: 80,000 דולר
– מס שנתי (25% על 80,000): 20,000 דולר
סה"כ סוף שנה: ~160,000 דולר

אותן פעולות. אותה מניה. אותם אחוזים. אותו מס. הפרש של 2,000 דולר — רק בגלל עיתוי תשלום המס. וזה רק על שתי עסקאות בשנה. ככל שמספר הפעולות גדל, ההפרש גדל בהתאם.

אם אני משלם מתוך מה שאני מרוויח כל פעם שאני סוגר עסקה, לעומת מי שמשלם על זה פעם בשנה — לאורך זמן זה עשרות אחוזים של הפרש

העיקרון פה הוא ריבית דריבית: כשהכסף נשאר בחשבון במקום ללכת למס הכנסה, הוא ממשיך לעבוד ולייצר רווח. שנה אחרי שנה, ההפרש הזה מצטבר ומייצר פער משמעותי.


שגיאות נפוצות

1. לבחור ברוקר רק לפי העמלות:
העמלות חשובות, אבל הן רק חלק מהתמונה. ברוקר זול עם פלטפורמה גרועה, גישה מוגבלת לנכסים, ובלי יכולת -Short — יעלה לכם יותר בטווח הארוך מאשר ברוקר עם עמלות קצת יותר גבוהות שנותן לכם את כל הכלים.

2. להישאר בבנק מתוך עצלות:
הבנקים גובים את העמלות הכי גבוהות בשוק. הרבה סוחרים נשארים שם פשוט כי "ככה זה תמיד היה". המעבר לברוקר אחר לוקח כמה ימים ויכול לחסוך לכם אלפי שקלים בשנה.

3. לפחד מברוקר בחו"ל בגלל שפה:
פעם זה היה רלוונטי — הכול באנגלית ובלי תמיכה מקומית. היום יש ברוקרים בחו"ל עם נציגות בישראל, תמיכה בעברית, ותהליך פתיחת חשבון פשוט. הפחד הזה כבר לא מוצדק.


שאלות נפוצות (FAQ)

האם מותר לישראלי לפתוח חשבון בברוקר אמריקאי?

כן, לחלוטין. ישראלים יכולים לפתוח חשבון בברוקר אמריקאי באופן חוקי. החובה היחידה היא לדווח על הרווחים לרשות המסים בישראל ולשלם מס רווחי הון בהתאם לחוק.

מה ההבדל בין ברוקר ישראלי לברוקר אמריקאי מבחינת מיסוי?

בברוקר ישראלי, המס נגבה מיד עם מימוש הרווח — 25% בכל סוף חודש. בברוקר בחו"ל, אתם מדווחים ומשלמים פעם בשנה, מה שמאפשר לכסף להמשיך לעבוד בשבילכם עד למועד הדיווח.

כמה כסף צריך כדי לפתוח חשבון בברוקר אמריקאי?

אין סכום מינימלי קבוע לפתיחת חשבון, אבל אם אתם מתכוונים לסחור תוך-יומי באופן פעיל, תצטרכו מינימום 25,000 דולר בחשבון. למי שקונה מניה פה ושם — אפשר גם עם סכומים נמוכים יותר.

האם הכסף שלי מוגן בברוקר אמריקאי?

כן. ברוקרים אמריקאיים מוגנים על ידי -SIPC שמבטח חשבונות עד חצי מיליון דולר. בנוסף, כספי הלקוחות מופקדים בנאמנות בנפרד מכספי הברוקר עצמו — כך שגם אם הברוקר נקלע לבעיות, הכסף שלכם מוגן.

האם צריך רואה חשבון כדי לדווח על מסחר בחו"ל?

לא חייבים, אבל מומלץ. הדיווח עצמו הוא דיגיטלי ולא מסובך, אבל רואה חשבון יכול לעזור לוודא שהכול מדויק. עצמאים בדרך כלל כבר מדווחים דרך רואה חשבון, אז זה מתווסף בקלות. שכירים צריכים להגיש דוח שנתי נפרד.


סיכום

השאלה איפה לפתוח חשבון מסחר בישראל היא לא שאלה של נוחות — היא שאלה שמשפיעה ישירות על כמה כסף תרוויחו לאורך זמן. ברוקר אמריקאי מציע עמלות נמוכות יותר, גישה רחבה יותר לנכסים, כלים מתקדמים כמו -Short ואופציות, התממשקות עם תוכנות גרפים, ויתרון מיסוי שמצטבר שנה אחרי שנה. זה לא אומר שברוקר ישראלי הוא תמיד בחירה גרועה — למי שסוחר רק במניות ישראליות, הוא הפתרון הטבעי. אבל מי שסוחר בבורסה האמריקאית ועדיין משתמש בברוקר ישראלי — כנראה משאיר כסף על השולחן. עשו את הבדיקה, השוו, ותבחרו מה נכון עבורכם.

גילוי נאות: המידע במאמר זה הוא לצורכי לימוד בלבד ואינו מהווה המלצה לקנייה או מכירה של ניירות ערך.

כל החלטת השקעה היא באחריות הקורא בלבד.

המאמר עובד ונערך בעזרת בינה מלאכותית על בסיס סקירות הווידאו של זיו חקשוריאן (25 שנות ניסיון בשוק ההון).

זיו חקשוריאן
זיו חקשוריאןhttps://cyclestrading.com
סוחר מקצועי בשוק ההון ויזם. סוחר מקצועי משנת 2001 עם ניסיון של מעל 24 שנה בשוק ההון. שולט ברזי הניתוח הטכני והמחזורי בשיטת וויליאם גאן, ומתמחה במסחר במניות, אופציות, חוזים עתידיים, מט"ח וסחורות. חי את השוק יום-יום, עם הבנה עמוקה של מחזוריות, תזמון מדויק וניהול סיכונים חכם — הכל בגישה פשוטה, פרקטית, ואמיתית.
מאמרים קשורים

השאר תגובה

הכנס תגובה
הכנס את שמך כאן

- Advertisment -
הרשמה לוובינר - Cycles Trading

הפופולריים ביותר

תגובות אחרונות