למה רוב הסוחרים בוחרים את המניות הלא נכונות?
אתם שולחים לזיו מניות בתגובות, מבקשים שינתח, ובסוף מגלים שרוב המניות פשוט לא מתאימות. זה לא מפתיע — רוב הסוחרים הפרטיים בוחרים מניות על סמך טיפים, תחושות בטן, או חדשות שכבר מתומחרות. התוצאה? תיק שסובל מ"שוק ההון" במקום ליהנות ממנו.
במאמר הזה נעבור על 35 מניות שצופי ערוץ סייקלס טריידינג ביקשו — מניות מוול סטריט ומהבורסה הישראלית. נראה איך זיו חקשוריאן, סוחר עם 25 שנות ניסיון בשיטת המחזורים, מסנן אותן ומזהה רק 9 הזדמנויות שבאמת שוות מעקב. תלמדו לא רק מה לקנות, אלא גם — ואולי חשוב יותר — מה לא לגעת בו.
דבר אחד חשוב לפני שמתחילים: כפי שזיו תמיד מדגיש, "אמנם אני מביא פה 25 שנים של ניסיון, אבל בסך הכל דעתי האישית בלבד." ההפסד תמיד נשאר קטן, וכשמשהו עובד — הוא עובד הרבה יותר בגדול.
שיטת הסינון: איך מזהים מניה שמתאימה לרשימת מעקב
לפני שנצלול לניתוח המניות, חשוב להבין את השיטה. זיו לא קונה מניה ברגע שהוא רואה אותה על הגרף. הוא בונה רשימות מעקב — אוסף את המניות, מסמן אזורי ביקוש, ומחכה. רק כשהמניה מגיעה לנקודה, לאותה נקודת ביקוש שהוא מחכה לה — רק אז יש פוטנציאל גדול לרווח, כמובן תחת ניהול סיכונים.
הכלל המרכזי פשוט: מניות שנמצאות בעלייה ללא תיקון — לא קונים. ברגע שיש תיקון כלפי מטה, מכניסים לרשימת מעקב. מקבלים התראה. ורק כשהיא מגיעה לאזור הביקוש — פועלים.
וזה מביא אותנו לנקודה חשובה: המתנה בצד זו פוזיציה. כסף שיושב במזומן — זו פוזיציה שנקראת מזומן, וזו פוזיציה טובה. מהרגע שאנשים נכנסים לשוק ההון, משום מה יש להם את התפיסה שהם חייבים להיות כל הזמן בשוק. אתם לא חייבים.
"לא צריך לקנות כל מניה שנראית טוב. צריך לחכות שהיא תגיע אלינו, לאזור שלנו, ואז לתת לשיטה לעבוד."
— זיו חקשוריאן, סייקלס טריידינג
6 מניות מוול סטריט: ההזדמנויות והלקחים
Citigroup — התנגדות שהופכת לתמיכה
סיטי גרופ הייתה אחת המניות הראשונות שנותחו. עוד מאזור דצמבר, זיו סימן את החץ — אחרי פריצת ההתנגדות, הוא רצה לראות חזרה כלפי מטה לכיוון הקו הלבן. זה אזור ההתנגדות שאמור לשמש תמיכה.
והמניה באמת ירדה — לקח לזה שבועות, היא הגיעה לשם בחודש מרץ, ומשם זינקה סדר גודל של 30% כלפי מעלה. פרק הזמן שטיפסה? בערך חודשיים.
כרגע יש רמת התנגדות באזור 121 שמגיעה עוד מ-2002 — 24 שנים לאחור, והשוק עדיין מגיב לשם. אין לחץ גדול של מכירות, מה שמאפשר פריצה פוטנציאלית כלפי מעלה. ההמלצה: להכניס לרשימת מעקב עם התראה.
CRW — מגמת עלייה בתחילת דרכה
במניה הזאת אין מספיק גרף היסטורי לניתוח עמוק, אבל יש תחילת תבנית של מגמה עולה — נקודות השפל עולות. אחרי פריצה, המניה חזרה לרמה ונגעה בה. הבעיה? זיו לא קונה מניה אחרי ריטסט של שני נרות בלבד — בדרך כלל מחכה 4-5 נרות, כלומר כחודש ימים מעל הרמה.
פוטנציאל של כ-40% כלפי מעלה אם ההתנגדות לא תעצור. הכללים ברורים: "אני שם לעצמי התראה. היא נמצאת כבר ברשימות המעקב. תוסיפו גם אתם."
INCY — מגמה חודשית חזקה למרות הנפילה
במבט ראשון, הנפילה של 7% ביום אחד וכמעט 4% ביום נוסף בעקבות דוחות נראית מפחידה. אבל במעבר מגרף שבועי לגרף חודשי, זיו מזהה מגמה חזקה מאוד.
האזור המפתח הוא בעיקר 521 — אזור שהיה התנגדות בגרף החודשי. אם המניה מטפסת כלפי מעלה מהאזור הזה, אפשר להחזיק אותה חודשים. הסטופ? באזור 490, בסדר גודל של ה-ATR מעל הרמה העליונה.
חשוב: ככל שהירידה נמשכת, זיו מחפש מחזורים הולכים וקטנים — וזה בדיוק מה שהוא רואה. אין מחזורי מסחר קטסטרופליים בירידות, וזה סימן חיובי.
AA (Alcoa) — דוגמה חיה לשיטה
המניה טיפסה מעל שיא קודם, לא נעצרה, המשיכה לטפס כלפי מעלה. כשירדה, נגעה ברמת ההתנגדות שהפכה לתמיכה — ומיד קפצה סדר גודל של כמעט 40% כלפי מעלה.
אבל כאן הלקח המעניין: אחרי הקנייה, המניה עולה 15%, יורדת, עולה 23%, ויורדת. כל פעם חוזרת למחיר כניסה. סוחרים רבים יוצאים מהחיים. אבל המניה שומרת על התמיכה! ואז מי שיצא, מסתכל ואומר "רגע, אבל בנקודה שיצאתי — זו נקודת קנייה."
כרגע המניה מעל אזור ההתנגדות, אבל זיו מדגיש: צריך לחכות מספר שבועות מעל רמה, סדר גודל של חודש, כדי למנוע פריצות שווא. ההפסד במקרה של טעות? סדר גודל של 67 דולר לרמה.
Netflix — התנגדות באזור 106
נטפליקס הגיעה לאזור התנגדות סביב 106. אזור הביקוש האחרון נמצא באזור 75. זיו מציין שגם כאן חיכו ב-69 ופספסו את העלייה — דוגמה נוספת לאכילת לב שצריך ללמוד להתמודד איתה.
Oracle — שבירת תמיכה
אורקל שברה את אזור התמיכה ונמצאת מתחתיו. באזור 193 — אפשרות לשורט עד שהיא לא תוכיח אחרת. זו דוגמה למניה שצריך לדעת לא להיכנס אליה בצד הלונג כשהתמיכה נשברה.
3 הזדמנויות מהשוק הישראלי: למה הבורסה בתל אביב עדיפה?
לפני שנצלול למניות הישראליות, נקודה חשובה: השוק הישראלי עוצמתי הרבה יותר בשנה האחרונה מאשר השווקים מעבר לים. בנוסף, אנחנו לא נפגעים מהערך של הדולר שירד. אז כדאי מאוד לתת לו תשומת לב.
MGR — 600% ב-59 שבועות
הנה דוגמה מדהימה מהשוק הישראלי. מגמת עלייה פנטסטית — התנגדות שנפרצה, חזרה לנקודת הקנייה, ומשם: 600% ב-59 שבועות. נקודות השיא והשפל מסודרות במבני מחירים עולה.
המניה פרצה את ההתנגדות באזור 53,860. זיו מחכה שתחזור — יש כבר ארבעה שבועות מעל הרמה. ההערכה: שתעלה עוד שבוע-שבועיים ורק אז תחזור לרמה — וזו תהיה ההזדמנות.
כפי שזיו מסביר: "אחת כזאת מסדרת לכם את התיק. גם אם היה לכם 10% מההון על מניה כזאת שעשתה 600% — רק ממנה ספציפית עשיתם 60% על סך כל התיק."
Keystone (SSTN) — מגמת עלייה חזקה, כניסה דרך גרף יומי
מגמת עלייה חזקה ומשמעותית, אבל האתגר הוא להצטרף. בגרף השבועי — קשה מאוד, כי נקודת התמיכה האחרונה רחוקה. הפתרון? לעבור לגרף היומי.
בגרף היומי, הרמה שהחזיקה כאזור התנגדות הייתה ב-1,865. אם המניה תחזור לשם — זו הנקודה המעניינת. הסטופ? אם יורדת מתחת לרמה, נגיד באזור 1,770 — מוכרים, לא נשארים בפנים.
Telesis (בורסת תל אביב) — 80% עלייה מתבנית קלאסית
המניה בנתה מגמה עולה מתבנית קלאסית: התנגדות, התנגדות, התנגדות — ואז נפרצה והפכה לתמיכה. משם? טיסה של 80% כלפי מעלה מאזור אוקטובר.
כרגע, האזור לצפות בו הוא סביב 28,390-28,400. התנגדות שנפרצה, ריטסט, והמשכיות. זיו מסמן: ירידה לאזור הזה ורק אז קנייה. כמובן — מחזורים גדלים בעליות ומחזורים קטנים בירידות — זה מימוש רווחים לגיטימי, לא צריך להילחץ.
מניות שלא צריך לגעת בהן — ולמה
חלק חשוב לא פחות מהניתוח הוא לדעת מה לא לקנות. מתוך 35 המניות שנסקרו, רוב פשוט לא התאימו. הנה כמה דוגמאות:
- מניות ללא גרף מספיק: אי אפשר לנתח טכנית ולכן אין יתרון. "אין לנו שום יתרון במניות כאלה."
- מניות עם מחזורי מסחר נמוכים: אפילו אם המניה טובה פונדמנטלית — טכנית אנחנו לא יכולים לנתח.
- JFC: אזור התנגדות בין 175 ל-185. "כל פעם שהיא מגיעה לכאן — אתם נתקעים. בחירת מניות כזאת גורמת לכם לסבול."
- מניות במגמת ירידה חדה: "למה לגעת אם המגמה היא כל כך ירידה?"
הלקח: בחירת מניות לא טובה גורמת לכם לסבול משוק ההון במקום ליהנות ממנו. גם להיות ברווח יש סבל — "אולי זה ירד, אולי אני אממש" — אבל זה סבל מסוג אחר.
הריית — כשעסקה נכשלת (ודווקא זה הלקח החשוב)
דווקא הדוגמה של הריית מהשוק הישראלי מלמדת את השיעור הכי חשוב. רמת התנגדות נפרצה, הציפייה הייתה לתיקון ואז טיפוס כלפי מעלה. פוטנציאל פנטסטי. זה קרה? לא, זה לא קרה.
עסקה מופסדת. אבל — סדר גודל של 10% סטופ לוס, שמתבטא באחוז אחד מהתיק. לא קרה כלום. ממשיכים הלאה.
וזה בדיוק מה שזיו מדגיש: "יהיו לכם לפעמים 10 עסקאות כאלה שיפסידו, ולפעמים פתאום 10 שירוויחו. וכשהן מרוויחות — אתם מכפילים את החשבון או עושים 50%."
שגיאות נפוצות
1. קנייה במניה שעולה ללא תיקון — אתם לא רוצים לספוג ירידה של 20-30%. במקום זה, מחכים לתיקון, מכניסים לרשימת מעקב, ונכנסים רק באזור הביקוש.
2. שינוי השיטה בגלל יוצא דופן — יהיו מניות שיוציאו לכם את הדעת, שיחזרו למחיר כניסה שוב ושוב. אל תשנו את הדרך בגלל מקרה יוצא דופן. "אנחנו לא משנים את הדרך שלנו בגלל משהו שהוא יוצא דופן."
3. יציאה מוקדמת מפחד — כשאתם ברווח ומפחדים שהמניה תרד, תזכרו: אתם הגדרתם מראש את הסיכון. אחוז אחד מהתיק. מקסימום תפסידו את העסקה. ועסקה אחת מוצלחת כמו MGR עם 600% מסדרת את כל התיק.
שאלות נפוצות
איך בונים רשימת מעקב למניות?
מזהים מניות עם מגמה ברורה ואזורי ביקוש/היצע מוגדרים. מסמנים התראה באזור הביקוש. כשהמניה מגיעה לאזור — בודקים אם התנאים מתקיימים (מחזורים הולכים וקטנים בירידה, שמירה על מבנה מחירים עולה) ורק אז שוקלים כניסה.
כמה זמן צריך לחכות אחרי פריצת התנגדות?
לפי שיטת המחזורים, צריך לחכות לפחות 4-5 נרות שבועיים — כלומר כחודש ימים — מעל הרמה שנפרצה. קנייה אחרי שני נרות בלבד מסוכנת כי אין עדיין אישור שהפריצה אמיתית.
כמה מהתיק כדאי לסכן על עסקה בודדת?
הכלל הוא סדר גודל של אחוז אחד מהתיק על כל עסקה. כך, גם אם יש לכם 10 עסקאות מפסידות ברצף, התיק ירד רק 10% — ומניה אחת מוצלחת כמו MGR עם 600% מחזירה הכל ועוד.
למה שוק המניות הישראלי עדיף כרגע על וול סטריט?
השוק הישראלי היה עוצמתי יותר בשנה האחרונה מהשווקים בארה"ב. בנוסף, כשהדולר יורד — מי שמשקיע בישראל לא נפגע מהפרשי שער. שילוב של ביצועים חזקים וחיסכון בחשיפה מטבעית.
מה עושים כשמניה שוברת את אזור התמיכה?
יוצאים. פשוט. אם סמכתם על אזור ביקוש מסוים וזה לא עבד — תצאו החוצה. כמו בדוגמה של הריית: 10% סטופ לוס, אחוז אחד מהתיק, ממשיכים הלאה. "מצוין, תצאו החוצה" — אין מה להתעסק עם מניה שלא עבדה.
"אמנם אני מביא פה 25 שנים של ניסיון, אבל בסך הכל דעתי האישית בלבד. ההפסד תמיד נשאר קטן, וכשמשהו עובד — הוא עובד הרבה יותר בגדול."
— זיו חקשוריאן, מייסד סייקלס טריידינג | צפו בסרטון המלא בערוץ היוטיוב
סיכום: 9 הזדמנויות מתוך 35 — ומה זה אומר עליכם
מתוך 35 מניות שביקשו הצופים, רק 9 נכנסו לרשימת המעקב. זה אומר ש-75% מהמניות שאנשים רצו לקנות — פשוט לא מתאימות. זה הלקח הכי גדול: בניית רשימת מעקב איכותית היא לא על מה שנכנס אליה, אלא על מה שנשאר בחוץ. הידע עצמו הוא 20% מהתוצאה — 80% הנותרים הם היכולת המנטלית שלכם לשלוט ברגשות ולבצע את מה שלמדתם. תבנו רשימות מעקב, תסמנו התראות, תחכו לאזורי הביקוש — והכי חשוב, אל תשנו את השיטה בגלל מקרים יוצאי דופן.
כל החלטת השקעה היא באחריות הקורא בלבד.
המאמר עובד ונערך בעזרת בינה מלאכותית על בסיס סקירות הווידאו של זיו חקשוריאן (25 שנות ניסיון בשוק ההון).


